سلامت نیوز : رئیس جدید سازمان انتقال خون گفت: باید صنعت پلاسما را در کشور احیا کنیم چرا که موج بیماری‌های HIV و هپاتیت C که جار و جنجالش را به نام انتقال خون می‌نویسند، ناشی از واردات داروهای مشتق از پلاسماست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ علی‌اکبر پورفتح‌الله بعدازظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه رؤسای سازمان انتقال خون که با حضور وزیر بهداشت در ساختمان انتقال خون تهران برگزار شد خاطر نشان کرد: سال‌ها تلاش می‌کردیم فردی بیرون از سازمان انتقال خون، انتقال خونی فکر کند و خوشحالم از اینکه رئیس سازمان نظام پزشکی کشور چالش‌های این سازمان را به ظرافت شناخته است.

وی با ابراز خرسندی از انتخاب خود و دقت نظر وزیر بهداشت تصریح کرد: از رئیس سابق سازمان انتقال خون دکتر توگه نیز به خاطر زحمت‌های بسیارتان متشکرم.

وی افزود: علی‌رغم کارهای انجام شده قیافه انتقال خون در کشور ما کاریکاتوری است و اگر چه شاخص‌ها در این سازمان رشد داشته و جزو چند کشور برتر دنیا هستیم اما طب انتقال خون در کشور ما وضعیت مناسبی ندارد.

پورفتح‌الله با تأکید بر اینکه در دوران مدیریتی خود در سال 79 به بعد کارهای زیادی در زمینه سلامت خون در کشور انجام شده افزود: در سال 79 گفتم که شعار اهداء خون اهداء زندگی باید به اهداء خون سالم اهداء زندگی تغییر یابد و همه به خوبی می‌دانند در زمینه سلامت خون چه کارهای بزرگی انجام شده است.

رئیس سازمان انتقال خون گفت: توجه ویژه‌ای به طب انتقال خون خواهم کرد و سعی می‌کنم در زمینه صنعت پلاسما داستان غمباری را در کشور داریم را برطرف کنم چرا که از بعد علمی تمام مقررات دنیا می‌گوید اجازه ورود یا جابه‌جایی پلاسما از کشوری به کشور دیگر را ندهید و در آمریکا اجازه تولید دارو با منشاء پلاسمای بیگانه را نمی‌دهند.

پورفتح‌الله اذعان داشت: HIV را با داروی مشتق از پلاسما که از خارج وارد شد به بیماران منتقل کردیم و هپاتیت C که جاروجنجالش را به نام انتقال خون می‌نویسند از داروهای مشتق از پلاسمای وارداتی به ما تحمیل شد.

به گفته این مسئول در سازمان انتقال خون واریانت HIV در بیماران مصرف‌کننده داروهای مشتق از پلاسما با اروپا برابری می‌کند و در زمینه هپاتیت C هم همین طور است.

وی افزود: وضعیت بیماران تالاسمی که داروی داخل مصرف کردند با بیماران هموفیلی که داروی وارداتی مصرف کرده‌اند متفاوت است و در سال گذشته 220 میلیون دلار صرف واردات داروهای مشتق از پلاسما کردیم.

وی اظهار داشت: ما می‌توانیم صنعت پلاسما را ساماندهی کنیم و باید به فکر تأسیس پالایشگاه دوم و سوم باشیم و همینطور که مرکز اهداء خون داریم مراکز جمع‌آوری پلاسما هم ایجاد کنیم. چرا که هم سود‌آوری دارد و هم ما را به مرکز منطقه‌ای پلاسما تبدیل می‌کند.

رئیس سازمان انتقال خون تنها راه تأمین ایمنی خون را توسعه صنعت پلاسما عنوان کرد و افزود: GMP که ما داریم هیچ کارخانه‌ای ندارد.

پورفتح‌الله در مورد بحث اقتصاد انتقال خون نیز گفت: مشکل ما در کشور این است که فرهنگ و ادبیاتی رایج شده که چون خون از طریق اهدا تأمین می‌شود باید رایگان هم در اختیار قرار گیرد. اما هزینه فرایند‌های خون باید دریافت شود.

وی با انتقاد از اینکه چرا باید به مردم فشار آورده و پلاکت را به صورت رندمی دریافت کنیم تصریح کرد: این در حالی است که می‌توان با ایجاد مراکزی پلاکت را به شکل پلاکت فریزس مستقیم دریافت کنیم.

رئیس سازمان انتقال خون ابراز داشت: متأسفانه انتقال خون به دلیل اتکا به بودجه دولتی وضعیت نامساعدی دارد و از ابتدای سال در برخی استان‌ها افراد حق جذب دریافت نکرده‌اند و در عین حال سطح حقوق پرسنل ما بسیار پایین‌تر از جاهای دیگر است اگر خون سالم می‌خواهیم و اگر می‌خواهیم مدیریت خطا انجام دهیم اولین مسئله استاندارد‌سازی کادر پروازی است که یکی از آنها نگاه ویژه به نیروی انسانی است.

وی افزود: ما پزشکانی در انتقال خون داریم که ماهانه 800 هزار تومان دریافت می‌کنند و هیچ پزشکی با این وضعیت دستمزد در سازمان نمی‌ماند و امیدوارم در این راه قدم‌هایی برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha