سلامت نیوز : فوق تخصص عفونی کودکان با بیان این مطلب که وبا توسط آب و غذای آلوده ایجاد می‌شود، تصریح کرد: افراد دقت داشته باشند در مسافرت صرفاً از آب جوشیده استفاده کنند و هر نوع اسهالی را جدی بگیرند.

محمد حسین سلطان زاده در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: وبا یک مشکل جهانی است و محور اصلی در مورد وبا پیشگیری است نه درمان.

فوق تخصص عفونی کودکان گفت: اولین هشدار در شیوع وبا به ساکنین نزدیک مرزها به خصوص مرز افغانستان و ترکیه است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این مطلب که وبا توسط آب و غذای آلوده ایجاد می‌شود، تصریح کرد: افراد دقت داشته باشند در مسافرت صرفاً از آب جوشیده استفاده کنند و هر نوع اسهالی را جدی بگیرند.

فوق تخصص عفونی کودکان گفت: اسهال شدید بدون تب به اسهال وبایی نزدیک‌تر است و وبا با اسهال حاد آبکی همراه است به طوری که دفع آب ممکن است خیلی شدید باشد حتی در بزرگسالان به 1 لیتر در ساعت هم برسد.

سلطان زاده، چگونگی انتشار وبا را از طریق آب دانست و افزود: دفع اسهال شل و آبکی باعث انتشار می‌گردد؛ همچنین شستشوی لباس‌های بیمار باعث آلودگی منابع آب می‌شود.

فوق تخصص عفونی کودکان گفت: فقر و فقدان آب سالم نیز منجر به وبا می‌شود مثلاً در پرتقال اپیدمی که در بین توریست ها رخ داد معلوم شد که آب بطری از یک چشمه آلوده پر می‌شد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، غذای آلوده را نیز باعث انتشار بیماری وبا دانست و ادامه داد: صدف های دریایی خام یا نیمه پز و میگو همچنین سبزی های تازه که با آب آلوده شسته شود می‌توانند باعث وبا شوند.

سلطان زاده افزود: نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند کمتر مبتلا می‌شوند چرا که آنتی کورهای موجود در شیر مادر کودکان را مقاوم به وبا می‌کند.

وی گفت: مرگ و میر در بچه های کوچک و افراد مسن زیاد است و کسانی که اسید معده ناکافی دارند یا داروی کاهنده اسید معده مصرف می کنند یا گاستروکتومی شده‌اند بیشتر مستعد هستند.

فوق تخصص عفونی کودکان گفت: علائم بالینی وبا شامل چشم های فرورفته، کاهش تورگور پوست، تشنگی شدید، نبض های محیطی ضعیف، کرامپ عضلانی شدید، بیمار هوشیار اما بی‌حال و  تشنج و اغماء است.

وی راه پیشگیری را در استفاده از آب سالم دانست و افزود: شستشوی دست ها با آب و صابون موثر است اما واکسن تزریقی تأثیر چندانی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha