سلامت نیوز : رییس انجمن پوکی استخوان ایران با بیان این مطلب که متاسفانه بیشتر مردم کشورمان با کمبود کلسیم و ویتامین" D" مواجه هستند، اظهار داشت: طبق آخرین آمار حدود 10.5 درصد جمعیت کشورمان مبتلا به پوکی استخوان هستند و تنها 6 درصد افراد جامعه از سطح کافی ویتامین D برخوردارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سید محمود طباطبایی در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی پوکی استخوان برگزار شد، با اشاره به اینکه در هزاره سوم 59 درصد کل مرگ و میرهای دنیا و 46 درصد بار بیماری‌های ناشی از بیماری‌های غیر واگیر است، افزود: بیماری‌های غیر واگیر بیش از 70 درصد هزینه های پزشکی را به خود اختصاص داده است که که پوکی استخوان هم شامل آن می شود.

وی با بیان این مطلب که متاسفانه بیشتر مردم کشورمان با کمبود کلسیم و ویتامین D مواجه هستند، اظهار داشت: طبق آخرین آمار حدود 10.5درصد جمعیت کشورمان مبتلا به پوکی استخوان هستند و تنها 6 درصد افراد جامعه سطح کافی ویتامین D دارند.

دکتر طباطبایی با اشاره به اینکه شانس بروز پوکی استخوان در زنان بیش از پنج برابر مردان است، بیان کرد: زنان به علت نوع جنسیتی که دارند و بعد از شروع یائسگی در سنین 45 تا 50 سالگی به علت کمبود هورمون استروژن، تخریب استخوان بیشتری دارند.

رییس انجمن پوکی استخوان با بیان این مطلب که پوکی استخوان یک بیماری فیزیولوژیک است و احتمال ابتلای آن در همه افراد وجود دارد، گفت: براساس آمار بیش از 50 درصد سالمندانی که دچار شکستگی لگن و ستون فقرات می‌شوند در سال اول بر اثر عوارض فوت می‌کنند. زنان 45 تا 50 سال و مردان بالای 60 سال باید هر دو سال یکبار سنجش تراکم استخوان انجام دهند.

وی تاکید کرد: زنانی که قبل از شروع یائسگی سنجش تراکم استخوان انجام دهند، در زمان یائسگی دورانی راحت‌تر و بهتری را تجربه می‌کنند.

دکتر طباطبایی ادامه داد: در حال حاضر سنجش تراکم استخوان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارد و هزینه‌ای برای مردم ندارد.

مصرف دخانیات و الکل باعث تشدید روند پوکی استخوان می شود

رییس انجمن پوکی استخوان ایران به نقش موثر تغذیه در پیشگیری از روند تخریب استخوانی اشاره کرد و افزود: مصرف بی رویه داروها، استعمال دخانیات، مصرف الکل و نوشابه‌های گازدار باعث تخریب بیشتر پوکی استخوان می شوند.

وی با تاکید بر اینکه شیرهای غنی شده که حاوی کلسیم و ویتامین D باید زیر نظر پزشک مصرف شود، گفت: شیرهای معمولی 2.5 درصد برای افراد جوان و شیرهای کم چرب برای سالمندان و افرادی که به دیابت و فشارخون مبتلا هستند توصیه می شود.

اجرای طرح ملی سنجش تراکم استخوان در کشور

دکتر طباطبایی از اجرای طرح ملی سنجش تراکم استخوان در 10 استان کشور خبر داد و گفت: در این طرح وضعیت تراکم استخوان جمعیت بالای 18 سال مورد بررسی قرار می‌گیرد و به زودی آمارهای پوکی استخوان در کشور اعلام می‌شود.

رییس انجمن پوکی استخوان ایران در پایان خاطرنشان کرد: دولت باید با کاهش مالیات کارخانجات تولید و توزیع شیر امکان تهیه شیر با کیفیت و به میزان بیشتر را فراهم کند و در ازای آن مالیات را به کارخانجات تولید مواد آسیب رسان سلامت قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha