سلامت نیوز : یک فوق تخصص قلب گفت: نارسایی قلبی، بیماری است که اشکالاتی در عملکرد قلب ایجاد می‌کند و در نهایت منجر به کم‌کاری قلب می‌شود.

دکتر سعید یزدان‌خواه در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار داشت: نارسایی قلبی علایم بسیاری دارد که شایع‌ترین آنها تنگی نفس و خستگی زودرس است. ورم پا و شکم نیز در افراد دچار نارسایی قلبی ظاهر می‌شود.

وی ادامه داد: علایم مادرزادی مانند اشکالات مجرای شریانی یا تنگی‌ دریچه آئورت از دیگرعلایم نارسایی قلبی هستند.

این فوق تخصص قلب افزود: از شایع‌ترین علائم این بیماری، گرفتگی عروق است. گرفتگی عروق به خصوص در کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه موجب سکته قلبی و در نهایت منجر به نارسایی قلبی می‌شود.

یزدان‌خواه اظهار کرد: همچنین بیماری ژنتیک و ارثی از دلایل ایجاد نارسایی هستند که در پی آن، اشکالاتی در متابولیسم سلول به وجود می‌آید. ذخیره گلیکوژن و بافت چربی می‌تواند این نوع نارسایی قلبی را ایجاد کند.

وی عنوان کرد: در برخی موارد به دنبال زایمان، این نارسایی اتفاق می‌افتد. همچنین سموم و الکل و داروهایی که برای شیمی‌درمانی استفاده می‌شوند، منجر به نارسایی قلبی می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: عفونت‌های ویروسی و انگلی می‌تواند از دیگر دلایل نارسایی قلبی در افراد باشد.

یزدان‌خواه گفت: طول عمر بیمارانی که علایم نارسایی قلبی را نشان می‌دهند، کاهش پیدا می‌کند ولی برای این بیماری، درمان‌هایی وجود دارد که موجب بهبود بیماری و افزایش طول عمر فرد می‌شود.

وی درباره راه‌های جلوگیری از نارسایی قلبی، اظهار کرد: اگر علت‌های قابل درمانی مانند فشارخون و بالا بودن چربی وجود داشته باشد، می‌توان این علت‌ها را با درمان رفع کرد تا منجر به نارسایی قلبی نشود. یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از ابتلا به این بیماری، خودداری از تماس با سموم و مصرف الکل است. همچنین اگر بیماری در حال شیمی‌ درمانی است و دچار نارسایی قلبی شود، باید تحت نظر پزشک قرار گرفته و این بیماری را مرتب پیگیری کند تا داروهای جایگزین برای وی استفاده شود.

این فوق تخصص قلب عنوان کرد: زمان ایجاد نارسایی قلبی در افراد بستگی به علت آن دارد. ممکن است علت مادرزادی باشد که در این صورت در سنین پایین اتفاق می‌افتد و افرادی نیز که دچار گرفتگی عروق هستند، معمولا از 40 سالگی به بعد دچار می‌شوند.

یزدان‌خواه برای پیشگیری از ابتلا به نارسایی قلبی توصیه کرد: افراد عوامل خطرزا را از خود دور کرده و فشار خون و چربی خود را کنترل کنند. ورزش در طول هفته و رعایت رژیم غذایی سالم و کم‌چرب نیز از نکاتی است که با انجام آنها از نارسایی قلبی جلوگیری می‌شود. افراد می‌توانند با رعایت الگوی زندگی سالم، عوامل خطرزا را رفع کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha