شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 82948
سلامت نیوز :  محققان می گویند، علت این که برخی افراد به طور مداوم دچار تبخال می شوند، این است که در بدنشان ماده پروتئینی که ویروس تبخال را کنترل می کند، به میزان کافی تولید نمی شود. بیشتر افراد در دوره بزرگسالی به ویروس هرپس سیمپلکس نوع یک (HSV-1) مبتلا می شوند. هر چند ۹۰درصد بزرگسالان این ویروس را دارند اما تنها یک چهارم آن ها دچار تبخال می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ این ویروس از طریق بوسه یک عضو خانواده یا دوست در دوره کودکی وارد بدن می شود، به عصب راه پیدا می کند و غیرفعال می ماند و در پی استرس، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ابتلا به بیماری و... تحریک و منجر به تبخال می شود. با بررسی هزاران ژن، محققان ژن تولیدکننده پروتئینی به نام اینترفرون لامبدا(Interferon Lambda) را کشف کردند که از فعال شدن مجدد ویروس پیشگیری می کند.

محققان در ادامه مطالعه خود، دی ان ای افرادی را که به طور منظم دچار تبخال می شوند با دی ان ای افرادی که به ندرت دچار این ویروس می شوند مقایسه کردند و دریافتند در بدن افرادی که مرتب دچار تبخال می شوند، پروتئین کمتری تولید می شود. این امر باعث می شود که سیستم ایمنی بدن نتواند ویروس را مهار کند، در نتیجه فرد دچار تبخال می شود. HSV-1 متعلق به خانواده ویروس هایی است که برای همیشه در بدن باقی می ماند. به محض آلوده شدن در کودکی، این ویروس در سلول های عصب می ماند و نمی توان آن ها را از بین برد. تنها کاری که می توان کرد، پیشگیری و در صورت بروز، درمان مکرر آن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha