در شهری مانند تهران که جمعیت آن به 12 میلیون نفر می‌رسد مشکلات زیادی وجود دارد که حل یا کاهش آنها کارآسانی نیست؛ اما در میان همه معضلاتی که تهران با آن روبه‌رو است، برخی ساماندهی بافت فرسوده و آسیب‌هایی مانند اعتیاد و تکدی‌گری در صدر قرار داده‌‌اند و معتقدند کاهش آنها باید در صدر برنامه‌ها قرار داده شود.

بافت فرسوده و آسیب‌های اجتماعی مهم‌ترین آسیب‌های پایتخت
سلامت نیوز : در شهری مانند تهران که جمعیت آن به 12 میلیون نفر می‌رسد مشکلات زیادی وجود دارد که حل یا کاهش آنها کارآسانی نیست؛ اما در میان همه معضلاتی که تهران با آن روبه‌رو است، برخی اعضای شورای اسلامی تهران ساماندهی بافت فرسوده و آسیب‌هایی مانند اعتیاد و تکدی‌گری در صدر قرار داده‌‌اند و معتقدند کاهش آنها باید در صدر برنامه‌های شورای چهارم قرار داده شود.

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران در این باره به «حمایت» گفت: تاکنون در بخش‌های اجتماعی فعالیت‌های موثری صورت نگرفته است و به همین علت برنامه‌های اجتماعی باید در صدر برنامه‌های مدیریت شهری و شورای اسلامی شهرها قرار گیرد.

به اعتقاد «غلامرضا انصاری» موضوع ایمنی از نکات بسیار جدی است که باید برای پایتخت در نظر داشت، وی گفت: کلانشهر تهران در مقابل زلزله بسیار آسیب‌پذیر بوده و وجود بافت‌های فرسوده گسترده در سطح شهر این آسیب‌پذیری را به شدت افزایش داده است و به همین علت توجه و رسیدگی به آن باید در صدر برنامه‌ها قرار گیرد. وی درباره مشکلات زیست محیطی پایتخت نیز گفت: حل یا حتی کاهش آلودگی هوا و صوت که روزبه‌روز در شهر وخیم‌تر می‌شود نیاز به برنامه‌ریزی‌های کلان و جدی دارد.

انصاری درباره برنامه شورای اسلامی شهر تهران برای رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی نیز توضیح داد: رفع آسیب‌هایی مانند اعتیاد، بی‌خانمانی، کودکان کار و ...، باید در جلسات علنی شورا مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد، این دو نهاد باید با کمک دولت جدید که با شعار دولت تدبیر و امید شروع به‌کار کرده است به ریشه‌یابی مشکلات اجتماعی. ع

ضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز با ابراز تأسف از وجود مشکلات اجتماعی در پایتخت به «حمایت» می گوید: اخیراً در سطح تهران زنان معتادی که شب‌ها را در کنار خیابان می‌گذرانند دیده می‌شود، با اینکه دستگاه‌های متولی اقدام‌های موثری برای مبارزه با این مشکلات انجام داده‌اند اما هنوز راهی طولانی در پیش داریم و این وظیفه مدیریت شهری است که به داد آسیب دیدگان اجتماعی برسد. «مسعود سلطانی‌فر» ادامه داد: می‌دانیم که مدیریت شهری به تنهایی نمی‌تواند در کاهش آسیب‌ها موثر باشد و نیاز به کمک‌های سازمان‌ها دیگر مانند بهزیستی دارد اما مسئولیت اصلی با شهرداری است.

وی در ادامه تصریح کرد: گزارش‌ها حاکی از آن است که دخالت سمن‌ها در موضوع رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی نتایج رضایت بخشی داشته است و افراد آسیب دیده برای دریافت کمک بیشتر از مراکز دولتی به سمن‌ها مراجعه کرده‌اند. به اعتقاد سلطانی‌فر به همین دلیل باید به سمن‌ها کمک بیشتری شود تا آنها هم بتوانند در قالب یک نهاد اجتماعی و در کنار دولتمردان در کاهش آسیب‌ها دخیل باشند.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه حدود 5 درصد از مساحت شهر تهران را بافت فرسوده تشکیل داده است افزود: اگر اتفاق ناگواری از قبیل سیل یا زلزله پایتخت را تهدید کند، 4000 هکتار بافت فرسوده شهر با شرایطی که دارد، مانع از کمک‌رسانی به مردم و نجات آنان می‌شود؛ بنابراین یکی از اولویت‌های شورای اسلامی شهر تهران باید رسیدگی به بافت فرسوده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha