یکشنبه ۴ آذر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 8306

اعتراض متخصصان پیوند به اشتباهات پزشكی فاحش مطرح شده در سریال «حلقه سبز»، ساخته ابراهیم حاتمی‌كیا، همچنان ادامه دارد.

این اعتراض البته دلایل دردناكی دارد. شواهد، نشان‌دهنده كم شدن اعتماد مردم به سامانه پیوند و افزایش آسیب‌های روانی برای خانواده‌هایی است كه اعضای بدن عزیزانشان را اهدا كرده‌اند و كاهش تمایل برای اهدا در طول چند‌هفته‌ای است كه از پخش این سریال می‌گذرد.

اهدای اعضای بدن پس از مرگ مغزی، مقوله‌ای است كه در چند سال اخیر، با تلاش و اطلاع رسانی متولیان امر پیوند، رشد مناسبی داشته و مراسمی نظیر جشن نفس كه
هر ساله در زادروز حضرت فاطمه(س) برگزار می‌شود، سبب شده بود تا رشدی بی‌سابقه در مشاركت‌های مردمی برای اهدای اعضا به‌وجود بیاید.

تنها در چند ماه ابتدای سال 86، حدود 67 هزار نفر در سایت اهدای عضو (www.iran-ehda.com) ثبت‌نام كرده بودند و بر اساس برآورد‌های كارشناسان، بعد از جشن نفس امسال، هر 4 ساعت 40 نفر عضو جدید به این سایت می‌پیوستند؛ اماخبر ناخوشایندی كه دست اندركاران پیوند را بسیار شوكه كرده است، آماری تازه در مورد پشیمان شدن افرادی كه فرم اهدا پر كرده بودند، در ماه گذشته و هم زمان با پخش سریال حلقه سبز است.

به گفته مسئولان سایت مذكور، آمار پشیمانی از ثبت نام برا ی اهدای عضو كه پیش از این به یك مورد در هر 2 ماه هم نمی‌رسید، در ماه گذشته به 11 مورد در یك ماه رسیده است؛ به این معنا كه درماه گذشته، 11 نفر از افرادی كه پیش از این فرم اهدای اعضا پس از مرگ را پر كرده بودند، درمراحل نهایی كه منجر به صدور كارت می‌شود، دوباره سراغ فرم هایشان رفته‌اند و در توضیح لغو كردن فرم اهدا  آورده‌اند كه: «با عرض معذرت، از اهدای اعضا پشیمان شده ام!»

به گفته مسئولان مركز پیوند عضو در بیمارستان مسیح دانشوری كه اداره‌كننده این سایت هستند، به‌نظر می‌رسد بسیاری از افراد با استناد به سریال حلقه سبز، نسبت به این كار تجدید نظر كرده‌اند؛ سریالی كه در آن تشخیص مرگ مغزی غیرعلمی نشان داده می‌شود، پارتی بازی در زمینه انتخاب گیرنده صورت می‌گیرد و گفته می‌شود روح اهداكنندگان پس از اهدا در رنج خواهد بود!

اعتراض در خانه ملت

در هفته گذشته، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به ادامه پخش این سریال اعتراض كردند.

بیژن شهبازخانی، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در این رابطه به همشهری می‌گوید: در سریال حلقه سبز، افراط زیادی دیده می‌شود و به‌نظر می‌رسد، كار كارشناسی در این زمینه انجام نشده است، چرا كه آنچه به تصویر كشیده شده، نشان از اهدای به زور و بدون رضایت اعضا از فردی مجهول الهویه است كه به هیچ وجه پایه‌های علمی ندارد و صحیح نیست.

وی با بیان این‌كه پخش چنین برنامه‌هایی، قطعا اطرافیان اهدا‌كنندگان را تحت‌تأثیر قرارمی دهد، می‌گوید: با وضعیت كمبود اهدا كننده‌ كه در ایران داریم و تمام تلاش مسئولان در جهت آشنایی مردم با اتفاقی است كه به زندگی دوباره بخشیدن به چندین نفر منجر می‌شود، مفاهیمی كه در این سریال منتقل می‌شود، چندان درست به‌نظر نمی‌رسد و تصورمن این است كه پخش این سریال یا باید متوقف شود یا اصلاحات اساسی در آن صورت گیرد.

نكته قابل توجه دیگری كه شهبازخانی به آن اشاره می‌كند و از نقاط ضعف این سریال هم به شمار می‌آید، این است كه قسمتی از اتفاقاتی كه در این سریال و در راستای نارضایتی دهنده برای اهدای عضو رخ می‌دهد، تنها از طریق ارتباط نویسنده این سریال با ماوراءالطبیعه امكان پذیر است.

به گفته شهبازخانی، اگرچنین ارتباطی وجود ندارد، چطور می‌توان وضعیت دقیق و نارضایتی این فردرا با جزئیات برای بینندگان تشریح كرد؟

تهدید امنیت روانی

دكتر كتایون نجفی زاده، رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی درراستای آسیب‌های روانی كه پخش این سریال برای خانواده دهندگان عضو به ارمغان می‌آورد، به نكته بسیار برجسته دیگری اشاره می‌كند و آن تردید روح فردی است كه قرار بر اهدای اعضای بدنش است.

او می‌گوید: این مسئله مشكل پیچیده‌ای را به وجود آورده است كه خانواده این عزیزان مدام از خود سؤال كنند، آیا دختر یا پسر ما راضی بود تا قلب، ریه، كلیه یا... به فلان بیمار پیوند زده شود و این به تنهایی برای به ویرانی كشیدن ته مانده‌های امنیت روانی كسانی كه دختر یا پسر جوان خود را به ناگاه از دست داده اند، كفایت می‌كند.

و باز هم سؤالی كه بی‌پاسخ می‌ماند، میزان توجه دست اندركاران پخش سریال از شبكه پربیننده‌ای نظیر شبكه سوم سیماست و اینكه چه چیز مهم‌تر از پایمال شدن تلاش مسئولان امر پیوند در تمام سال‌های گذشته وجود دارد كه جلوی پخش این سریال گرفته نمی‌شود و حتی مسئولان واكنشی هم نسبت به این اعتراضات نشان نمی‌دهند؟

به‌رغم توجه برنامه‌سازان تلویزیون در چند سال گذشته نسبت به فضاهای بیمارستانی و مسائل پزشكان و بیماران و به‌رغم این كه فضای بسیاری از سریال‌های تلویزیونی در یكی‌- دو سال اخیر، چنین محیط‌هایی بوده است، اما آنچه مورد غفلت واقع شده، واقعیت‌های پنهان و پیدا در چنین فضاهایی است. گویا هنرمندان تنها آنچه را خود بخواهند و همان‌طور كه بخواهند می‌بینند و هیچ كس هم اعتراضی ندارد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha