در پی احتمال تعطیلی مراکز درمانی غیردانشگاهی دیالیز به دلیل افزایش یک باره قیمت تجهیزات یک بار مصرف بیماران دیالیزی و ناتوانی این مراکز از تامین این هزینه ها به صورت پیش پرداخت 25 درصدی به شرکت های دارویی، مدیر کل بیمه های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گردهمایی بخش های دیالیز غیردانشگاهی سراسر کشور در بنیاد امور بیماری های خاص، از امضای تفاهم نامه ای برای تخصیص منابع در صندوق های بیمه ای برای واقعی کردن تعرفه دیالیز خبر داد.

مراکز دیالیز در معرض تعطیلی/مشکلات دیالیز شوخی بردار نیست/اگر بیماران دچار مشکل شوند برای واردات اقدام میکنیم
سلامت نیوز: در پی احتمال تعطیلی مراکز درمانی غیردانشگاهی دیالیز به دلیل افزایش یک باره قیمت تجهیزات یک بار مصرف بیماران دیالیزی و ناتوانی این مراکز از تامین این هزینه ها به صورت پیش پرداخت 25 درصدی به شرکت های دارویی، مدیر کل بیمه های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گردهمایی بخش های دیالیز غیردانشگاهی سراسر کشور در بنیاد امور بیماری های خاص، از امضای تفاهم نامه ای برای تخصیص منابع در صندوق های بیمه ای برای واقعی کردن تعرفه دیالیز خبر داد.

هماهنگی دولت و وزارت بهداشت برای رفع مشکلات دیالیز
فاطمه هاشمی، رییس بنیاد امور بیماری های خاص در گردهمایی بخش های دیالیز غیردانشگاهی سراسر کشور که پنجشنبه در مرکز امور بیماری های خاص برگزار شد، گفت:«از زمانی که بحث تحریم ها شروع شد نگرانی در مراکز درمانی بخصوص مراکز درمانی غیردانشگاهی نسبت به ارائه خدمات به بیماران خاص آغاز شد. گزارشات زیادی داشتیم و بازدیدهایی که کارشناسان ما از استان ها داشتند این مباحث را مطرح می کردند ولی باید بگویم تا حدودی هم دولت و هم شرکت های دارویی هماهنگی هایی را انجام دادند تا کمبودی برای دیالیز بیماران بوجود نیاید. البته مشکلاتی بود که به صورت مقطعی حل میشد. »

افزایش هزینه های دیالیز تا ماه آینده
وی ادامه داد:« در چند ماه گذشته با توجه به اینکه وسایل تجهیزات یک بار مصرف بیماران دیالیزی موجود است ولی هزینه های آن قرار است از ماه آینده افزایش پیدا کند و متاسفانه قرار بر این است که شرکت های دارویی مانند 6 ماه گذشته باز هم هزینه های ست وصافی را به صورت پیش پرداخت دهند که این برای سازمان هایی مثل بخش خصوصی و مراکز خیریه امکانپذیر نیست.»

هاشمی افزود: « طی گزارشات رسیده به ما اعلام میشد که اگر این اتفاق بیفتد به تعطیلی مراکز دیالیز منجر خواهد شد. پیرو این مسائل نشست هایی را با وزیر بهداشت جدید و معاونین و دست اندرکاران بیمه داشتیم که خوشبختانه به نظر می رسد اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است البته هنوز به دلیل قول هایی زیادی که عملی نشده است هنوز شک داریم که به نتیجه مثبت برسیم. »


اتمام صافی دیالیز تا مهر ماه/مراکز درمانی قادر به پیش خرید ماه آینده نیستند
وی با تاکید بر اینکه تا اواسط مهرماه صافی دیالیز تمام مراکز درمانی دیالیز تمام خواهد شد خاطرنشان کرد: « اکثر مراکز قادر به پیش پرداخت برای خرید ماه های بعد نیستند. شاید عدم ارتباط با مسئولین یک ابهاماتی را ایجاد کرده است که ندانند مراکز درمانی خیریه و خصوصی چه مشکلاتی را دارند. »

رییس بنیاد امور بیماری های خاص گفت:« اگر مسئولین دولتی عاقلانه عمل کنند باید از وجود بخش خصوصی و خیریه غیردانشگاهی در درمان بیماران خاص کشور استقبال کنند چرا که درمان بیماران خاص فقط هزینه های درمان نیست که از ناحیه بیمه ها پرداخت شود بلکه اداره این مراکز هزینه بر است.در حالی که در مراکز دانشگاهی از فصل یک تمام حقوق پرسنل و هزینه امکانات مورد نیاز آنها پرداخت می شود.»

وی گفت: « اگر در دولت و بیمه تعرفه عاقلانه ای برای این مراکز تامین کنند خدمات دهی به بیماران دیالیزی در بخش های غیردانشگاهی و خیریه که اکنون 15 درصد است به گونه ای می شود که تمام بیماران ما در بخش های خیریه و غیردانشگاهی درمان شوند. »

درمان بیماران دیالیزی یکی از دغدغه های اصلی مراکز درمانی خیریه و غیردانشگاهی
فاطمه هاشمی با بیان اینکه از آغاز تاکنون بخش دیالیز با مشکلات اساسی روبرو بوده است، گفت: « درمان بیماران دیالیزی یکی از دغدغه های اصلی مراکز درمانی خیریه و غیردانشگاهی بوده و از سال 76 این دغدغه ها به تدریج کاهش پیدا کرد و به جایی رسیدیم که یک ثبات نسبی خوبی را در درمان دیالیزی ها پیدا کردیم و از سال 76 به بعد این بیماران به طور رایگان بیمه شدند و بخش های بیماران دیالیزی توسعه پیدا کرد.»

وی ادامه داد:« زمانی در کشور با وجود 3500 تا 4هزار بیمار دیالیزی 130 مرکز برای این بیماران داشتیم اما امروز بالغ بر 350 مرکز دیالیز در کشور به 22 هزار بیمار دیالیزی خدمات ارائه می دهد از طرف دیگر حدود 20 هزار نفر پیوند کلیه شده اند و کارهای مثبت زیادی انجام شده است اما تاسف ما از این است که به جای پیشرفت وبهبود وضعیت نسبت به گذشته ، وضعیت ما بدتر می شود.»

شرکت های دارویی یا شرکتهای سهامی عام؟
رییس بنیاد امور بیماری های خاص افزود:« امروز می بینیم که تعرفه بخش دیالیز پایین است البته طی جلساتی قرار بر این است که این تعرفه افزایش پیدا کند و واقعی شود. بحث دیگر این است که با این تعرفه کم ، بیمه ها بعد از 5،6 ماه هزینه مراکز را تقبل می کنند.اما چطور شرکت های دارویی اعلام می کنند که این مراکز باید خرید 6 ماهه خود را با 25 درصد پیش پرداخت انجام دهند؟ متاسفانه با سرمایه های مراکز درمانی خاص شرکت هایی را راه اندازی می کنند که گویا سهامی عام است.!»

وی خاطرنشان کرد: « باید برای رفع این مشکل ترتیبی اتخاذ شود البته ما قبول داریم که باید از بخش خصوصی برای تولید حمایت کرد ولی این حمایت باید در جهت حمایت از مردم باشد. »

پاسخ رئیس جمهور به رئیس بنیاد بیماری های خاص
فاطمه هاشمی گفت:« هفته گذشته نامه ای را برای رییس جمهور ارسال کردیم که برای حدود 4 هزار نفر بیمار خاص که در بخش خصوصی و خیریه تحت پوشش قرار می گیرند می خواهید چه کنید. اگر امکانات برای مراکز در نظر گرفته نشود ممکن است اتفاقی برای این بیماران بیفتد که جوابیه ای را روز چهارشنبه از وزارتخانه داشتیم که اگر مشکلات شما حل نشود ما مجوز واردات تولید صافی را به شما خواهیم داد.»


اگر بیماران دچار مشکلات شوند برای واردات اقدام میکنیم
وی تاکید کرد: « ما نمی خواهیم به اینجا برسیم و اگر تولید داخلی بتواند پوشش دهد هیچ وقت به دنبال واردات نیستیم اما اگر ببینیم این وضعیت ادامه پیدا می کند و بیماران دچار مشکلاتی می شوند حتما برای واردات اقدام می کنیم چرا که مشکل دیالیز شوخی بردار نیست. بیمار اگر دیالیز نشود فوت می کند یا اگر دیر درمان شود دچار عوارضی خواهد شد و مرگ خاموش و تدریجی را برای بیماران خواهیم داشت.»

فاطمه هاشمی افزود: « در این گردهمایی می خواهیم شرکت های تولیدکننده ست و صافی به خواسته های مراکز خصوصی و خیریه گوش فرا دهند تا حداقل در 15 مهرماه از نظر تجهیزات دیالیز مشکلی نداشته باشند. دولت باید از بخش های خیریه که با تعرفه های فعلی بدون سود حاشیه ای خدمت ارائه می دهند تشکر کند. وظیفه دولت این است که راه را برای ادامه خدمت رسانی برای خیرین آسان کند تا جامعه ای سالم داشته باشیم.»

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، در ادامه برخی از مدیران مراکز درمانی خصوصی و خیریه از مشهد، اصفهان و تهران و تبریز به بیان مشکلات خود پرداختند و از پایین بودن تعرفه ها و واقعی نبودن آن گله مند بودند و نسبت به انحصاری بودن واردات تجهیزات دیالیز توسط چند شرکت اعتراض داشتند و رقابتی کردن واردات را عاملی برای واردات تجهیزات با کیفیت دانستند.

شرکت های دارویی دیالیز را سودآور تلقی می کنند
آنها با بیان اینکه شرکت های دارویی دیالیز را سودآور تلقی می کنند از تحمیل شدن شرکت های واردکننده صافی دیالیز و عدم ارائه تعهدنامه ای در قبال تامین تجهیزات مورد نیاز خود ابراز نارضایتی کردند. همچنین مراکز درمانی خیریه و خصوصی نسبت به تاخیر بیمه در پرداخت مطالباتشان اعتراض داشتند و برخی مراکز از تاخیر 6 ماهه بیمه ها و عدم پرداخت مطالباتشان از فروردین ماه 92 شکایت داشتند. همچنین واقعی نبودن برآورد قیمت صافی دیالیز و کارشناسی نشدن آن نیز از دیگر مشکلات این مراکز درمانی بود.

برخی از مراکز درمانی غیردانشگاهی در مشهد نیز از دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دلیل عدم پرداخت 5 هزارتومان بابت هر دیالیز که وزارت بهداشت در دستورالعملی به آنها ابلاغ کرده بود گلایه داشتند.

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز در ادامه دکتر حمید رجلانی، کارشناس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت گفت:« صحبت های مراکز درمانی مطالبات چندین ساله و به حق دیالیز است که بهترین گلوی انتشاردهنده آن بخش خصوصی و خیریه است. در بهترین شرایط دیالیز در کل دنیا حالت خیریه دارد و جنبه سودآوری آن در حاشیه است و حتی تمام کمپانی های بزرگ که در این بخش کار می کنند در دیالیز کمترین سود را دارند. »

ناملایمات سال گذشته منجر به تشدید مشکلات درمان شد
وی ادامه داد: «عمده مشکلات به دلیل ناملایماتی است که یک سال و نیم گذشته در بازار ارز و کالای کشور اتفاق افتاد که باعث تشدید مشکلات در نظام بهداشت و درمان کشور شد. »

دکتر رجلانی گفت:« امسال علیرغم مشکلات زیادی که به نظام دیالیز کشور وارد شد نوید خوبی به گوش ما می رسد که بتوانیم بخشی از مشکلات دیالیز را با اصلاح تعرفه ها حل کنیم و با توافق های خوبی که انجام شده تفاوت قیمت صافی از مهرماه انجام می شود و از سوی بیمه ها به 45 هزار تومان افزایش پیدا می کند. این مسئله با وزارت رفاه و وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو موافقت شده است و بودجه آن هم دیده شده است. در قدم دوم برای واقعی شدن تعرفه ها اعداد و ارقامی را بنا به نرخ روز در آوردیم و برای شورای هماهنگی بیمه های وزارت رفاه ارسال کرده ایم  تا باب تغییر تعرفه ها باز شود.»

وی درباره تعرفه پیشنهادی دیالیز دربخش خصوصی و دولتی گفت:« پرونده تغییر تعرفه ها روی میز شورای کارشناسی بیمه ها است. در حال حاضر تعرفه دیالیز بخش خصوصی 158 هزار تومان است و این تعرفه در بخش دولتی 128 هزار تومان است . پیشنهاد کرده ایم که تعرفه دیالیز در بخش خصوصی به 198 هزار تومان و برای بخش دولتی به 158 هزار تومان برسد.»

پکیج مصرفی دیالیز از خدمت دیالیز جدا میشود
کارشناس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت ادامه داد:« برای تغییر تعرفه ها یا همه را با ضریب کا اعلام می کنیم یا  ست صافی ، سوزن ، پودر و محلول از دل خدمات دیالیز خارج می شود و به صورت فاکتور جداگانه پرداخت می شود . این کار دو حسن دارد حسن اول این است که تغییر قیمت این پنج کالا منوط به ضریب کا نخواهد بود. حسن دوم آن مربوط به تغییر رویه سازمان های بیمه گر است که به آنها پیشنهاد داده ایم که  از بند خریدهای راهبردی استفاده کنند و خودشان در این زمینه سیاستگذار شوند در این صورت پکیج مصرفی دیالیز از خدمت دیالیز جدا شده و خود بیمه ها آن را خریداری می کنند. »

وی افزود:« سازمان بیمه خدمات درمانی اگر از بند خریدهای راهبردی استفاده کند، می تواند 105 میلیون ست صافی را خریداری کرده و برای توزیع مدیریت کند. این کار حداقل 10 تا 15 درصد سیر پول برای بیمه های دارد اما بیمه ها تا کنون از بحث خریدهای راهبردی بسیار محدود استفاده کرده اند . در صورت عملی شدن این کار دغدغه مراکز دیالیز در رابطه با این پنج کالا که بیشتر مربوط به تامین صافی دیالیز است از بین می رود و توجه آنها به پرسنل و سایر هزینه جلب می شود.»

شرایط یکسال گذشته سخت تر از دوران جنگ
دکتر رجلانی با اشاره به وضعیت بد بازار دارویی و تجهیزات پزشکی در یک سال گذشته گفت:« در یک سال گذشته کشور شرایط بحرانی را داشته است که شاید در زمان جنگ اوضاع به این سختی نبوده است که آن را پشت سر گذاشته ایم. اما در برایندی که داشتیم بیش از 80 درصد در تامین مایحتاج دیالیز موفقیت داشته یم. از مهرماه گذشته تاکنون در زمینه این پنج کالا با نوساناتی در بازار ارز روبرو بوده ایم و شرایطی وجود داشت که اگر در بازار کالایی را خریداری می کردیم حتی ضمانت تحویل کالا را نمی توانستیم بگیریم اما با همکاری های اداره کل تجهیزات پزشکی و کارخانجات تولیدی توانستیم این بحران را طی کنیم.»

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، در ادامه مهندس سید حسین صفوی، معاون اداره كل تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت با بیان اینکه تعیین اولویت كالایی در سال گذشته باعث شد كه وزارت صنعت و معدن، مواد اولیه تولید صافی دیالیز را در اولویت هشتم و محروم از ارز مرجع قرار دهد، خاطرنشان کرد:« طی چند نشست با مسئولان این وزارتخانه موفق به توجیه آنها نشدیم و در نهایت با امضای دو معاون وزیر موفق به دریافت ارز مرجع برای این اقلام شدیم. اما از سویی بانك‌ها هزینه انتقال پول را افزایش دادند در حالی كه ما هم علت آن را نمی‌دانستیم. »

وی ادامه داد:« از ابتدای امسال نیز با حذف ارز مرجع پیش بینی شركت‌های وارد‌كننده با شكست مواجه شد و وارد‌كنندگان مجبور شدند كالاهای خریداری شده با ارز مرجع را با قیمت ارز مبادله‌ ای ترخیص كنند که همین امر وارد‌كنندگان را مجبور به ایجاد شرط دریافت پیش‌پرداخت كرد. در تلاش هستیم تا برای وارد‌كنندگان وام كم بهره از بانك بگیریم تا آنها از دریافت پیش پرداخت صرف نظر كنند.»

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز در ادامه حاجی پور از شرکت صنایع پزشکی مدی تک سیس با بیان اینکه امکان ندارد هیچ نوع صافی دیالیزی در کارخانه های ما وجود داشته باشد که آن را نگه داریم و در اختیار بیماران نگذاریم، گفت:«  بسیاری از مراکز درمانی خصوصی و خیریه به شرکت ما بدهکار هستند و بسیاری از این مراکز با ما قرارداد ندارند و حتی وزارت بهداشت به ما قیمت صافی دیالیز نداده است اما ما کالاهای دیالیزی را در اختیار مراکز درمانی خصوصی و خیریه قرار داده ایم و به هیچ وجه هیچ مریضی دیالیزی در کشور آسیب نمی بیند. »

وی با ادعای اینکه از مهر ماه سال گذشته تاکنون قیمت صافی دیالیز ثابت مانده است گفت:« تعهدات سال گذشته ما به صورت صد در صد انجام شده است. مواد اولیه وارداتی ما در سال گذشته 12200 تومان بوده است که امسال به 26800 تومان رسیده است بنابراین پولی که به عنوان پیش پرداخت از مراکز درمانی می گیریم 20 درصد هزینه های ما هم نیست. »

حاجی پور افزود:« در هفدهم خرداد سال گذشته که قراردادهای ما به اتمام رسید با مراجعه به بانک مرکزی متوجه شدیم که باید تمام کالاهای خود را با ارز مبادله ای وارد کنیم و در حالی که قیمت گذاری کالاهای ما افزایش پیدا کرد اما دست به تغییر قیمت نزدیم.»

راهکار عدم دریافت پیش پرداخت از مراکز درمانی خصوصی و خیریه
وی درباره راهکار عدم دریافت پیش پرداخت از مراکز درمانی خصوصی و خیریه گفت:« لازم است میزان مبالغی که خیریه ها باید برای خرید تجهیزات دیالیز و صافی دیالیز پرداخت کنند را مشخص کنند تا از طریق بانک ها بتوانیم این رقم را تامین کنیم و مواد مورد نیاز آنها را خریداری کنیم.»

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، در ادامه مهندس محمد گودرزی مدیر بازرگانی شرکت سها نیز گفت:« شرکت سها 8 دفتر نمایندگی در استان ها دارد که 31 استان و 242 شهرستان را تحت پوشش خود دارد و به 385 بیمارستان خدمات ارائه می دهد. »

وی گفت:« تعداد کل دستگاه هایی که تحت پوشش داریم 3396 دستگاه است که 2616 دستگاه فعال، 214 دستگاه غیرفعال، 321 دستگاه اسقاط داریم و در شرایطی هستیم که مراکز درمانی دچار مشکل مالی هستند و قادر به تعمیر دستگاه های دیالیز خود نیستند به طوری که مراکز درمانی حدود 55 میلیاردتومان از بابت خدمات پس از فروش بدهکار هستند.»

گودرزی در پایان از دپوی یک ماه و نیمه فایبرهای دیالیز در گمرک و عدم همکاری بانک مرکزی برای ترخیص آن خبر داد.

تخصیص منابع در صندوق های بیمه ای برای واقعی کردن تعرفه دیالیز
به گزارش خبرنگار سلامت نیوز ، در پایان کتر محمد باقر هوشنگی مدیر کل بیمه های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از امضای تفاهم نامه ای برای تخصیص منابع در صندوق های بیمه ای برای واقعی کردن تعرفه دیالیز خبر داد و گفت:« در ماده 38 قانون برنامه بر واقعی شدن تعرفه ها تاکید شده است و یکی از وظایف شورای عالی بیمه واقعی کردن تعرفه ها است و در دبیرخانه شورا این کار را در دستور داریم. در حال حاضر قیمت هتلینگ واقعی را استخراج کرده ایم که البته بر اساس عملكرد، قیمت واقعی را استخراج كردیم كه بدترین شیوه محاسبه است زیرا مدیریت و سیاستگذاری در آن لحاظ نمی‌شود.»

وی گفت:« یکی از اجزاء تعیین قیمت واقعی خدمات، سیاستگذاری است که متاسفانه اکنون دستگاه هایی که متولی سلامت مردم هستند کمتر در آن دخالت می کنند که همین مسئله باعث می شود نتوانیم به قیمت واقعی خدمات برسیم.»

دکتر هوشنگی در پایان گفت:« بحث تعرفه دیالیز در اولویت کاری ما است و اولین جلسه آن در یکشنبه یا دوشنبه هفته آینده خواهد بود تا به سمت قیمت تمام شده دیالیز برویم و آن را نهایی کنیم.»

لازم به ذکر است در پی اعتراض مراكز دیالیز به افزایش بی رویه بعضی از اقلام مصرفی ضروری مانند صافی دیالیز ، تعدادی از آنها پنجشنبه 7 شهریور در مركز پزشكی خاص شرق ( بنیاد امور بیماریهای خاص ) گردهم آمدند و با صدور نامه ای به وزیر بهداشت ، خواستار حل فوری مشكلات مالی خود شدند . در این نامه به بی تفاوتی مسئولین وزارت بهداشت نسبت به افزایش هزینه یك باره دیالیز در سالیان اخیر و از طرفی عدم تناسب تعرفه سازمان های بیمه گر با این هزینه ها ، اعتراض و نسبت به احتمال تعطیلی مراكز و خطرات جانی برای بیماران دیالیزی ابراز نگرانی کردند. پیرو آن به منظور بررسی مشکلات و بررسی راهکارهای موجود، پنجشنبه گذشته گردهمایی با حضور نمایندگان وزارت بهداشت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بنیاد امور بیماری های خاص برگزار شد.

گفتنی است در پایان این گردهمایی بیانیه ای برای توجه برنامه ریزان و تصمیم سازان کشوری به مشکلات مراکز درمانی غیردانشگاهی و دل مشغولین بیماران خاص و بالاخص بیماران دیالیزی صادر شد که میتوانید آن را در این آدرس مشاهده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha