شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 82941
سلامت نیوز : باز هم آتش به جان جنگل‌های گلستان افتاد و آنطور كه منابع مختلف می‌گویند بین 100 تا 300 هكتار از اراضی این منطقه درآتش سوخت. این اختلاف ناشی از آن می‌شود كه به گفته محیط‌بانان، در حال حاضر درحادثه 300 هكتار جنگل طعمه حریق شده است اما فرمانده یگان حفاظت آن را 100 هكتار اعلام می‌كند. به گزارش تهران امروز، آتش‌سوزی در جنگل‌های گلستان در حالی پس از یك هفته مهار شد كه طی این مدت حتی یك بالگردهم به منطقه اعزام نشده بود تا اینكه با درخواست معصومه ابتكار رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست، از استاندار گلستان، بالگرد به منطقه اعزام شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ اما این سوال همچنان بی‌پاسخ ماند كه چرا بالگردها زودتر به داد جنگل‌های هیركانی نرسیده‌اند. آیا استانداری كه خود دستور تخریب جنگل‌های ابر برای ساخت جاده را می‌دهد نمی‌توانست دستور اعزام بالگرد را بدهد تا جنگل‌ها 24 ساعت با بیل خاموش نشوند؟ این درحالی است كه پیش از این آتش‌سوزی 5 هكتار از اراضی پناهگاه حیات وحش میانكاله به گفته رضا احمدی رئیس اداره محیط‌زیست بهشهر طعمه حریق شده بود. آتشی كه البته تلاش یگان محیط‌زیست از پس آن برنیامد و دوباره بر اثر وزش باد به جان پناهگاه افتاد.

جهنم در گلستان

به گفته یكی از محیط‌بانان كه از آتش افتاده به جان جنگل‌های گلستان به جهنم تعبیر می‌كند آتش از حوالی پاسگاه شرلق شروع شد و به سمت شرق و شمال پیشروی كرد، از پاسگاه آلمه هم عبور كرد و تا سولگرد و دگرمانلی هم رسید و همه جا سوخت. او وسعت آتش‌سورزی را بین 3000 تا 4000 هكتار می‌داند. این درحالی است كه آتش‌سوزی‌های گسترده در گلستان در سال‌های گذشته باعث شده بود تا مجلس بالاخره اعتبار لازم را برای ایجاد مناطق اطفای حریق در اختیار سازمان جنگل‌ها بگذارد. البته این منطقه برای نخستین بار در منطقه كرمانشاه دایر شده اما حتی نتوانسته در آتش‌سوزی جنگل‌های لرستان هم اقدامی درخور انجام بدهد. تا این سوال از سوی پیش بیاید كه چرا سازمانی چون سازمان جنگل‌ها كه از پس اطفای حریق برنمی‌آید همواره به عنوان یكی از موانع بزرگ جهانی شدن این جنگل هاست.

بسیاری اعتقاد دارند كه اگر سازمان جلوی جهانی شدن جنگل‌های هیركانی را نمی‌گرفت امروز از توان‌های بین‌المللی برای حفاظت از آن استفاده می‌شد. مسئله تا آنجا پیش می‌رود كه كیخا معاون سازمان محیط‌زیست هم می‌گوید اگر هلی كوپتر در اختیار سازمان قرار داشت وضعیت بهتر از شرایط امروز بود. كیخا با اشاره به مكالمه‌ای كه با رئیس ستاد حوادث غیرمترقبه داشته است افزود: طی این مكالمه از رئیس ستاد حوادث غیرمترقبه به منظور مهار آتش در این پارك ملی درخواست كمك كردیم و برهمین اساس مقرر شد چنانچه آتش‌سوزی تا فردا صبح ادامه یابد هلی‌كوپتر در اختیارمان قرار گیرد. باز هم این سوال از سوی افكارعمومی به میان می‌آید كه آیا كیخا انتظار داشت كه جنگل‌های صعب العبور گلستان را با بیل و حلب آب خاموش كند؟ مسئله‌ای كه در سال‌های اخیر به آتش‌سوزی 50 روزه در گلستان منجر شد. یكی از محیط‌بانان پارك ملی گلستان می‌گوید: طی این روزها جهنمی در پارك بود كه با كمك نیروهای امدادی از ارتش و هلال‌احمر و منابع طبیعی مناطقی كه دسترسی به آن امكان‌پذیر بود تا حدی خاموش شد.

گردشگران آتش به جان گلستان زدند

مسعود باقرزاده‌كریمی، سرپرست دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط‌زیست و محمد ممشلی، مدیركل حفاظت محیط‌زیست گلستان مسافران وگردشگران این جنگل را عامل آتش سوزی می‌دانند. به گفته كریمی، مسافران عبوركننده از جاده ترانزیت مشهد ـ گرگان، عامل بروز این آتش‌سوزی بودند. این درحالی است كه به گفته كریمی، سازمان محیط‌زیست از ابتدای امر، مخالف عبور این جاده ترانزیت از محل پارك ملی بوده است اما با وجود مخالفت‌ها، این جاده همچنان در حال تعریض است. البته ممشلی می‌گوید: «بخش اعظمی از مناطقی كه توسط حریق آسیب‎دیده با پوشش مرتعی بوده و بخش دیگر نیز گونه‎های درختچه‎ای و درختی است.» به گفته او شدت وزش باد و گرمی هوا باعث سرایت آتش به حوزه محیط‎بانی آلمه نیز شده بود كه با تلاش به موقع ماموران، حریق كنترل شد.

جاده‌سازی‌ها هماره در حال تهدید و تخریب مناطق زیستی و پارك‌های ملی هستند. اما تصمیم‌گیران هرگز به هزینه‌ای كه محیط‌زیست برای جاده‌سازی می‌دهد توجه نمی‌كنند. جنگل گلستان هم تا به امروز هزینه زیادی برای جاده‌سازی داده‌اند. از جمله جاده‌سازی كه در ابتدا قرار بود با پهنای 11 متر از وسط گلستان بگذرد اما پس چندی دو بانده شد و بخشی از سرمایه‌های جانوری و گیاهی آن را از بین برد. جاده‌ای كه با توجه به سیلابی بودن منطقه گلستان هر‌آن می‌تواند به مرگ مسافران این مسیر منتهی شود. هرچند كسانی كه بزرگراه را از دل یكی از كهن‌ترین و باستانی‌ترین جنگل‌ها رد كردند، دیواره‌ای بتنی برای جلوگیری از ورود سیلاب‌های كشنده به داخل بزرگراه زده‌اند اما تجربه نشان داده است كه سیلاب‌های این منطقه از روی دیوارهای آن هم خواهند گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha