– بررسی‌ها می‌گوید که موج سوم ابتلا به ایدز در ایران در راه است.موجی که می‌تواند هزینه‌های بهداشتی بسیاری را متوجه ایرانیان کند و از این رو، آنچه بیش از همه می‌تواند از آمار مبتلایان بکاهد، آموزش و اطلاع رسانی به مردم و بخصوص جوانان است.

۲۵ تا ۳۴ ساله‌ها، بیشترین مبتلایان به ایدز در ایران
سلامت نیوز : بررسی‌ها می‌گوید که موج سوم ابتلا به ایدز در ایران در راه است.موجی که می‌تواند هزینه‌های بهداشتی بسیاری را متوجه ایرانیان کند و از این رو، آنچه بیش از همه می‌تواند از آمار مبتلایان بکاهد، آموزش و اطلاع رسانی به مردم و بخصوص جوانان است. رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت در این باره با اشاره به اینکه سوء مصرف مواد روان گردان از جمله شیشه و از طرفی جوان بودن جمعیت‌کشور تهدید جدی برای برنامه کنترل ایدز در کشور محسوب می‌شود، گفت: « حدود ۴۶.۵ درصد از موارد ثبت شده مبتلایان به این بیماری، بین گروه ۲۵ تا ۳۴ سال قرار دارند.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت قانون ؛ دکتر عباس صداقت با ارائه آخرین آمار مبتلایان به HIV اشاره و تاکید کرد: «آخربن آمار اعلام شده تا اول تیر ماه سال جاری حاکی از ابتلای ۲۶ هزار مورد به HIV در کشور است. این آمار بر اساس گزارش دانشگاه‌های علوم پزشکی هر ماه جمع آوری و هر سه ماه یک بار نیز توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود. با وجود اینکه در دهه گذشته با همکاری سازمان‌های مربوطه اقدامات بسیار خوبی انجام داده‌ایم و سرعت و شتاب شیوع HIV در بین مصرف کنندگان تزریقی مواد و زندانیان کمتر شد ولی همچنان بیشترین موارد ابتلا در بین مصرف کنندگان تزریقی مواد است.رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت همچنین گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر ارتباط از طریق روابط جنسی محافظت نشده به خصوص در زنان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه سوء مصرف مواد روان گردان از جمله شیشه و از طرفی جوان بودن جمعیت تهدید جدی برای برنامه کنترل ایدز در کشور محسوب می‌شود افزود: حدود ۴۶.۵ درصد از موارد ثبت شده، بین گروه ۲۵ تا ۳۴ سال قرار دارند که این موضوع نشان از حائز اهمیت بودن این گروه دارد.بر اساس مدل‌های ریاضی تخمین زده می‌شود که ۷۰ الی ۸۰ هزار مورد ابتلا به این بیماری نیز در کشور وجود داشته باشد به طوری که پیش بینی می‌کنیم حدود۰ ۵ تا ۵۵ هزار نفر از افراد مبتلا به HIV از وضعیت خود بی‌اطلاعند. با توجه به اینکه ابتلا به این بیماری مشخصه بالینی و ظاهری خاصی ندارد در نتیجه توصیه ما تاکید بر شناخت روش‌های پیشگیری به خصوص در نوجوانان و جوانان است تا بتوانند خود را از موارد تهدید کننده محافظت کنند.

 لزوم آموزش‌های بهداشتی به جوانان
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دسترسی برای تمامی تسهیلات اعم از برنامه‌های مشاوره، مراقبت و آزمایش HIV به صورت کاملا رایگان و محرمانه فراهم شده است، گفت: « با این حال موقعیت و شرایط باید به گونه‌ای فراهم شود که خانواده‌ها و به خصوص جوانان بدانند و به دیگران هم بیاموزند که برای دریافت این خدمات مشاوره باید به کجا مراجعه کنند. شماره تلفن این مراکز از طریق تلفن ۱۱۸ در هر منطقه قابل دسترسی است.»رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه خانواده‌ها باید بحران‌های سنین نوجوانی و جوانی فرزندانشان را بشناسند و آن را مدیریت کنند افزود: «همچنین نوجوانان و جوانان نیز باید در این زمینه آگاهی داشته باشند لذا نقش آموزش و پرورش در پرداختن به این موضوع بسیار حائز اهمیت است. همچنین رسانه‌ها نیز باید بیشتر در این زمینه فعالیت کنند تا در ‌‌نهایت اگر نوجوان و جوانی از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، عاطفی و تحصیلی دچار بحران شد بدون اینکه در چه محیطی قرار می‌گیرد این بحران را مدیریت کند.»

دکتر صداقت در پایان بار دیگر بر پیشگیری تاکید کرد و گفت: « کافیست به طور مرتب تکرار کنیم که HIV از طریق حضور در اماکن عمومی‌و مراودات روزمره مثل دست دادن و روبوسی کردن، استخر و سایر مکان‌های عمومی‌منتقل نمی‌شود این بیماری تنها از دو رفتار پرخطر شامل استفاده از وسایل مشترک در اعتیاد تزریقی و روابط جنسی محافظت نشده قابل انتقال است.»

 اختصاص دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به بیماران مبتلا به ایدز
تهدیدهای ناشی از ابتلای شهروندان به ایدز موجب شده تا مسئولان دولتی به دنبال تدابیری برای کنترل ایدز در کشور باشند. عبدا... عمادی معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره گفت: «بیش از دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای حمایت اجتماعی از مبتلایان به ایدز در سال جاری اختصاص داده شده است.»وی با اشاره به اینکه بیماری ایدز چالش بزرگ جهان امروز محسوب می‌شود گفت: «در حال حاضر افرادی که به اچ آی وی مبتلا هستند با دارو می‌توانند زندگی با کیفیت و طول عمر مناسبی داشته باشند. حمایت اجتماعی یکی از نیازهای اساسی افراد مبتلا محسوب می‌شود. فرد به هر دلیلی که به این بیماری مبتلا شده باشد باید بتواند زندگی و معیشت مناسبی داشته باشد. دراین میان جامعه و خانواده می‌تواند با حمایت اجتماعی و روانی امکان زندگی را در کنار سایر افراد فراهم کند.»

به گفته عمادی، حمایت‌های اجتماعی نقش مهمی‌در کاهش اثرات منفی بیماری بر ابعاد روانی و اجتماعی آنان دارد. به‌طوری که حمایت کافی از خانواده و افراد بیمار باعث کیفیت زندگی آن‌ها می‌شود. برای انجام حمایت‌های اجتماعی با ادارات مرتبط هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهیم و به این منظور با بانک توسعه تعاون اعتباراتی را ایجاد کرده‌ایم تا در زمینه اعطای وام اشتغال به مبتلایان به ویروس ایدز اقداماتی انجام شود. معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به برنامه‌های حمایتی این وزارتخانه اشاره کرد و افزود: «پوشش درمان رایگان کودکان خیابانی، اعطای دفترچه بیمه، اشتغال و تأمین مسکن برای مبتلایان به ایدز از برنامه‌های حمایتی این وزارتخانه است. همچنین از طریق کمیته امداد و بهزیستی سهمیه‌ ویژه‌ای برای این افراد در نظر گرفته شده است که البته تاکنون اجرایی نشده است.»عمادی در پایان گفت: «متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم برنامه‌ریزی مناسبی در جهت استفاده از ظرفیت خیرین و همچنین مردم داشته باشیم، این درحالی‌است که می‌توانیم از ظرفیت مردمی‌در حوزه آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد و ایدز استفاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha