اهالی سه روستای کلگه دره یک، کلگه دره دو، جهانگیری از توابع اندیمشک، ساکن منطقه‌ای هستند که برف با رنگ آهک در آن می‌بارد، آب با طعم آهک نوشیده می‌شود و نفس آغشته به بوی آهک است و این آهک بلای جانشان شده است.

گردوغبار با طعم آهک درجان روستانشینان اندیمشک

سلامت نیوز : بیست روز است با روزنامه تماس می‌گیرد. گزارش کارخانه سرب و روی زنجان را خوانده و حالا بعد از کلی نامه‌نگاری اداری تنها چاره کار را رسانه‌ای کردن خبر روستایش می‌داند. اسم روستایش را که می‌گوید، اطلاعات را به موتور جست‌وجوگر می‌دهم، یک ساعت می‌گردد. خداداد نجفوند، از اهالی روستای کلگه دره یک، از توابع بخش الوار گرمسیری شهرستان اندیمشک، به آرمان می‌گوید: «80 خانوار در این روستا زندگی می‌کنند که آهک در عمق جانشان نشسته است زیرا «کارخانه صنایع فولاد معدن چناره» از سال 1372 که بهره‌برداری شده است تا امروز، با گرد و خاکش منطقه را پوشانده است و تا به حال هرچه نامه نوشته‌اند؛ کمتر مسئولی در این زمینه پاسخگو بوده است. حتی غروی، مدیرعامل سابق این معدن قول داده بود، زمین‌هایشان را بخرند و در جای دیگری به آنها امکان زندگی بدهند اما آنها آمدند، خانه‌ها را متراژ کردند و رفتند و دیگر از نتیجه خبری نشد».

از سویی دیگر، سردارعیسی دارایی نماینده مردم اندیمشک، در جواب به آرمان می‌گوید: «این خبر را که مردم روستا از کارخانه ناراضی باشند یا کارخانه برای مردم آن منطقه مشکل ایجاد کرده باشد را نشنیده‌ام و به‌نظرم این موضوع صحت ندارد». وی در پاسخ به این سوال که دهیار منطقه هم این موضوع را تائید کرده است، گفت: «چنین چیزی وجود ندارد، البته باز هم پیگیری می‌کنیم». این درحالی است که اهالی این روستا اعلام کرده‌اند، بارها در زمان تبلیغات نمایندگان مجلس برای انتخابات وعده داده‌اند به مشکل سه روستای کلگه دره یک، کلگه دره دو، جهانگیری که هرسه به‌دلیل کارخانه و معدن آهک دچار مشکل هستند، رسیدگی می‌کنند.

مردم آب می‌نوشند با طعم آهک

وقتی صحبت می‌کند، صدایش می‌لرزد، بارها جان سه فرزندش را قسم می‌خورد که راست می‌گوید و در زمان صحبت با ما صدای انفجار معدن، کودکش را درجا میخکوب کرده است. این ساکن روستای کلگه دره یک، می‌گوید: «زندگی را به ما سخت کرده‌اند. از نظر زیست‌محیطی گردوغبار تمام فضا را پوشانده است و از لحاظ آلودگی صوتی آرامش نداریم. بارها به بخشداری، فرمانداری و استانداری شکایت بردیم. برای رئیس‌جمهور پیشین نامه نوشته‌ایم اما همچنان گرد و غبار آهک تا استخوانمان ریشه کرده است». از سویی دیگر یکی از دهیاران این سه روستای توابع اندیمشک به آرمان می‌گوید: «زمانی که معدن بهره‌برداری شد، قرار بود یک خط راه آهن احداث کنند تا از آن طریق مواد تولیدی و پسماند از روستاها خارج شود و به سمت اهواز برود. این موضوع مربوط به سال‌های 1375-1371 است اما خط راه‌آهن همچنان نیمه‌کاره و بدون ریل باقی مانده است». این دهیار تاکید می‌کند: «افراد معدن آمدند زمین‌های کشاورزی را خراب کردند و هزینه میلیاردی زیادی را انجام دادند تا ریل و راه‌آهن بزنند اما این موضوع به بخش خصوصی واگذار و دیگر همه چیز منتفی شد».

از معدن، گردوغبارش نصیب مردم می‌شود

این دهیار بومی تاکید می‌کند: «از زمان تاسیس شرکت تاکنون، هیچ عوارضی به دهیاری‌ها داده نشده است. عوارضی که به اهالی روستا تعلق دارد و باید صرف امورات روستا شود و در مرحله پاسخگویی می‌گویند: به شهرستان اندیمشک عوارض را پرداخت می‌کنیم! و تنها سهم روستاییان تحمل گردوغبار و آهک است». از سویی دیگر او تاکید می‌کند: «عمده فعالیت روستاییان این منطقه دامداری و کشاورزی است، اما به‌دلیل وجود پسماندهای آهک تمام زمین‌های کشاورزی از بین رفته‌اند و همین‌طور مناطق چراگاهی خشک شده‌اند. زمین‌های کشاورزی باروری خود را از دست داده‌اند و تخلیه پودر سنگ‌ها و آشغال‌های آهکی، باعث شده است منافذ زمین پوشانده شود و بر اثر بارندگی آب‌های سطحی به شکل سیل به سمت روستا بیایند». این دهیار روستاهای کلگه دره یک، کلگه دره دو، جهانگیری از بیکاری مردم در این ناحیه بر اثر این مشکلات خبر می‌دهد و می‌گوید: «شرکت تامین مواد معدن چناره حدود 250 الی 300 کارمند را تعدیل نیرو کرده‌اند و از سویی دیگر استخدام افراد بومی را که زمین و دام‌هایشان را از دست داده‌اند در دستور کار ندارند. درواقع بیکاری بر اثر آهک جامانده نصیب مردم شده است، اما مدیرعامل جدید بعد از انتقادات تنها 14 نفر را به‌صورت قراردادی استخدام کردند».

روستا از آهک سفیدپوش است

دهیار این روستاها، از اتفاقاتی که برای مردم این سه روستا رخ داده است، می‌گوید: «ما با معدن آهک فاصله چندانی نداریم و در زمان انفجار چنان صدایی بلند می‌شود که اعصاب را بهم می‌ریزد. از سویی دیگر، بیشتر ساختمان‌های اطراف دچار ترک شده‌اند. انگار تمام روستا را برف آهک سفیدپوش کرده است». از سویی دیگر، «برخی اهالی این روستا به‌دلیل اینکه گرد و خاک آلوده به آهک در تانکر آبشان هم رفته است، دچار سنگ کلیه شده‌اند و بر اثر تنفس این گردوغبار دچار مشکلات حاد ریوی هستند».

کاشت درخت چاره کار نیست

اهالی این روستا می‌گویند: «شرکت تامین مواد معدن چناره، برای حل این مشکل وعده داده بود تا یکهزار اصله درخت بکارد و از میزان گرد و غبار منطقه بکاهد، اما نه‌تنها درخت وعده داده‌شده را ندادند بلکه حتی یک بشکه آب هم برای آبرسانی درخت‌هایی که با هماهنگی بخشداری کاشتیم، نفرستادند».

نصب فیلتر، 4 سال طول می‌کشد

در تماس با بخشداری الوار، یکی از کارمندان به آرمان می‌گوید: «مضرات کارخانه معدن چناره، زیاد است. به‌طوری که مردم این سه روستا حق دارند از آلودگی صوتی و گردوغبار شکایت کنند زیرا در هرکدام از این روستاها حدود 80 خانوار در حال زندگی هستند. بارها بخشداری و دهیاری این ناحیه با مسئولان محیط زیست و معدن جلسه گذاشته‌اند اما آنها اعلام می‌کنند: نصب فیلتر برای از بین بردن آلودگی هوا و گردوغبار 4 سال به طول می‌انجامد.اما سوالی که برای اهالی این روستا وجود دارد این است که آیا از سال 72 که این کارخانه به بهره‌برداری رسیده است، هنوز این امکان فراهم نشده است»؟!

برای جابه‌جایی پول نداریم

خداداد نجفوند از اهالی روستای کلگه دره یک، از توابع بخش الوار گرمسیری شهرستان اندیمشک، می‌گوید: «ما از اینکه در هر نفس با حجم زیادی از گرد و غبار آهک رو‌به‌رو هستیم، خسته شده‌ایم اما واقعا پول زیادی نداریم که بتوانیم برویم و درجای دیگری ساکن شویم. این گزارش را بنویسید تا مسئولان و رئیس‌جمهور که اهالی روستای ما به وی رای دادند، صدایمان را بشنوند و فرزندانمان را نجات دهند».اهالی سه روستای کلگه دره یک، کلگه دره دو، جهانگیری از توابع اندیمشک، ساکن منطقه‌ای هستند که برف با رنگ آهک در آن می‌بارد، آب با طعم آهک نوشیده می‌شود و نفس آغشته به بوی آهک است و این آهک بلای جانشان شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha