دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۴

بیماری «وبا» به كرج و تهران رسید و دو نفر را هم مبتلا كرد. خبری كه «علی‌اكبر سیاری» معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی هم آن را تایید می‌كند: «تعداد مبتلایان به وبا در كشور به ۱۶۸ نفر رسید كه دو نفر آنها در تهران و یكی در كرج بوده است.»

«وبا» به تهران رسید!
سلامت نیوز : بیماری «وبا» به كرج و تهران رسید و دو نفر را هم مبتلا كرد. خبری كه «علی‌اكبر سیاری» معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی هم آن را تایید می‌كند: «تعداد مبتلایان به وبا در كشور به ۱۶۸ نفر رسید كه دو نفر آنها در تهران و یكی در كرج بوده است.» البته آمارهای محمدمهدی‌گویا رئیس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی افراد مبتلا به وبا كه شناسایی شده‌اند را 170 نفر اعلام می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ همین مسئله باعث می‌شود تا او به همه شهروندان ایرانی توصیه كند تا آخر آبان ماه سال‌جاری هر نوع اسهال آبكی را نشانه‌ای از ابتلا به وبا بدانند و به پزشك مراجعه كنند؛ وبایی كه براساس گفته‌های مسئولان از سوی مهاجران، به‌ویژه مهاجران افغانی وارد كشور شده است. البته این مسئله تنها به ایران منتهی نمی‌شود و تاجیكستان هم مرز خود را به روی این مهاجران بسته است. آنطور كه علی‌اكبر سیاری هم می‌گوید، مراقبت‌های مرزی در ایران نیز با همكاری نیروی انتظامی افزایش یافته است.

قم هم مبتلا شد

وبا به تهران كه می‌رسد اهمیت بیشتری پیدا می‌كند. در صورتی كه پیش از این، خبرهایی از ابتلا قم به وبا به رسانه‌ها رسید. آنطور كه «دكتر امیر اكبری» مسئول مركز بهداشت استان قم خبر داده بود 7 نفر در قم به وبا مبتلا شده بودند كه با توجه به حضور زائران بسیار در این شهر می‌تواند باعث هشدارهایی در سطح شهر باشد: «در سالیان قبل اكثر مبتلایان به بیماری وبا اتباع كشور‌های خارجی بودند كه زمان اندكی نیز در شهر قم توقف داشته‌اند اما نكته قابل‌توجه این است كه موارد مشاهده شده در تابستان قم اكثر شهروندان قمی ‌هستند و ضرورت رعایت نكات بهداشتی و اقدامات ‏پیشگیرانه از سوی شهروندان بسیار جدی و ضروری است.‏»

او كمبود آب و برق و گرمای شدید را از عوامل اصلی شیوع بیماری وبا در سطح استان قم می‌داند. او خبر ناراحت‌كننده دیگری هم دارد: «تاكنون دست كم یك نفر در اثر ابتلا به بیماری وبا طی روزهای اخیر درگذشته است. فرد فوت شده یك زن بود و به علت مراجعه دیرهنگام به بیمارستان و از دست دادن بیش از حد آب بدن فوت كرد.» با توجه به حضور زائران بسیار در این شهر انتظار می‌رفت كه مسئولان هشدارها را از قم شروع كنند اما یادآوری‌ها در همان قم باقی ماند.

شیوع وبا در خاش

خبرهایی از ابتلا شهروندان خاشی به «وبا» هم به گوش می‌رسد. خبری كه «عبدالرضا میراولیایی» مدیر شبكه بهداشت شهرستان خاش به رسانه‌ها می‌دهد و می‌گوید: «‌تیم پزشكی و درمانی شبكه بهداشت خاش با برگزاری جلسات متعدد آموزشی برای كادر درمانی این شبكه ونیز با حضور در مناطق حساس همچون گوهر كوه، چاه احمد، ایرندگان و ده رئیس تمامی اقدامات پیشگیرانه این بیماری را آموزش می‌دهند.» به گفته او این تیم پزشكی و درمانی با حضور در روستاهایی كه خصوصا افغانی دارند نسبت به بازدیدهای عملیاتی و نیز وضعیت منابع آبی اقدام می‌كنند.

ایرانشهر هم تهدید می‌شود

آنطور كه محمدمهدی گویا می‌گوید: «ایرانیانی كه مبتلا به وبا شده‌اند، افرادی بوده‌اند كه با جمعیت افغانی در تماس بوده و از این طریق بیمار شده‌اند.» هرچند وضعیت قم با حر ف‌های گویا جور در نمی‌آید.»

رئیس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به سه مورد مرگ ناشی از وبا در كشور، می‌گوید: «موارد مرگ به این دلیل اتفاق افتاده كه مبتلایان خیلی دیر به مراكز درمانی مراجعه كرده‌اند به‌طوری كه نتوانسته‌اند برای آنها كاری انجام دهند.»

گویا عمده موارد شناسایی شده را به استان‌های سیستان‌وبلوچستان و كرمان نسبت می‌دهد: «عمده مبتلایان وبا، اتباع بیگانه‌ای هستند كه از راه‌های غیرمعمول و به‌طور قاچاق وارد كشور شده‌اند و دسترسی به آنها بسیار دشوار است.»

«ایرج ضاربان» سرپرست دانشكده علوم‌پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر هم از ابتلای 5 نفر از ایرانیان كه با افغانی‌ها درارتباط بوده‌اند خبر می‌دهد و می‌گوید: «بیماری التور (وبا)در ایرانشهر از افغانی‌ها به ایرانیان منتقل شد.علاوه بر 19 مورد افغانی‌‌ای كه تاكنون از نظر بیماری التور در این شهرستان شناسایی و درمان شده‌اند 5 نفر از ایرانیانی كه با افغانی‌ها در ارتباط بودند مبتلا به بیماری التور شده و در بیمارستان خاتم‌الانبیا(ص) بستری و تحت درمان هستند.» به گفته ضاربان ایرانشهر خط مقدم ورود اتباع بیگانه است و همه امكانات و نیروهای این دانشكده علوم‌پزشكی تحت‌الشعاع خدمت‌رسانی به این گروه قرار دارند.

او افزود: همچنین از مسئولان سیاسی و امنیتی كشور تقاضا می‌كند كه تدابیری اتخاذ كنند تا به سلامت هموطنان توسط افغانی‌هایی كه به‌صورت غیرقانونی وارد كشور می‌شوند صدمه‌ای وارد نشود.ضاربان آب پاكی را روی دست همگان می‌ریزد و هشدار می‌دهد: «اگر اقدام جدی صورت نگیرد همه‌ زحمات چندین ساله سیستم بهداشت و درمان به هدر می‌رود چون بیماری‌های مختلفی كه به زحمت آنها را كنترل كردیم توسط این افراد مجددا به كشور وارد می‌شوند از آن جمله می‌توان به مالاریا، سل، تب كریمه كنگو، وبا و... اشاره كرد.»

او در نهایت می‌گوید: «با توجه به اینكه همه سیستم (معاونت بهداشتی، بیمارستان و اورژانس) مشغول ارائه خدمت به افغانی‌ها هستند. مطمئنا امكانات ما پاسخگو نیست و از وزارت بهداشت مجددا تقاضا می‌كنم كمك كند چون اگر نتوانیم این بیماری را در ایرانشهر كنترل و مهار كنیم التور به كل كشور منتقل می‌شود.» در همین رابطه آنطور كه گویا می‌گوید: «ترتیبی اتخاذ كرده‌ایم كه مبتلایان به وبا را در مبادی ورودی و نقاط صفر مرزی كشور شناسایی و به نزدیك‌ترین بیمارستان منتقل كنیم.»

شنایایی مبتلایان به وبا د ر تهران، زنگ خطری برای سراسر كشور

علی‌اكبر سیاری اعتقاد دارد كه با توجه به شناسایی مواردی از بیماری وبا در تهران و كرج از مردم سراسر كشور می‌خواهیم مراقبت‌های بهداشتی را برای كنترل و پیشگیری از بروز این بیماری بیش از پیش جدی بگیرند.او به مردم توصیه می‌كند كه در هر جا كه هستند از سالم بودن آب آشامیدنی خود اطمینان پیدا كنند و در جاهایی كه آب سالم مطمئن در اختیار ندارند، حتما یا از آب‌های بطری شده استاندارد یا آب‌های جوشیده استفاده كنند، همچنین در جاهایی كه غذای مصرفی آنها مطمئن نیست، غذای گرم را به غذای سرد ترجیح دهند.

به گفته معاون بهداشتی وزیر بهداشت همانطور كه قبلا نیز وزارت بهداشت اعلام كرده، توصیه اكید ما به مردم در سراسر كشور این است هنگام مصرف سبزی و سالاد حتما مراحل چهارگانه شست و شو، گندزدایی و آبكشی سبزی‌ها را رعایت كنند، در دستورالعمل اعلام شده به رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها نیز این موضوع تاكید شده است اما هنوز دستورالعملی مبنی بر ممنوعیت عرضه سبزی و سالاد در رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها صادر نشده است.

خطر كی جدی می‌شود

آنطور كه سیاری بر اساس استانداردهای بین‌المللی می‌گوید، اگر تعداد موارد فوتی ناشی از بیماری وبا از یك درصد مبتلایان بیشتر شود علامت خطر جدی است، در زمان حاضر از مجموع 167مبتلای این بیماری تاكنون 3‌نفر فوت كرده است اما علت این افزایش مرگ پیدا كردن دو فرد فوت شده ناشی از این بیماری است كه به موقع شناسایی نشدند و هر دو آنها افغانی بودند.

همچنین سیاری به مردم توصیه می‌كند به محض برخورد با موارد اسهال آبكی از محصول ORS كه در همه داروخانه‌ها موجود و در دسترس مردم است استفاده كنند تا از دست دادن بیش از حد آب بدن موجب مرگ‌ومیر آنها نشود، زیرا بیماری وبا به علت از دادن آب بدن، مرگ آ‌ور می‌شود و بعد از آن در اولین فرصت ممكن به مراكز بهداشتی و درمانی مراجعه كنند.

آماده‌باش كامل تمام مراكز بهداشتی شرق

بعد از مشاهده مواردی از بیماری وبا مراقبت‌های مرزی با همكاری نیروی انتظامی افزایش یافته است. آنطور كه سیاری خبر می‌دهد: «در تمام گلوگاه‌های مرزی در شرق كشور واحدهای بهداشتی مستقر شده، به صورت شبانه‌روزی ورودی‌ها را كنترل می‌كنند و به مسافران ورودی به كشور آموزش‌های لازم را ارائه می‌كنند.»

به گفته او با توجه به اینكه بسیاری از افراد مبتلا به وبا به صورت قاچاق وارد كشور می‌شوند، با همكاری نیروی انتظامی كار شناسایی و بررسی مهاجران قاچاق نیز در تمام شهرهای مناطق شرقی كشور با جدیت در حال انجام است. او می‌گوید: «تعداد موارد جدید این بیماری طی 3 روز گذشته نسبتا كمتر شده اما به تمام مراكز بهداشتی شرق كشور آماده‌باش كامل شبانه‌روزی داده است،‌ در تمام شهرهای كشور نیز بیمارستان‌هایی برای شناسایی و درمان سریع بستری و سرپایی بیماران و افراد مشكوك فعال شده و به همه آنها تا آخر آبان اعلام آماده‌باش شده است.»به گفته سیاری در تمام شهرهای شرقی كشور نیز نمونه برداری و كنترل آب آشامیدنی نسبت به گذشته 2 برابر شده و كار آموزش به مردم و نیروهای بهداشتی و كلرزنی آب با جدیت در حال انجام است. در نهایت او به همه مردم در سراسر كشور اكیدا توصیه می‌كند از دستفروشان آب و موادغذیی نخرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha