یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 83024
سلامت نیوز : آیورودا یکی از شیوه‌های طبیعی و قدیمی‌ترین روش درمانی در میان هندی‌ها محسوب می‌شود. شیوه‌ای که با بهره‌گیری از روش‌های طبیعی درمان بدون استفاده از شیوه‌های تهاجمی طب مدرن به درمان بسیاری از بیماری‌های جسم و ذهن انسان می‌پردازد. این شیوه از متدهای طبیعی و متعددی همچون گیاه درمانی، مدیتیشن، مراقبه، عطردرمانی، ماساژ و یوگا برای تسکین و درمان بیماری‌ها بهره می‌برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب سبز ؛ درمانگران این مکتب معتقدند که بسیاری از بیماری‌های اطفال، زنان و زایمان، بیماری‌های دستگاه گوارش، بیماری‌های گوش و حلق و بینی و حتی بیماری‌های عضو حساسی چون چشم توسط تکنیک‌ها و شیوه‌های درمانی طب آیورودا که برگرفته از فلسفه آیورودا در هند است، درمان می‌شود. در این شیوه یکی از مهم‌ترین اصول برای آغاز درمان هر بیماری‌ای، پاکسازی بدن و اصلاح رژیم غذایی و شیوه زندگی است. برای آشنایی بیشتر با این مکتب درمانی برخی از درمان‌های خانگی این مکتب را در درمان بیماری‌های مختلف مرور می‌کنیم.

یبوست دارید؟

این معجون شیری را تجربه كنید

درمانگران مكتب آیورودا برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و اختلال‌های اندام‌های درونی بدن دست به دامن انواع خوراكی‌های طبیعی، میوه‌ها و ادویه‌های رنگارنگ هندی می‌شوند. آنها بر این باورند كه دوای درد بسیاری از اختلال‌های دستگاه گوارش مانند كم‌كاری یا پركاری روده‌ها با كمك همین خوراكی‌ها تامین می‌شود.

نسخه اول: این درمانگران برای پیشگیری و درمان یبوست به‌ویژه در سنین کودکی نوشیدن شیرخرما یا شیر كشمش را توصیه می‌كنند. به توصیه این متخصصان برای پیشگیری و کنترل یبوست، بیمار باید كشمش یا خرمایی را كه به مدت نیم ساعت در آب خیس خورده است با یك لیوان شیر كه قبلا جوشانده شده و ولرم است مخلوط كند و معجونی بسازد. این معجون كه باید قبل از ساعت خواب نوشیده شود بهترین دارو برای درمان كم‌كاری روده‌ها و برطرف شدن یبوست است.

می‌خواهید تب كودك‌تان را پایین بیاورید؟

به سبك هندی‌ها فروت تراپی كنید

باوری در میان هندی‌ها و دوستداران مكتب آیورودا وجود دارد كه در آن برای كاهش میزان حرارت بدن بیمار از انواع نوشیدنی‌های طبیعی مانند آبمیوه‌ها و دمنوش‌های گیاهی استفاده می‌كنند. به اعتقاد درمانگران طب سنتی هند نوشیدن آب بعضی میوه‌ها می‌تواند علاوه بر كاهش تب بیمار بخش زیادی از انرژی از دست رفته او را تامین كند. دانستن این نسخه در شرایطی كه آخرین ماه تابستانی را پشت‌سر می‌گذاریم برای مادران و خانم‌های خانه‌‌دار خالی از لطف نیست.

نسخه اول: این درمانگران نوشیدن آب مرکبات مانند تركیبی از آب پرتقال، نارنگی و گریپ‌فروت را برای کاهش میزان تب در بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفلوآنزا بسیار موثر می‌دانند، به شرط آنكه برای انتخاب پرتقال و نارنگی سراغ انواع شیرین آن بروید و به مقدار مساوی از آب تهیه شده از هریك از این میوه‌ها را تركیب كرده و روزی 2بار به بیمار بدهید. علاوه بر این نوشیدن آب انار طبیعی و خالص بدون افزودن هیچ‌گونه چاشنی مانند نمك یا گلپر نیز یكی از بهترین تسكین‌دهنده‌ها و تب‌برهای طبیعی در هند محسوب می‌شود.

نسخه دوم: در كنار فروت‌تراپی نوشیدن انواع دمنوش‌های گیاهی نیز در دوران ابتلا به سرماخوردگی و حتی یك ماه زودتر از شروع فصل‌ سرد به افزایش مقاومت بدن و پیشگیری از بروز تب در بیمار كمك می‌كند. برای تهیه این چای بهتر است یک قاشق از گیاه ریحان را در 2 لیوان آب دم کرده و میل کنید.

سردردهای مزمن سراغ‌تان می‌آید؟

این ماساژ  را تجربه كنید

در طب سنتی هند برای درمان سردردهای ناشی از میگرن یا سردردهای مزمن از ماساژ استفاده می‌كنند. درمانگران این شیوه طبیعی بر این باورند كه ماساژدرمانی می‌تواند علاوه بر بهبود جریان گردش خون در ناحیه سر و خونرسانی بهتر به سلول‌ها به افزایش میزان آرامش فرد كمك كند.

نسخه اول: در این شیوه درمانگر ماساژ پیشانی، شقیقه، گردن و عضلات شانه را به بیمار توصیه می‌کند. در این شیوه با کمک روغن که برای پیشگیری از سایش و سوزش پوست و عضلات تجویز می‌شود به ماساژ بخش‌های ذکر شده، می‌پردازند تا به این ترتیب به تسکین دردهای ناشی از میگرن در بیماران کمک کنند.

هشدار: متخصصان آیورودا معتقدند که برای درمان سردردهای مزمن که هنوز دلیل آنها به طور قطعی مشخص نیست بهتر است هرچه سریع‌تر نسبت به شناسایی کانون و مسبب درد اقدام کرد، چرا که بیماری‌ها و اختلالات زیادی مثل تنش و عفونت لثه و دندان، بیماری‌های چشم، اختلالات دستگاه ادراری، بیماری‌های مغزی و اعصاب نخاعی و اختلالات کلیوی همگی ازجمله عواملی هستند که منجر به بروز سردرد در افراد می‌شوند.

درمان كمكی برای دیابت می‌خواهید؟

دارچین به غذای‌تان اضافه كنید

در طب سنتی هند، آیورودا، تاکید بسیار زیادی به مصرف موادغذایی طبیعی، داروهای گیاهی و انواع و اقسام چاشنی‌ها و ادویه‌های گیاهی شده است، به همین دلیل است كه وقتی به سبدغذایی و رژیم غذایی هندی‌ها توجه می‌كنید، می‌بینید كه در تمامی وعده‌های غذایی آنها، حتی در میان وعده‌های‌شان به وفور خوراكی‌های چاشنی‌دار و پرادویه دیده می‌شود. درمانگران این مكتب مصرف هر ادویه را برای درمان یك بیماری مفید می‌دانند. آنها دارچین را بهترین ادویه برای بهبود روند درمان و كنترل دیابت معرفی می‌كنند. در تحقیقات جدیدی که روی این ادویه انجام شده، دیدگاه‌های درمانگران آیورودا درباره اثربخشی این ادویه در درمان و کنترل دیابت، به ثبت رسیده است.

نسخه اول: مصرف روزانه 2 تا 3گرم  دارچین به همراه وعده‌های غذایی یا به همراه دمنوش‌ها و چای گیاهی كه فرد به‌صورت روزانه مصرف می‌كند، می‌تواند تاثیر زیادی در بهبود و روند درمان بیماران مبتلا به دیابت داشته باشد. برای تهیه این دمنوش دارچین كافی است یك قطعه چوب دارچین كوچك را به قوری چای اضافه كنید و اجازه دهید در مدت 5دقیقه دم بیاید یا دارچین را به عنوان ادویه در یك یا 2وعده یا نیم وعده غذایی به سبد غذایی‌خود اضافه كنید.

هشدار: درمانگران طب سنتی هند توصیه می‌كنند كه هرگز مصرف دارچین را جایگزین داروهایی كه پزشك برای شما تجویز كرده، نكنید و آن را به عنوان یك داروی طبیعی كمكی برای درمان تجویز كنید. البته این درمانگران به بیماران مبتلا به دیابت توصیه می‌كنند پیش از مصرف این ادویه با پزشك معالج خود در میان بگذارند و نوع طبع خود را با مشاوره با یك متخصص طب سنتی بررسی كنند، چرا كه مصرف زیاد دارچین كه در گروه ادویه‌های گرم است به افراد گرم مزاج توصیه نمی‌شود.

جوش صورت كلافه‌تان كرده؟

درمـان با یک لیـوان آب

متخصصان طب آیورودا برای درمان آکنه و جوش‌های صورت پیش از تجویز هرگونه دارو، بیمار را به پاکسازی روده‌ها و دستگاه گوارش امر می‌کنند. آنها معتقدند كه پاكسازی دستگاه گوارش به طور كلی از اخلاط مزاحم و نامناسب می‌تواند تاثیر مستقیمی بر كاهش میزان جوش‌ها و آكنه در بدن باشد.

نسخه اول: برای این منظور ساده‌ترین توصیه این درمانگران به بیمارشان نوشیدن یک لیوان آب صبح زود ناشتاست. نوشیدن این آب کمک زیادی به پاک‌سازی روده‌ها می‌کند. علاوه بر این استفاده از آبلیموی تازه را نیز در وعده‌های غذایی به بیمار تجویز می‌کنند.

نسخه دوم: علاوه بر این نوشیدن آب نارگیل و خوردن فرنی گندم از دیگر مواد غذایی طبیعی است که برای پاکسازی بدن به ویژه روده‌ها از مواد زائد و سمی بسیار لازم است. پس از این مرحله درمانگران طب آیورودا استفاده از کرم یا مرهم شیر را که توسط درمانگران طب سنتی هند تهیه می‌شود توصیه می‌کنند. امروزه این کرم به صورت صنعتی نیز از سوی کارخانه‌های داروسازی تولید می‌شود.

می‌خواهید وزن‌تان كم شود؟

این دمنوش را به جای چای بخورید

درمانگران طب آیورودا علاوه بر رعایت رژیم غذایی و پرداختن به ورزش برای تسریع روند کاهش وزن در بیماران‌شان نوشیدن چای زنجبیل را توصیه می‌کنند تا به كمك آن روند سوخت و ساز مواد غذایی در بدن را افزایش دهند. البته آنها پیش از آنكه به بیمارشان نوشیدن چای زنجبیل را توصیه كنند از نوع مزاج و طبع او مطلع می‌شوند.

نسخه اول: نوشیدن روزانه 2 فنجان دمنوش یا چای زنجبیل تاثیر زیادی در تسریع روند کاهش وزن دارد. متخصصان این طب علاوه بر این مصرف مواد غذایی که حاوی مقادیر قابل‌توجهی ویتامین C هستند را توصیه کرده و معتقدند گنجاندن مواد حاوی ویتامین C در وعده‌های غذایی برای لاغر شدن بسیار کارساز است.

هشدار: اگر تصمیم دارید از چای زنجبیل برای كاهش وزن استفاده كنید و روند سوخت و ساز بدن‌تان را افزایش دهید و به كاهش وزن خود كمك كنید، با یك متخصص طب آیورودا یا طب سنتی مشورت كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha