سلامت نیوز: رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس با انتقاد از بی‌توجهی نسبت به مشکلات دریاچه هامون از تشکیل فراکسیون نجات دریاچه هامون خبر داد وگفت: با خشک شدن این دریاچه، شن‌های روان بسیاری از روستاهای مرزی را مدفون کرده که با ادامه این موضوع خطر بزرگی مرز‌های شرقی کشور را تهدید خواهد کرد.

سیدباقر حسینی در گفت ‌وگو با خانه ملت، توضیح داد: 15 سال است که دریاچه هامون با مشکل روبرو بوده و کسی به این موضوع توجهی ندارد و مشکلات این دریاچه تا به حال باعث مدفون شدن بسیاری از روستا‌های مرزی شده است.
 

روستا‌های خالی از سکنه منجر به افزایش خطر تروریست در مرزهای شرقی می‌شود


نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، گفت: در پی خشک شدن دریاچه هامون به طور قطع شاهد تخلیه روستاهای مرزی شرق کشور خواهیم بود، در چنین شرایطی اگر روستاهای مرزی ساکنان خود را از دست دهد ما برای تأمین امنیت مرزهای شرقی کشور هزینه‌های بیشتری را باید متحمل شویم و این موضوع در شرایطی است که نیروهای ناتو و ارتش آمریکا هنوز در افغانستان هستند و هنوز اقدامات تروریستی زیادی در کشورهای همسایه شرقی اتفاق می‌افتد.

 
خطر ماسه‌بادی بیشتر از وبا


وی در خصوص خطر خشک شدن دریاچه هامون ادامه داد: ماسه بادی‌های منتشر شده بر اثر خشک شدن دریاچه هامون خطری به مراتب بیشتر از وبا دارد، واقعیت آن است که بر اثر این موضوع مردم اطراف دریاچه دچار مرگ تدریجی شده‌اند که در این رابطه هر چه هشدار دادیم فایده‌ای نداشت.

وی افزود: آسم و بیماری‌های ریوی در این روستاها بسیار زیاد شده و ساکنان این روستاها را مجبور به کوچ کرده چرا که امکان درمان آنان نیز به درستی در روستا وجود ندارد.

 
دریاچه هامون اولویت امنیتی دارد


حسینی در مقایسه مشکل دریاچه ارومیه با دریاچه هامون، گفت: مشکل هامون بسیار حادتر از ارومیه است چرا که اولویت امنیتی دارد و از طرف دیگر برای حل مشکل دریاچه ارومیه راهکارهای مختلفی هست اما برای هامون گزینه‌های کمتری در دسترس است، تمام این بی‌توجهی‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که مقام معظم رهبری از استان سیستان و بلوچستان با عنوان تنگه احد یاد کرده‌اند و مسئولان باید درک درستی از این موضوع پیدا کنند، چرا که این تفسیر خبر از ویژگی‌های خاص این استان می‌دهد.


فردا فراکسیون نجات دریاچه هامون تشکیل می‌شود


حسینی در رابطه با اقدامات صورت گرفته برای رفع مشکل دریاچه هامون، تصریح کرد: مشکل این دریاچه را به صورت شفاهی به آقای روحانی تذکر دادم و قرار است فردا فراکسیون نجات دریاچه هامون با حضور نمایندگان استان سیستان و بلوچستان، کرمان و برخی دیگر از نمایندگان مانند آقای توکلی تشکیل شود.

وی گفت: پس از تشکیل فراکسیون و انتخاب هیأت رئیسه در اولین جلسه فراکسیون راهکارهای موجود را مورد بررسی قرار می‌دهیم که یکی از این راهکارها موضوع آب رسانی به این دریاچه است که باید این مشکل با افغانستان مطرح شده و در صورت توافق هرچه زودتر رفع شود.


شن‌های مرزهای شرقی مانند مرزهای غربی نیاز به تثبیت دارد


وی با اشاره به راهکارهای دیگر برای رفع مشکل دریاچه هامون، یادآور شد: با توجه به اینکه خشک شدن دریاچه هامون باعث رانش ماسه‌های بادی می‌شود، رانش ماسه‌های بادی از مناطق دیگر نیز به این مشکل می‌افزاید که برای کنترل آن باید مانند سرمایه‌گذاری‌هایی که در مرزهای غربی صورت گرفت در مرزهای شرقی نیز انجام شود.

رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی، توضیح داد: در مناطقی از افغانستان به دلیل قرار گرفتن در تونل باد، شنهای روان به سمت روستاهای هیرمند و دریاچه هامون حرکت می‌کنند که این مناطق نیز نیاز به تثبیت دارند تا به مشکل مرزنشینان نیفزایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha