شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 82944
سلامت نیوز : دیگر موضوع کمبود پرستار در بخش‌های بیمارستانی مانند سریالی تکراری شده است که با وجود اطلاع مسئولان، همچنان بیماران و پرستاران را رنج می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ اگرچه مسئولان اذعان می‌کنند که بیش از 50 درصد موفقیت جراحی‌ها یا حفظ جان بیمار به مراقبت‌های پرستاران وابسته است، به گفته علی کاییدی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس هنوز مصوبه دولت قبل درباره استخدام پرستاران برای تبدیل شدن به قانون به مجلس ارسال نشده است.

محرومیت 50 درصدی بیماران از مراقبت پزشکی
همراه بیمار آشفته و نگران است و مدام فریاد می‌زند که مریضم دارد از دست می‌رود. دیدن این صحنه‌ها در برخی بیمارستان‌ها به موضوعی طبیعی تبدیل شده است. خیلی‌ها دنبال پیدا کردن دلیل این موضوع هستند و برخی هم که دستشان‌ می‌رسد برای شکایت به مسئولان مراجعه می‌کنند. در همین راستا چندی پیش عضو شورای عالی نظام پرستاری اعلام کرد که بیماران در برخی بیمارستان‌ها با مرگ پنهان روبه‌رو هستند، زیرا در وضعیت کنونی تعداد پرستاران کم است و همین تعداد نیز با همه تلاشی که می‌کنند نمی‌توانند به خوبی مراقب بیماران باشند. به گفته «محمد شریفی مقدم» کمبود پرستار در مراکز درمانی کیفیت خدمات درمانی – پرستاری را کاهش داده و سبب شده است تعدادی از بیماران از 50 درصد مراقبت‌ها محروم شوند.وی امکان بروز خطای در حوزه پرستاران را اجتناب‌ناپذیر عنوان کرد اما وضع کنونی را موجب تهدید سلامتی افراد و افزایش ابتلای بیماران به عفونت به‌خصوص بعد از جراحی دانست.

خبری از مصوبه استخدام پرستاران نیست
با توجه به حساسیت این شغل، از سال 1368 پرستاری در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور قرار گرفت، بر این اساس پرستار می‌تواند 5 سال زودتر از موعد بازنشسته شود یا به موجب قانون ارتقاء بهره‌وری، پرستار باید ساعتی کمتر از ساعت مقرر سایر کارکنان، فعالیت داشته باشند اما این قانون فقط روی کاغذ درج شده است و اجرا نمی‌شود.
یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با «حمایت» با تاکید بر کمبود پرستار در کشور می‌گوید: هنوز مصوبه استخدام پرستاران به مجلس برای بررسی نیامده است این در حالی است که پرستار بیشتر از 50 درصد در حفظ جان بیماران نقش دارد.

به گفته کاییدی، احیای به‌موقع و انتقال وضعیت بیمار به پزشک از مهم‌ترین کارهای پرستاران است که این نقش در مراقبت از بیماران قلبی و عروقی به اوج می‌رسد. وی هدف نهایی از ضرر کمبود پرستار را به نظام سلامت وارد می‌داند و تاکید می‌کند: از آنجا که آماری از فوت بیماران بر اثر کمبود پرستار در کشور وجود ندارد، همه بررسی‌ها غیررسمی است اما کمبود پرستار در نظام سلامت مشهود است.

نارضایتی مردم از کمبود پرستار
در این میان رییس سازمان نظام پرستاری، کمبود پرستار برای در هر تخت بیمارستانی را از مشکلات کشور عنوان می‌کند که نتیجه این موضوع نارضایتی مردم از ارائه خدمات پزشکی است. غضنفر میرزابیگی ابراز امیدواری می‌کند تا طی 3 سال آینده تغییرات خوبی در نحوه خدمت‌رسانی پرستاران به‌وجود بیاید و تعداد پرستار نسبت به تخت که اکنون نیم نفر در 24 ساعت است به عدد استاندارد که یک نفر برای دو تخت است، نزدیک ‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha