سلامت نیوز : مسئول واحد بهداشت محیط حرفه‌‌ای مرکز بهداشت شهرستان همدان گفت: شیوع وبا در همدان شایعه‌ای بیش نیست.

حسن خالقی‌مجد امروز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به شبهه به وجود آمده در بین برخی مبنی بر شیوع وبا در همدان، اظهار داشت: خوشبختانه مواردی در خصوص ابتلا به وبا‌ یا مورد مشکوکی در این زمینه مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به فصول گرم سال و همچنین همسایگی استان‌های شرقی با کشورهایی چون افغانستان و پاکستان که در شرایط بحرانی بهداشت به سر می‌برند بیماری وبا به صورت بالقوه در کشور وجود دارد.

مسئول واحد بهداشت محیط حرفه‌ای مرکز بهداشت شهرستان همدان اذعان کرد: با پیگیری صورت گرفته از سوی شبکه بهداشت و درمان همدان، نمونه‌گیری‌های لازم انجام شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: همه موارد مشاهده شده در خصوص اسهال و استفراغ تحت معاینه و بررسی قرار گرفته است و تاکنون چیزی مبنی بر اثبات وبا مشاهده نشده است.

خالقی‌مجد در ادامه افزود: در این شرایط به خصوص باید در بحث سالم‌سازی سبزیجات دقت بیشتری داشته باشیم.

وی، خودکنترلی‌ را مهم‌ترین امر دراین وضعیت دانست و بیان داشت: با توجه به شمار زیاد واحدهای صنفی در سطح شهرستان و با توجه به محدود بودن بازرسان این اماکن و همچنین عملی نبودن کنترل در راستای سالم‌سازی، خودکنترلی مهم‌ترین شرط در این امر است.

مسئول واحد بهداشت محیط حرفه‌ای مرکز بهداشت شهرستان همدان ابراز داشت: با توجه به تجربیات به دست آمده بسیاری از واحدهای صنفی عمداً یا سهواً در خصوص سالم‌سازی میوه‌ها و سبزیجات دقت کافی را ندارند که در این زمینه وظیفه کنترل به صورت ویژه به عهده خود اشخاص است.

وی به آبیاری سبزیجات و میوه‌های شهرستان از پساب فاضلاب‌ها در برخی از استان‌ها اشاره کرد و افزود: کشت سبزیجات در برخی از استان‌های کشور چون البرز، قم، مرکزی، کرمان، هرمزگان و از جمله همدان از پساب فاضلاب شهری، بحث آلودگی میوه‌ها و سبزیجات را دوچندان کرده است.

خالقی‌مجد در پایان بهترین راه مقابله و کنترل بیماری‌های منتقله از غذا را  ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه‌ها دانست و افزود: شهروندان در صورت امکان از محلول شست‌وشوی سبزیجات و میوه‌ها استفاده کرده و از خوردن سالاد و سبزیجات در رستوران‌ها اکیداً خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha