یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 83017

گل سرشوی یکی از این مواد طبیعی است که در گروه مواد معدنی در طب سنتی و دیگر روش‌های طبیعی درمان جای می‌گیرد. در متون طب سنتی فواید و خواص مختلفی برای این گل نام برده شده که برخی از آنها را با هم مرور می‌کنیم.

کدام گل را به سر بگیریم؟!
سلامت نیوز : اگرچه این روزها با مراجعه به فروشگاه‌های محصولات بهداشتی به انواع و اقسام شامپوها و لوسیون‌های مو و پوست دسترسی داریم و به‌راحتی می‌توانیم متناسب با نوع و جنس موهای‌مان از شامپوی چرب، خشک و مناسب برای موهای معمولی استفاده کنیم اما هنوز هم به ویژه در میان قدیمی‌ترها و مادربزرگ‌ها افرادی پیدا می‌شوند که ترجیح می‌دهند از مواد طبیعی و گیاهی برای شست‌وشوی یا تقویت موهای‌شان استفاده کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب سبز ؛ گل سرشوی یکی از این مواد طبیعی است که در گروه مواد معدنی در طب سنتی و دیگر روش‌های طبیعی درمان جای می‌گیرد. در متون طب سنتی فواید و خواص مختلفی برای این گل نام برده شده که برخی از آنها را با هم مرور می‌کنیم.

گل سرشوی؛ ضد موخره و ضد جوش

شست‌وشوی سر با گل‌سرشوی علاوه بر آنکه می‌تواند به تقویت مو و افزایش سرعت رشد تارهای مو کمک کند، اثر ترمیم‌کنندگی نیز دارد و می‌تواند بسیاری از آسیب‌های وارد شده به ساقه مو را نیز برطرف کند و نیز خاصیت ترمیم‌کنندگی مو دارد. در کتاب‌ها و متون طب سنتی نسخه‌های طبیعی مختلفی در مورد خواص درمانی گل‌سرشوی مطرح شده که از میان آنها می‌توان به خاصیت تقویت‌کنندگی مو، ترمیم‌کنندگی موها و زخم‌ها، درمان جوش‌ها و برخی از کهیرها و خاصیت ضدموخره، ضد جوش و  نرم‌کننده گل سرشوی اشاره کرد.

چند نسخه طبیعی برای گل سرشوی

در متون طب سنتی نسخه‌های طبیعی متنوعی درباره گل سرشوی و خواص درمانی آن مطرح شده که برخی از کاربردی‌ترین آنها را با هم مرور می‌کنیم:تهیه خمیری از گل سرشوی با ماست و آب و ماسک کردن آن بر پوست به افراد مبتلا به جوش سر، خارش پوست سر و افراد مبتلا به کهیر پیشنهاد می‌شده است. برای تهیه این خمیر گل سرشوی و ماست را ترکیب می‌کردند و برای آماده شدن آن به تدریج آب را اضافه می‌کردند تا خمیری یک دست و مناسب به دست آید.

درمانگران طب سنتی برای درمان موخره و افزایش نرمی پوست ترکیب گل سرشوی و آب خیسانده گل ختمی تجویز می‌کردند. برای این منظور آنها گل ختمی را به مدت یك روز در آب خیس می‌کردند و بعد از صاف کردن، این آب را با خاک سرشوی مخلوط و از آن برای شست‌وشوی سر استفاده می‌کردند یا آن را روی پوست ماسک می‌کردند.

چرا با گل سرشوی موها می‌ریزد!

در صورتی که گل سرشوی بیش از اندازه لازم روی سر قرار گیرد با خیس شدن موها و جذب آب سنگین و سنگین‌تر می‌شود و این حالت موجب کشش تارهای مو شده و با سستی ریشه مو احتمال ریزش موها زیاد می‌شود. این عارضه در شرایطی که موها بلند باشد، زیادتر است به همین دلیل درمانگران به افرادی که موهای بلند دارند به هیچ وجه استفاده از گل‌سرشوی را توصیه نمی‌کنند. افراد باید به میزان کافی گل سرشوی را برای شست‌و‌شو انتخاب كنند و خیلی آرام و آهسته گل را با کمک آب از روی سر بشویند، زیرا شست و شوی سریع موها احتمال کشش و سستی ریشه مو را افزایش می‌دهد و فرد با هر بار شستن سر با گل سرشوی بخشی از تارهای موی خود را از دست می‌دهد. یکی دیگر از عواملی که موجب ریزش مو بعد از شستن سر با گل سرشوی می‌شود، افزودن مواد دیگر مانند سدر، کتیرا، حنا و دیگر گیاهان دارویی برای تقویت سر است. به گفته درمانگران بهتر است گل سرشوی به تنهایی برای شست‌و‌شوی موها استفاده شود و استفاده از ترکیب‌های گیاهی مثل کتیرا یا سدر برای تقویت موها بعد از شست‌وشوی یا در زمان دیگری انجام شود.

گل سرشوی طبیعی و کم‌عارضه

گل سرشور یکی از گل‌هایی است که در طب سنتی از آن برای درمان و بهبود برخی از بیماری‌ها استفاده می‌شود و در متون طب سنتی از آن با عنوان طین یاد می‌شود. طین همان خاک است که در گروه داروهای با منشاء معدنی قرار می‌گیرد و خواص و جنبه‌های درمانی متعددی دارد. یکی از انواع این خاک‌ها، گل سرشوی است که یکی از معروف‌ترین کاربردهایش  حفظ بهداشت مو و پوست سر است. به باور درمانگران و متخصصان طب سنتی استفاده از این مواد طبیعی که منشاء طبیعی دارند، مثل خاک‌ها که منشاء معدنی دارند یا حنا و صدر که منشاء گیاهی دارند، مناسب‌ترین انتخاب برای حفظ سلامت و نشاط و شادابی موهاست زیرا این مواد طبیعی هستند و با طبیعت انسان تناسب و سازگاری بیشتری دارند و در مقایسه با مواد شست‌وشودهنده شیمیایی مفیدتر و کم‌عارضه‌ترند.

روش مصرف گل سرشوی را بشناسید

یکی از بهترین روش‌های شست‌وشوی موی سر با گل سرشوی آن است که 2 تا 3 قاشق از این خاک را درون ظرفی بریزید و به تدریج به آن آب اضافه کرده و آن را به آرامی مخلوط کنید تا قوام پیدا کند و به صورت گل در آید. غلظت این گل باید به گونه‌ای باشد که وقتی آن را روی سر می‌گذارید جاری نشود و نریزد. مدت زمان مناسب برای استفاده از این گل 20 تا 30 دقیقه است و سپس آن را به آرامی بشویید. اگرچه شست‌وشوی سر با گل سرشوی آلودگی‌ها و چربی‌ها را از مو و پوست سر می‌شوید و از بین می‌برد اما می‌توانید  بعد از شست‌وشو با گل سرشو، موهای‌تان را با شامپو به‌خصوص شامپوهایی که منشا گیاهی دارند، بشویید.

نکاتی که نباید فراموش کنید

از آنجا که شست و شوی موها با گل سرشوی و قرار دادن آن روی سر عارضه‌ای به همراه ندارد و موجب جذب مواد معدنی به واسطه پوست نمی‌شود، منع مصرف خاصی ندارد اما دانستن نکات زیر به استفاده بهتر از این گل کمک می‌کند.از آنجا که ماده موثره گل‌سرشوی در خون بالا نمی‌رود و این خاک از طریق پوست جذب نمی‌شود بنابراین خطری برای مصرف‌کننده ندارد اما توصیه شده زنان در دوره بارداری از آن استفاده نکنند.

درمانگران طب سنتی توصیه می‌کنند افرادی که دچار ریزش مو هستند بهتر است هر 10 روز یا هر دو هفته یک بار از گل سرشوی استفاده کنند.برای تهیه گل‌سرشوی حتما باید از علایق افراد و مراکز معتمد و مطمئن اقدام کرد. گاهی دیده شده افراد سودجو هر نوع خاکی را به عنوان گل‌سرشوی به مردم ارائه می‌کنند؛ خاک‌هایی که احتمال آلودگی آنها زیاد است و ممکن است عوارض نامطلوبی را بر پوست، مو و سلامت مصرف‌کننده به همراه داشته باشد.

خاک سرخ یا گل ارمنی از جمله خاک‌هایی است که در طب سنتی برای درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از پرکاربردترین خاصیت‌های این خاک خاصیت ضدخونریزی آن است.علاوه بر خاصیت درمانی خاک‌ها برای شست‌وشوی مو و پوست برخی از درمانگران ازبرخی از گل‌ها مثل گل ارمنی برای درمان واریس و کاهش دردهای آن استفاده می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha