سلامت نیوز : یک کارشناس ارشد تغذیه در استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به جایگاه ویژه سبزی‌جات در سبد غذایی افراد، گفت: سبزی مانند یک تیغه دو لبه است که اگر اصولی از آن استفاده نشود، برخلاف آثار مثبت آن، سلامت افراد را به شدت تهدید می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ نرگس جریده بعد از ظهر امروز در حاشیه کارگاه آشنایی با نحوه پخت و پز سبزی‌جات در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به شیوع برخی بیماری‌های ویروسی، نقش سبزی‌جات در کاهش یا بروز این نوع بیماری‌ها بسیار مهم است که این موضوع باید جدی گرفته شود.

وی ادامه داد: سبزی‌ها در سبد غذایی خانواده‌ها همانند یک تیغه دو لبه عمل می‌کنند که از یک سو مصرف آن بسیار مفید بوده و از سوی دیگر عدم آشنایی با نحوه پخت واصول شستشوی آن عواقب جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

این کارشناس ارشد تغذیه در استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: مقاومت ویتامین‌ها و املاح مختلف موجود در سبزی‌ها در برابر عوامل مخرب مانند حرارت، نور و اکسیداسیون با یکدیگر متفاوت است.

جریده ادامه داد: خرد کردن زیاد سبزی‌جات و در معرض هوا قرار دادن آن‌ها موجب از بین رفتن ویتامین‌های موجود در سبزی‌جات می‌شود.

* شیوه صحیح پخت سبزی‌جات

وی با اشاره به اهمیت مصرف سبزی‌جات در رزیم غذایی افراد، بیان کرد: توصیه می‌شود برای پخت سبزی‌جات ابتدا آب را تا حدود 60 درجه سانتیگراد گرم کرده و سپس سبزی‌جات داخل آن ریخته شود، چراکه حرارت آب موجب از بین رفتن آنزیم‌هایی می‌شود که می‌توانند ویتامین‌ها را از بین ببرند.

این کارشناس ارشد تغذیه در استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: سبزی‌ها به دلیل احتمال از بین رفتن مواد مغذی و همچنین ایجاد مواد سرطان‌زا نباید به مدت طولانی سرخ شوند و اضافه روغن مصرفی نیز نباید به داخل ظروف اصلی برگردانده شود.

* اصول صحیح شستشوی سبزی‌جات

جریده یادآور شد: بهتر است تخته آماده‌سازی گوشت از سبزی‌ها جدا باشد و به جای تخته‌های چوبی از پلاستیک‌های فشرده استفاده شود و در صورت استفاده از تخته‌های چوبی، بعد از کار باید آن‌ها را به دقت شسته و سطح آن را با لایه‌ای نازک از نمک بپوشانند.

وی خاطرنشان کرد: سبزی‌ها از جمله گروه‌های غذایی هستند که مصرف روزانه 2 تا چهار واحدشان توصیه می‌شود، اما شستشوی آن‌ها از موارد مهمی است که عدم دقت در آن می‌تواند سبزی‌ها را به یک تهدید جدی برای سلامت بدن تبدیل کند.

این کارشناس تغذیه، مرحله پاکسازی، انگل زدایی، میکروب‌زدایی و آبکشی را چهار مرحله اصولی شستشوی سبزیجات اعلام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha