یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۱
کد خبر: 83035
سلامت نیوز : «در قانون اساسی جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌گردد. از این‌رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آنکه با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است.» این اصل پنجاهم قانون اساسی است که مبنای انتقاد شهروندان و فعالان محیط زیست استان کرمان به تخریب کوه‌شاه برای اکتشاف معدن سنگ‌آهن شده است. کوه‌شاه، با بلندای 4374 متر، دومین قله مرتفع استان و ششمین قله بلند کشور است که در نزدیکی شهرستان بافت واقع شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ این کوه سرچشمه‌ هلیل‌رود، بزرگ‌ترین رود جنوب شرق کشور و مأمن بیش از ششصد گونه‌ گیاهی کمیاب و یکی از قطب‌های مهم کشاورزی و دامپروری استان کرمان است. کوه‌شاه علاوه بر اینکه مرتعی وسیع برای وحوش و علف‌خواران منطقه است، زیستگاه پلنگ ایرانی نیز به‌شمار می‌رود. حال عملیات اکتشاف معدن در محدوه‌ای به وسعت 40 کیلومترمربع سبب خشک شدن آبشارها و چشمه‌‌‌ها، از بین‌رفتن پوشش گیاهی و کوچ جانوران شده است.

علاوه بر این جای سوال است که احداث معدن به قیمت به خطر افتادن 150 هزار گردوی شناسنامه‌دار پایین دست کوه که سالانه بیش از50 میلیارد تومان درآمد دارند، تا چه حد توجیه اقتصادی دارد.در هفته‌های اخیر و پس از انتقاد حامیان محیط زیست و انتشار عکس‌هایی از 20 کیلومتر جاده‌کشی تا ارتفاع 3580 متری کوه در خبرگزاری‌ها، کمیته مردمی نجات کوه‌شاه تشکیل شد تا با پیگیری موضوع جلوی تخریب بیشتر این سرمایه‌ ملی را بگیرد. در اولین جلسه‌ای که با حضور مسئولان استان کرمان و اعضای کمیته برگزار شد، مسؤلان استان ازجمله استاندار توجیه اقتصادی و اشتغالزایی را بر مساله محیط‌زیست حائز اولویت دانستند. محمدعلی اسدی، مدیرکل منابع طبیعی استان، نیز اظهار کرد که به‌دلیل اشتغالزایی و افزایش تولید امکان جلوگیری از ادامه فعالیت معدن وجود ندارد و مدعی شد است که مجریان معدن می‌توانند برای جبران خسارت‌های وارده بر روستاییان در پایین‌دست طرح‌های عام‌المنفعه انجام دهند.

به‌رغم اینکه عباس‌علی دامن‌گیر، مدیرکل محیط‌زیست استان کرمان، با این توسعه‌ به وسعت 40 کیلومترمربع مخالفت کرده است، قاسم شفیعی، صاحب معدن سنگ کوه‌شاه و رئیس انجمن سنگ ایران، در مصاحبه با رادیو ایران مدعی شده است که هیچ گیاهی در آن حوالی وجود نداشته، هیچ تخریبی صورت نگرفته و همه فعالیت‌های دو سال گذشته با مجوز بوده است. وی همچنین حساسیت برخی را از روی باج‌خواهی دانسته است. با توجه به اینکه پاسخ مسئولان دلسوزان محیط زیست را راضی نکرد کمیته مردمی در اولین اقدام در هفدهم شهریورماه نمایشگاهی خیابانی با نام «مهربانی با طبیعت» در انتقاد به تخریب این کوه برگزار کرد. جمعی از حامیان محیط زیست و کوهنوردان کرمانی با به دست گرفتن پوسترها و کاریکاتورهایی سعی کردند افکار عمومی را به سمت ماجرا جلب کنند.

همزمان کمیته مردمی صعودی مشترک را برای تشکیل زنجیره‌ انسانی بر فراز کوه‌شاه ترتیب داد. تا غروب 21 شهریورماه بیش از 1830 نفر از کوهنوردان و حامیان طبیعت از سراسر کشور در روستای تلخه‌چار در دامنه کوه‌شاه گردهم آمدند و برای صعود به قله نام‌نویسی کردند. همایشی به همین مناسبت در شامگاه 21 شهریور در روستای تلخه‌چار برگزار شد و تعدادی از فعالان محیط زیست، کوهنوردان و شعرا از کم‌توجهی مسئولان به اصل 50 قانون اساسی درباره کوه‌شاه سخن گفتند. محمد درویش، حمید هرندی، محمدرضا عالی‌پیام و رسول زندی ازجمله سخنرانان این برنامه بودند.

پیام معصومه ابتکار به طبیعت‌دوستان حامی کوه‌شاه

حرکت‌های مدنی و نهادهای غیردولتی قوه محرکه و عامل انگیزش جوامع به‌شمار می‌آیند. در موضوعات مهم توسعه همچون محیط ‌زیست نیز که مشارکت مردم همواره راهگشا و تعیین‌کننده است، نقش این نهادها بسیار ارزشمند بوده و کارآمدی به‌سزایی دارد. مطلع شدم که قرار است روز 21 شهریورماه، جمعی از دلسوزان طبیعت در واکنش به تخریب‌های صورت‌گرفته در عرصه‌های طبیعی و ارتفاعات کوه‌شاه کرمان اجتماع کرده و نگرانی خود را نسبت به معدن‌کاوی و جاده‌سازی در ارتفاعات بیش از 3000 متری پنجمین قله بلند ایران و نیز ریشه‌کنی گونه‌های گیاهی ممنوع‌القطع منطقه در همنوایی با مردم محلی اعلام دارند. 

ناگفته پیداست که امروز هیچ‌یک از ایرانیان عاشق و نگران طبیعت و محیط زیست مخالفتی با توسعه ندارند اما آنچه در سال‌های اخیر در جریان طرح‌های اجرایی و عمرانی در محاق قرار گرفت، فقدان نگرش توسعه پایدار و عدم رعایت ملاحظات زیست‌محیطی در اجرای طرح‌های عمرانی کشور بود. اکنون امید است در دولت تدبیر و امید و با رویکردی که رئیس‌جمهور محترم به مقوله محیط زیست در برنامه‌هایشان داشتند، توسعه کشور به‌تدریج در مسیر پایداری قدم بردارد، اگرچه کار در این عرصه با توجه به کاستی‌ها و تخریب‌های صورت گرفته بسیار سخت و دشوار است و به‌راحتی امکان‌پذیر نیست.اما آنچه در این افق راهگشا خواهد بود مشارکت متخصصان، صاحب‌نظران و تشکل‌های زیست‌محیطی و اتخاذ راهبردهای اساسی و عملی برای تحقق توسعه پایدار در کشور است.

در این میان تشکل‌های زیست‌محیطی و رسانه‌ها بیش از هر زمان دیگری می‌توانند درجهت اطلاع‌رسانی سازنده و ایجاد حساسیت در جامعه نسبت به محیط زیست، نقش‌آفرین باشند تا در آینده نزدیک شاهد روزی باشیم که مطالبات زیست محیطی به مطالبات عمومی جامعه تبدیل شود.امیدوارم با عزم و جدیت شما فعالان محیط زیست و کوهنوردان و نیت خیر و قانون‌مدارانه شما عزیزان بتوانیم گام‌هایی اساسی برای حفظ طبیعت کشورمان برداریم. سازمان حفاظت محیط زیست ایران دست همه شما دیده‌بانان طبیعت ایران را به گرمی می‌فشارد و از ارائه راهکارهای اساسی برای تحقق توسعه پایدار استقبال می‌کند. برای همگی شما آرزوی توفیق و سلامت و تلاش هرچه بیشتر دارم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha