سلامت نیوز : شكارچیان غیرمجاز یك قلاده پلنگ ایرانی در شهرستان رودبار را شكار كردند تا محیط‌زیست ایران پنجمین پلنگ خود را در سال 92 از دست بدهد. خبر تلخی كه «امیر عبدوس» مدیركل محیط‌زیست گیلان می‌دهد: «شكارچیان غیرمجاز بار دیگر با كشتار یك قلاده پلنگ ایرانی كمیاب و در معرض انقراض فاجعه دیگری را برای محیط‌زیست كشور رقم زدند.» این در حالی است كه كسی نمی‌داند واقعا چند قلاده پلنگ در ایران وجود دارد و تعداد واقعی آنها چند قلاده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ آنطور كه عبدوس می‌گوید گزارشی به اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان رودبار می‌رسد كه خبر از شكار یك قلاده پلنگ در منطقه ییلاقی آسمانسر از توابع جیرنده رودبار دارد. ماموران منزل شكارچی می‌روند و با پوست پلنگ شكار شده در انبار منزل او روبه‌رو می‌شوند. اسماعیل كهرم كارشناس نام آشنای محیط‌زیست ایران هم به تهران امروز می‌گوید محیط‌زیست كشور از كمبود محیط‌بان رنج می‌برد. روایت پیدا كردن این پلنگ هم نشان می‌دهد كه مدت‌ها از مرگ پلنگ گذشته است و احتمالا گزارش مردمی باعث شده تا پوست آن بعد از مدت‌ها در خانه شكارچی پیدا شود. به عبارت دیگر شانس گرفتن شكارچی پیش از شكار یك گونه ارزشمند صفر است. آنطور كه عبدوس می‌گوید متخلف به محض مشاهده ماموران محیط‌زیست اقدام به فرار كرد كه پس از مدتی توسط ماموران نیروی انتظامی منطقه عمارلو دستگیر و هم‌‌اكنون در حال بازجویی است. عبدوس می‌گوید كه در حال تشكیل پرونده برای متخلف به دستگاه قضایی است.

زندان غیرقابل خرید

از لرستان هم خبر می‌رسد كه پس از شكایت محیط‌زیست این استان از شكارچی سابقه‌دار منطقه سفید كوه لرستان، رای نهایی صادر شده و آنطور كه كیوان هوشمند، مدیر دیده بان محیط‌زیست و حیات وحش كشور می‌گوید این شكارچی به 91 روز زندان و 30 ضربه شلاق غیرقابل خرید محكوم شده است. به گفته هوشمند نزدیك به دو هفته گذشته نیز به‌دنبال گزارش همیاران محیط‌زیست مبنی بر شكار یك راس كل وحشی توسط یكی از شكارچیان سابقه‌دار در منطقه حفاظت شده سفید كوه خرم‌آباد، نیروهای یگان محیط‌زیست لرستان پس از اخذ حكم قضایی ورود به منزل به بازرسی از محل زندگی متخلف پرداختند. همان اتفاقی كه در شمال افتاده است.

این مسئله نگرانی‌ها را افزایش داده است. آنها شك ندارند كه تعداد پلنگ‌ها و كل‌های وحشی كه شكار می‌شوند بسیار بیشتر از تعدادی است كه در لاشه یا پوست آن در پستوی خانه‌ها پیدا می‌شود. به گفته هوشمند بر اساس مستندات اداره كل محیط‌زیست لرستان در جریان این بازرسی گوشت و لاشه تاكسیدرمی شده كل وحشی كشف و ضبط و متهم به همراه لاشه شكار و مستندات به مقامات قضایی معرفی شد. همانطور كه هوشمند می‌گوید: «پرونده متخلف به همراه لاشه و مستندات جهت رسیدگی به شعبه ۱۰۱ دادگاه انقلاب اسلامی خرم‌آباد به ریاست قاضی فرج‌الله امرایی ارجاع شد.»

مدیر دیده بان محیط‌زیست و حیات وحش ایران می‌گوید: با توجه به سوابق متعدد این شكارچی غیرمجاز، متهم با حكم قاطع قاضی فرج‌الله امرایی ریاست شعبه ۱۰۱ دادگاه انقلاب اسلامی خرم‌آباد به تحمل ۹۱ روز زندان و ۳۰ ضربه شلاق به‌صورت غیرعلنی محكوم شد. به گفته او مسئولان محیط‌زیست لرستان احكام صادره را غیرقابل خرید و تبدیل عنوان كرده و برای این شكارچی سابقه‌دار علاوه بر تحمل ۹۱ روز حبس، حكم ۳۰ ضربه شلاق به‌صورت غیرعلنی و در محل دادگستری خرم‌آباد اجرا خواهد شد كه این نشان‌دهنده همكاری قوه قضائیه با محیط‌زیست در صدور احكام بازدارنده است. البته شواهد همانطور كه محمدباقر صدوق معاون سابق محیط‌زیست می‌گوید نشان می‌دهد كه انگیزه بسیاری از آنان برای دفاع از محیط‌زیست كاهش یافته است. این اتفاق پس از محكوم شدن دو محیط‌بان دنا به اعدام شدت یافت.

از سوی دیگر آنطور كه باز هم صدوق می‌گوید در زمان ریاست محمدی‌زاده، محیط‌بانان برای آموزش نظامی به نیروی انتظامی واگذار شدند تا به افرادی تبدیل شوند در ساعت خاص به حفاظت از محیط‌زیست بپردازند و همین كه براساس قوانین ساعت كاری آنها تمام می‌شود به خانه بروند. در صورتی كه محیط‌بانی زمان و مكان ندارد وعشق می‌خواهد. از سوی دیگر تحریم‌ها، گرانی‌ها و مدیریت نامطلوب كشور در 8 ساله گذشته باعث شده بود كه بسیاری از افراد فقیر برای تامین مایحتاج زندگی خود به طبیعت هجوم بیاورند. برخی كشتن حیوانات برای فروش پوست آنها یا استفاده از گوشت علفخواران از جمله نتایج تحریم‌ها، مدیریت نامطلوب و اجرای برنامه هدفمندی یارانه‌ها می‌دانند. آنها امیدوارند كه مدیر جدید پردیسان راهی برای نجات حیات وحش در معرض انقراض كشور پیدا كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha