سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰
سلامت نیوز : بیش از 9ماه از حادثه تلخ آتش‌سوزی مدرسه ابتدایی دخترانه روستای شین‌آباد پیرانشهر می‌گذرد.در واقع آتش‌سوزی شین‌آباد یک فاجعه ملی و یکی از تلخ‌ترین خاطرات برای جامعه دانش‌آموزان ایران اسلامی و مردم سردشت و پیرانشهر است که هرگز فراموش نخواهد شد.در این مدت تلاش‌های بسیاری انجام گرفته است تا از پیامدهای ناگوار این حادثه و درد و رنج قربانیان و مشکلات و گرفتاری‌های خانواده‌های آنان کاسته شود. در کنار همدردی ملت عزیز ایران اسلامی و اقشار مختلف مردم با قربانیان این حادثه، بسیاری از نهادها و شخصیت‌ها نیز تلاش‌های شایسته تقدیری برای کاهش رنج و آلام این عزیزان و نیز احقاق حقوق آنان به عمل آورده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ از لحاظ حقوقی و رسمی با تلاش و هماهنگی مجلس و دولت و پیگیری مسوولان در سطح ملی و منطقه‌ای و بعد از طی مراحل ابتدایی درمان، در دوم اسفندماه 1391 پروتکل حقوقی دانش‌آموزان حادثه‌دیده پس از بررسی از سوی رییس‌جمهور پیشین و همچنین هیات‌وزیران به تصویب رسید. تصویب این پروتکل به روند درمان در داخل و اعزام احتمالی به خارج از کشور و نیز پرداخت دیه قربانیان شکل قانونی بخشید. هم‌اکنون از مجموع 27دانش‌آموز حادثه‌دیده، 15نفر از آنها دیه نقدی و بیمه عمر دریافت کرده‌اند و روند درمان 12نفر از آنها که دچار سوختگی شدید هستند،‌ همچنان ادامه دارد.

در این میان بیمه معلم مبلغ 60میلیون بابت بیمه عمر دانش‌آموزان  پرداخت کرده ولی متاسفانه بیمه ایران با وجود تعهدات خود اما در پرداخت مبلغ 50میلیون زیاد جدی نبوده است و با توجه به آغاز جراحی صورت دانش‌آموزان در هفته‌آینده انتظار می‌رود آنها نیز به تعهدات خود عمل کنند. وزارت آموزش‌وپرورش نیز مکلف شده است که هزینه جراحی‌های دانش‌آموزان مصدوم را در حال حاضر و در آینده پرداخت کند. خوشبختانه تاکنون در مورد این مساله مشکلی به‌وجود نیامده است و هزینه‌های درمان، ایاب‌وذهاب، اسکان و هتلینگ آنها را دولت پرداخت کرده است.

در ارتباط با آینده قربانیان نیز، پیش‌بینی شده است که روند استخدام این دانش‌آموزان پس از اخذ دیپلم و در سن قانونی هموار شود.در حال حاضر سه‌موضوع مهم یعنی پرداخت مبلغ از سوی بیمه ایران به حساب دانش‌آموزان، دریافت مستمری برای خانواده‌های دانش‌آموزان با توجه به مشکلات مالی خانواده‌ها و نیز نظارت بر جراحی آنها از مسایل عمده‌ای است که به صورت جدی دنبال می‌شود. به‌ویژه بحث دریافت مستمری از آنجا که برخی از پدران این دانش‌آموزان مرتب در مسیر رفت‌وآمد برای درمان فرزندانشان بوده و شغلشان را از دست داده‌اند و نیازمند توجه بیشتری هستند، بسیار مهم است و با قول‌های مساعدی که مسوولان دولت یازدهم در این زمینه داده و خود را موظف به اجرای تعهدات پیشین و همکاری بیشتر در آینده می‌دانند، امید می‌رود که این خواست‌ها و مطالبات نیز هرچه زودتر حالت عملی گرفته و به انجام رسند.با وجود این اقدامات مثبت اما عمق فاجعه و اثرات ناگوار آن به حدی بوده است که هنوز قربانیان و خانواده‌های آنها با مشکلات بسیار مواجه بوده و به‌خصوص والدین با توجه به وضعیت فرزندانشان تحت‌فشار مشکلات روحی و روانی هستند.

این وضعیت این الزام را به وجود می‌آورد که دولت در کنار کمک‌های مالی، تمهیدات بیشتر و ویژه‌ای برای آنها تا بازگشت به زندگی عادی و اجتماعی مدنظر قرار دهد. اما صرفنظر از دولت و مسوولان که تا حدود زیادی نیز در زمینه احقاق حقوق قربانیان همکاری کرده‌اند، تک‌تک ما بنا به وظیفه انسانی و نوع‌دوستی مسوولیت داریم که در حد توان و وسع خود در مسیر کاهش مشکلات و گرفتاری‌های آنان قدم برداریم.

البته تاکنون نیز در این مسیر اقشار مختلف از جمله مردم سردشت و پیرانشهر و شین‌آباد، پزشکان کشور و مسوولان بیمارستان‌ به‌ویژه در ارومیه، اصفهان،‌مشهد، تبریز و تهران، وکلا، نمایندگان مجلس، ورزشکاران،‌ هنرمندان و اصحاب رسانه و مطبوعات با پیگیری مساله و ارایه کمک‌ها به شیوه‌های مختلف در این زمینه فعالیت‌های انسان‌دوستانه‌ای انجام داده‌اند که شایسته تقدیر است و بنده به‌عنوان نماینده مردم منطقه از همه آنها تشکر و قدردانی می‌کنم.در آخرین مورد از این نوع اقدامات و همدلی‌ها باز هم جمعی از هنرمندان برجسته و والامقام کشور در ادامه فعالیت‌های پیشین و نوع‌دوستانه خود پیش‌قدم شده و موجبات خوشحالی و شادی قربانیان و خانواده‌های آنان را در آستانه مهرماه و بازگشایی مدارس و شروع دوره جدید جراحی‌ها فراهم آورده‌اند.

در روزهای اخیر، آقای شهرام ناظری شوالیه آواز ایران و هنرمند والامقام و مردم‌دوست که بزرگ‌ترین افتخارات و عناوین هنری جهانی را در کارنامه خود دارد، اعلام داشته است که بخشی از درآمد برنامه کنسرت خود را که در روزهای پنجشنبه و جمعه در تالار میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود به حل بخشی از مشکلات و درمان دانش‌آموزان شین‌آباد اختصاص خواهد داد. هنرمند بزرگ و استاد پیشکسوت آقای عزت‌الله انتظامی، نیز این اقدام را ستایش کرده و از دیگر هنرمندان دعوت کرده است که آنان نیز همچون گذشته به این حرکت انسانی بپیوندند. چنین اقدامات نوع‌دوستانه‌ای از سویی نشان از ماهیت انسان‌دوستانه و بشردوستانه هنر و مردمی‌بودن هنرمندان ایران اسلامی دارد.

از سوی دیگر نیز با توجه به آنکه هنوز هم غم و اندوه و پیامدهای ناگوار فاجعه شین‌آباد در میان مردم منطقه و به‌ویژه خانواده‌های دانش‌آموزان دیده می‌شود، می‌تواند تاثیر مثبتی بر روحیه آنها گذاشته و موجبات شادی و خوشحالی کودکان آسیب‌دیده را در فصل بازگشایی مدارس و شروع درمان آنها فراهم کند. طبیعی است که انسان‌های بزرگی که همواره در میان مردم و ملت خود بوده و به‌ویژه در هنگامه سختی به میان آنان رفته و با آنان همدردی می‌کنند، در دل مردم نیز خواهند ماند و جایگاه ویژه‌ای خواهند داشت و مردم پیرانشهر و سردشت و شین‌آباد چنین اقدامات خداپسندانه‌ و انسان‌دوستانه‌ای را ارج نهاده و قدردان زحمات و تلاش‌های تمامی کسانی هستند که در این مدت در کنار آنان قرار گرفته‌اند و به‌شیوه‌های مختلف با آنان ابراز همدردی کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha