شنبه ۷ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 829

آب مهمترین بخش تشکیلاتی بدن انسان بحساب می آید. در صورتی که 15 درصد آب بدن انسان خارج شود خطر جانی او را تهدید می کند . از این رو برای هر فرد ، نوشیدن آب لازم است . بررسی ها ثابت می کند ، نوشیدن آب از طریق علمی و منظم از نوشیدن آب بر اساس میل فرد بمراتب بهتر است.

راهنمای نوشیدن آب!

به گزارش سامانه خبری سلامت نیوز، بمنظور تضمین سلامتی بدن ، انسان باید هر روز قدری آب بنوشد که بدن به آن نیاز دارد و باید معادل میزان آب دفع شده از بدن باشد . ما هر روز باید حدود 1000 تا 2000 میلیلیتر تقریبا معادل 6 الی 8 لیوان آب آشامیدنی بنوشیم . در چنین صورتی متابولیسم بدن انسان مطلوب خواهد بود . با این حال میزان نوشیدن آب آشامیدنی بلاتغییر است. در مواقع ورزش و کار زیاد باید بیشتر آب نوشید .

چه نوع روشی برای نوشیدن آب صحیح است و نوشیدن آب در چه موقع بهتر است ؟ بسیاری از مردم احتمالا پاسخ خواهند داد ، زمانی که احساس تشنگی می شود . پرفسور " لی چی فو " از دانشگاه پزشکی چون چینگ گفت ، این یک اشتباه است . وی افزود :

" انسان نباید پس از آنکه خیلی تشنه شد ، آب آشامیدنی بنوشد. این نشان می دهد بدن فاقد آب آشامیدنی کافی است و مرکز اعصاب تحریک شده است. از این رو معمولا در روزها قبل از احساس تشنگی باید قدری آب نوشید . "

تشنگی علامت نیاز به آب است . در واقع در این موقع بدن کم آب شده است. این عادت نا مطلوب باعث شده است بدن ما همیشه دچار کم آبی شود و بدنبال آن به سلامتی ضرر برسد . زمان نوشیدن آب نیز مهم است .

معمولا بهتر است پس از مسواک زدن دندان ها یک لیوان آب جوشیده نوشیده شود ، بهتر است حدود ساعت 10 صبح، پس از صرف نهار و تقریبا ساعت 15 بعد از ظهر ، قبل از صرف شام و قبل از خوابیدن یک لیوان آب نوشید. چرا این ساعات برای نوشیدن آب انتخاب می شود ؟ پس از خواب در تمام شب ، بدن انسان به آب نیاز دارد ، بامداد شکم خالی است ، آب سریعا وارد خون می شود و باعث می شود که خون غلیظ رقیق گردد و به گردش عادی خون مساعدت می شود . در چنین صورتی می توان از ابتلا به بیماری های قلبی و عروق مغز جلوگیری کرد. این برای بهبود روند گردش خون و تإمین خون و متابولیسم کلیوی مساعد بوده و می تواند سموم بدن را دفع کرده و معده را پاک کند. ساعت 10 قبل از ظهر ، پس از چند ساعت کار لازم است آب نوشیده شود تا آب دفع شده جبران گردد . با نوشیدن یک لیوان آب پس از صرف نهار ، می توان هاضمه را تقویت بخشید. حدود ساعت 15 ، با یک لیوان آب مغز هوشیار و بدن سرحال می شود . با نوشیدن یک لیوان آب قبل از صرف شام ، احساس سیری می شود و از چاقی جلوگیری می گردد . بدلیل آنکه انسان پس از به خواب رفتن گردش خون کندتری پیدا می کند و خونش غلیظ می گردد ، با نوشیدن آب قبل از خواب می توان خون را رقیق و از لخته شدن خون پیشگیری کرد. این برای سالخوردگان مهم است.

علاوه بر این ، نوشیدن آب برای انسان در حال ورزش بسیار مطلوب و علمی است . " جئو بوی " از بیمارستان دانشگاه پزشکی چون چینگ چین گفت : " نوشیدن آب در جریان ورزش مهم و علمی است . می دانیم هنگام ورزش عرق زیادی از بدن انسان خارج می شود . باید قبل از تشنگی آب نوشید تا تعادل برقرار گردد . دوم – پس از ورزش هنگام نوشیدن آب باید توجه کرد که اندک و چندین بار آب نوشیده شود" .

وی گفت ، علت مسمومیت آب با کم شدن نمک در بدن انسان ربط دارد. انسان در جریان ورزش عرق زیادی می کند و نمک بدن کم می شود . خوردن آب در این موقع به صورت افراطی خطرناک بوده و باعث مسمومیت می شود . پس از ورزش حرارت بدن بالا می رود ، آب بشکل عرق از بدن بیرون می رود و همراه آن نمک زیادی خارج می شود و توانایی بدن کاهش می یابد و باید بیشتر آب نوشید اما نباید سیراب شد .

روش صحیح نوشیدن آب پس از ورزش این است : اول باید با آب دهان را شستشو داد . سپس اندکی آب نوشید . مدتی بعد باید بازهم نوشید . البته پس از آنکه عرق زیادی دفع شد . این برای سلامتی مساعد است.

در پایان یادآور می شود در زندگی روزانه نباید آب راکد و مانده نوشید . این در رشد بدن تاثیرات منفی دارد . میانسالان و سالخودگان را نیز سریع تر پیر می کند. دوم آبی که در ظروف گرم کننده الکرونیکی مکررا جوشیده می شود. اگر همیشه این نوع آب نوشیده شود ، به معده و روده انسان ضرر می رساند و مواردی از این قبیل که باید مراعات شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha