دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۰

90 درصد از حملات قلبی به عواملی مربوط می‌شود که می‌توان درباره آنها کاری انجام داد.

اگر قلب تان رادوست دارید بخوانید
سلامت نیوز : بیماری قلبی در  حال حاضر یکی از شایع‌ترین بیماری‌هاست. اما شاید باور نکنید که 90 درصد از حملات قلبی به عواملی مربوط می‌شود که می‌توان درباره آنها کاری انجام داد. مراقبت از قبل، بررسی فشار خون و کلسترول و  وزن تنها بعضی از این موارد هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب سبز ؛ در ادامه بعضی از سؤالاتی را که اغلب بیماران می‌پرسند مرور می‌کنیم.

آیا عوامل خطری برای بیماری‌های عروق کرونر قلب وجود دارد که نتوان از آن پیشگیری کرد؟

والدین شما، سن و جنسیت شما می‌تواند عوامل خطر را افزایش دهد. اگر سابقه خانوادگی بیماری قلبی داشته باشید،‌ مذکر و بزرگسال باشید باید بیشتر مراقب باشید. اما به خاطر داشته باشید که می‌توانید بسیاری از عوامل خطر را کاهش داده و در نتیجه احتمال ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش دهید.

آیا این درست است که یک داروی خاص فشار خون باعث رشد موها می‌شود؟

بله،‌ این دارو ماینوکسیدیل است که در موارد بسیار شدید فشار خون تجویز می‌شود. این دارو همچنین ممکن است موجب اضافه وزن شده و به همین دلیل به طور معمول استفاده نمی‌شود. این دارو باعث افزایش موها می‌شود که اگرچه از طرف مردان کم‌مو مورد استقبال واقع می‌شود اما خانم‌ها آن را دوست ندارند.

آئورت چیست؟

مهم‌ترین شاهرگ بدن آئورت است که خون را از بطن چپ قلب دریافت و به اعضای بدن می‌رساند. آئورت 3 لایه داخلی، میانی و خارجی دارد که از کلاژن، الاستین و عضلات صاف ساخته شده‌اند. در ابتدای محل خروج آئورت از بطن چپ، دریچه آئورت (دریچه دولتی) قرار دارد. کار دریچه آئورت این است که هنگام انبساط بطن چپ بسته شده و مانع از برگشت خون از آئورت به قلب می‌شود.

هرچند وقت یک بار فشار خون باید چک شود؟

اگر همه چیز طبیعی باشد سالی یک بار کافی است اما اگر فشار‌خون‌تان بالا رفته باشد پزشک چند بار در نوبت‌های کوتاه آن را چک می‌کند تا همه‌چیز طبیعی باشد. فشار خون شما باید در فواصل منظم و معمولا هر 3 تا 6 ماه بررسی شود.

آیا قلب واقعا عضله است، چه چیزی باعث بیماری آن می‌شود؟

قلب یک پمپ عضلانی اما بسیار پیچیده است. این عضو بسیار قوی است و تقریبا هر 24 ساعت صدهزار نبض می‌زند. مشکلات متعددی ممکن است برای قلب شما پیش بیاید. به عنوان مثال؛

مشکل پمپاژ: عضلات ممکن است ضعیف یا بیش از حد ضخیم شده باشند.

آسیب دریچه‌ها: ممکن است دریچه‌ها باریک شده باشند و عروق کرونری هم احتمال دارد تنگ یا مسدود شده باشند.

چرا جوان‌ها سکته می‌کنند؟

این روزها عوامل متعددی در بروز سکته قلبی در سنین پایین دخالت دارد. یکی از این عوامل ژنتیک است. معمولا اگر پدر و مادر فردی در جوانی و زیر50 سالگی دچار سکته قلبی شده باشند،‌ بیشتر در معرض خطر سکته است. متاسفانه پایین آمدن سن سکته قلبی در کشور و رسیدن آن به سنین جوانی بیشتر ناشی از علل بیرونی و محیطی است. زندگی شهری، هیجان و‌ تغییر نحوه زندگی از دیگر عوامل موثر محسوب می‌شود. جوانان امروز 6-5  کیلوگرم نسبت به جوانان 40 سال پیش چاق‌ترند و بیشتر به مسائل فکری و کامپیوتر روی آورده‌اند و کمتر از عضله و بدنشان استفاده می‌کنند در نتیجه چاقی‌شان بیشتر و قدرت عضلانی‌شان کمتر خواهد بود. 

از آنجا که پدر و مادر دیگر فرصت تهیه غذای خانگی را ندارند، به فست‌فود روی می‌آورند و ذائقه‌شان را به چربی عادت می‌دهند. همه این عوامل دست به دست هم می‌دهد و سن سکته قلبی را که در گذشته از 80 به بالا بود، به 35 به بالا می‌رساند. اداره قلب وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی در اوایل سال 84، علت 46 درصد مرگ و میر در کشور را بیماری‌های قلبی معرفی کرده که غالب این مرگ‌ها در سنین زیر 70 سال و با متوسط عمر 2/68 سال رخ می‌دهد. از آنجا که جوانان عروق کرونرشان چندان شاخه شاخه‌ نیست و با بسته‌شدن یه رگ بخش بزرگی از قلب از بین می‌رود، مرگ بر اثر سکته در آنها بیشتر است زیرا قلب نمی‌توانـد از جاهای دیگر خون بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha