سلامت نیوز : مدیرعامل پخش دارویی فردوس به واکاوی گوشه‌ای از مشکلات شرکت‌های پخش دارو بویژه مطالبات از داروخانه‌های بیمارستان‌های دولتی پرداخت و پیشنهاداتی را برای رفع این مشکلات ارائه کرد.

دکتر ابراهیم هاشمی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه در حال حاضر مشکل بزرگ شرکت‌های پخش در صنعت، مطالباتی است که از بخش‌های دولتی دارند، عنوان کرد: وقتی شرکت‌های پخش نتوانند مطالبه خود را بموقع دریافت کنند، نمی‌توانند با وارد‌کنندگان و تولید‌کنندگان دارو هم تصفیه حساب منظم داشته باشند. در این صورت آنها نیز با کاهش نقدینگی روبرو شده و نمی‌توانند اقلام مورد نیاز مردم را تامین کنند و در نتیجه ورود کالا به کشور دچار مشکل می‌شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اکنون امکان خرید اعتباری دارو برای تولید کنندگان و وارد کنندگان تقریبا از بین رفته است و آن‌ها ناچارند کل مبلغ خرید را همان ابتدا پرداخت کنند، بنابراین از این حیث نیز دچار مشکل اساسی کمبود نقدینگی هستند.

عضو هیات مدیره انجمن صنعت پخش ایران در ادامه به مشکلات شرکت‌های پخش دارو با داروخانه‌های بیمارستان‌های دولتی اشاره و اظهار کرد: مشکلات بیمارستان‌های دولتی به قدری زیاد است که هر بودجه‌ای وارد بیمارستان می‌شود را صرف تمهید آن مشکلات می‌کنند. بیمارستان‌ها هم وقتی قصد داشته باشند که مشکلات دیگرشان را حل کنند، می‌توانند طلب شرکت‌های پخش را ندهند به این طریق که به عنوان مثال دارو را در دفترچه یا نسخه بیمار بنویسند و وی را برای خرید آن به بیرون از بیمارستان بفرستند.

هاشمی افزود: متاسفانه برخی بیماران به بخش سرپایی سوق داده می شوند و نمی توانند از حق بیمه خود برای کاهش هزینه شان استفاده کنند و این افزایش هزینه‌های بیمار، مغایر با قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر کاهش پرداخت از جیب بیمار به زیر 30 درصد است. علاوه براین، وقتی امکان تهیه دارو برای بیماران در داخل بیمارستان و در بخش دولتی وجود نداشته باشد، امکان فراهم کردن آن از طریق داروخانه‌های خصوصی هم از بین می‌رود و در نهایت سیستم دچار مشکل شده و در نهایت "خدمات‌رسانی دارویی به بیمار" در نظام سلامت با اختلال روبرو خواهد شد. می خواهند بخشی از این فشارها را به بخش خصوصی منتقل کنند که این امکان هم وجود ندارد.

عضو هیات مدیره انجمن صنعت پخش داروی ایران با بیان اینکه داروخانه‌های بیمارستانی واگذار شده به بخش خصوصی نیز از یک نظم مشخص و خوبی برخوردار نیستند، گفت: برخی از این داروخانه‌ها خوب کار می‌کنند، اما برخی دیگر بد عمل می‌کنند. اکنون مطالبات زیادی از این داروخانه ها داریم که هیچ‌کس در قبال آن‌ها پاسخگو نیست و بیمارستان و داروخانه این مسئله را به یکدیگر محول می‌کنند وضع نامطلوبی است که باید ساماندهی شود.

هاشمی راهکاری را نیز در این خصوص ارائه کرد و گفت: دولت باید برای دارو بودجه‌ جداگانه ای را به وزارت بهداشت تخصیص دهد تا وزارت بهداشت این بودجه را مستقیما برای پرداخت مطالبات شرکت‌های توزیعی در اختیار بیمارستان ها قرار دهد زیرا همان گونه که گفته شد مشکلات بیمارستان به قدری زیاد است که معمولا پولی برای دارو باقی نمی ماند.

وی افزود: دوم اینکه نظام بودجه‌ای باید طوری برنامه‌ریزی شود که این بودجه "نشان‌دار" و به شکل مشخص به بیمارستان برود و ذیحساب اجازه ندهد که این بودجه جز برای دارو، هزینه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha