سلامت نیوز : رئیس انجمن روانپزشکان بیماری‌های روانی را حاصل اختلال و تغییرات زیست شناختی و پس از آن تاثیر جنبه‌های جامعه شناختی بر بروز این بیماری‌ها دانست.

دکتر غلامرضا میرسپاسی در گفت‌وگو با (ایسنا)، فعالیت‌های روانپزشکی در مورد سلامت روان در جامعه را در سه سطح معرفی کرد و افزود: پیشگیری سطح اولیه، سطح دوم، سطح سوم برای ارائه این خدمات در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: پیشگیری سطح اولیه به این معنی است که با فراهم کردن شرایطی مناسب از بروز بیماری روانی پیشگیری شود و سطح دوم آن نیز شناسایی سریع بیماری و ارائه خدمات روانپزشکی برای جلوگیری از تشدید آن است.

به گفته این روانپزشک، سطح سوم خدمات روانپزشکی تنها برای افرادی است که گرفتار بیماری شدند و به این افراد خدمات ‌درازمدت ارائه می‌شود.

رئیس انجمن روانپزشکان ایران با بیان این که بیماری افسردگی و اختلال اضطراب از شایع‌ترین بیماری روانی بین ایرانیان است، گفت: بیشتر افراد در کشور ما برای درمان این بیماری‌ها به روانپزشک مراجعه می‌کنند.

دکتر میرسپاسی در رابطه با بیماری‌ها و علل آن تشریح کرد: در بروز بیماری‌های روانی جنبه‌های مختلفی تاثیر دارد که تغییرات زیست شناختی مثلا تغییرات واسطه‌های شیمیایی مثل دوپامین و سرتونین و غیره بیشترین تاثیر را بر بروز بیماری های روانی می‌گذارد.

وی افزود: جنبه‌های روانشناختی که امکان بروز بیماری را فراهم می کند بر نحوه رشد و ارتباطات فرد از کودکی تا بزرگسالی مطالعه می کند.

دکتر میرسپاسی با تاکید بر جنبه‌های جامعه شناختی در بروز و درمان بیماری‌های روانی، گفت: سیاست‌گذاران، معلمان، محیط کار و جامعه همگی بر بهداشت روان تاثیر دارند و برای بررسی بیماری‌های روانی باید به این سه جنبه پرداخت.

رئیس انجمن روانپزشکان ایران ضمن اعلام همکاری در حوزه روان پزشکی با وزارت بهداشت اظهار کرد: انجمن با وزارتخانه در دولت‌های قبلی نیز همکاری داشته و همیشه مورد مشورت قرار می‌گرفته است.

وی درخواست‌های انجمن روانپزشکان از وزیر بهداشت را این چنین تشریح کرد: رسیدگی به بیمارستان‌های روانی و بودجه آن، رسیدن به جنبه‌های درمان‌های سرپایی روانپزشکی، گسترش مناطق مختلف روانپزشکی در سطح کشور برای بهره‌مندی بیشتر از خدمات روانپزشکی را از خواسته‌های انجمن روانپزشکان ایران برای این حوزه از بهداشت و درمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha