سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 83182
سلامت نیوز : «محیط‌زیست» ایران و «سازمان حفاظت محیط‌زیست»، دارد به روزهای خوب گذشته‌اش بازمی‌گردد. پس از انتصاب «سید محمد مجابی» به عنوان معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان، روز گذشته «اسماعیل کهرم» نیز به عنوان مشاور رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزیده شد. «معصومه ابتکار» در حکم کهرم، بر «ارائه پیشنهادها و همفکری در جهت پیشبرد برنامه‌های محیط‌زیست، ارتقای وضعیت حفاظتی مناطق تحت حفاظت، تقویت همکاری‌های بین‌المللی و نیز تقویت ارتباط با تشکل‌های مردم نهاد» تاکید کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه بهار ؛ کهرم67 ساله، دارای مدرک دیپلم مدیریت شکاربانی از انگلستان، کارشناسی کشاورزی از دانشگاه شیراز، کارشناسی ارشد بوم‌شناسی از دانشگاه آبردین انگلستان و دکترای بوم‌شناسی از دانشگاه ولز است. او بوم‌شناس و فعال محیط‌زیست در ایران است که از جمله سوابق علمی و اجرایی وی می‌توان به تدریس در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی از جمله دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی، مشاور امور کشاورزی در وزارت کشاورزی و بانک مرکزی جمهوری‌اسلامی ایران، مدیر دفتر حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران، مشاور خصوصی محیط‌زیست در ایران و انگلستان، ناظر پروژه‌های بوم‌شناسی در نقاط مختلف ایران و انگلستان، اجرای پروژه‌های برنامه‌های عمران ملل متحد با همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست و اجرای برنامه‌های متعدد محیط‌زیستی در شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی داخلی و خارجی اشاره کرد.

کهرم در گفت‌وگو با «بهار» با اشاره با همکاری با ابتکار در دوره گذشته ریاست او در سازمان محیط‌زیست و همچنین در کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران در شش سال گذشته ابراز داشت: «ایشان از من خواسته‌اند نسبت به بعضی از موارد بغرنج در محیط‌زیست، مطالعات و نظرات کارشناسی‌ام را به اطلاع برسانم. به‌هرحال در سال‌های گذشته، همه‌چیز در طبیعت ایران تخریب شد و هر فعالیتی صورت گرفت و هر مصوبه‌ای به تصویب رسید، مخرب محیط‌زیست بود و ما کاری دشوار را در پیش داریم.» کهرم در ادامه به اهم کارهایی که باید در سازمان، انجام پذیرد هم اشاره کرد و گفت: «احیای شورای‌عالی محیط‌زیست مهم‌ترین خواسته خانم دکتر ابتکار از دولت است که هرچه سریع‌تر مجددا تشکیل شود. سپس بحث دریاچه ارومیه که دیگر اظهر من الشمس است.

در واقع باید تکلیف این 11 رودخانه که در این سال‌ها، رویشان سد بسته شد، روشن شود. یعنی حقآبه آن بازگردانده شود. در واقع برآنیم که حقآبه دریاچه ارومیه را از 7/1‌میلیارد مترمکعب به 4/3‌میلیارد مترمکعب برسانیم؛ اتفاقی که درباره تالاب‌های در آستانه خشکی نیز، مبتلا بِه است. اما باید به وضعیت محیط‌بانان هم رسیدگی سریع و جدی شود. ما محیط‌بانانی چون اسعد تقی‌زاده و خالدی را داریم که در آستانه اعدام هستند؛ یعنی حکم‌شان صادر شده است و هر لحظه، اولیای دم اراده کنند، آن‌ها به پای چوبه اعدام خواهند رفت. بررسی مناطق حفاظت شده، از دیگر کارهای ضربتی است که برعهده من گذاشته شده است؛ بحث محیط طبیعی است که باید حیات‌وحش آن‌ها حفظ شود زیرا حیات‌وحش بدون محیط طبیعی، جز باغ‌وحش نام دیگری نخواهد داشت.

اگر طبیعت بدون گونه گیاهی و جانوری باشد دیگر معنایی نخواهد داشت. یعنی باید همه عوامل مخرب را هر آنچه هست، از چاه آب غیرمجاز گرفته تا چرای بی‌رویه دام، متوقف کرد. متاسفانه در دولت سابق، استخراج معادن در مناطق حفاظت شده یا فروش پارک پردیسان، مصوب شد که ناراحتی فعالان محیط‌زیست را به دنبال داشت. می‌خواهم بگویم باید ساعت را به عقب بازگردانیم؛ بسیار وقت می‌برد تا هرآنچه در دوره قبل، در راستای تخریب محیط‌زیست صورت گرفت، برطرف شود. حتی انتصاباتی صورت گرفت که هیچ سنخیتی با محیط‌زیست نداشت و ما باید که افراد لایق و کارآمد را یا به سازمان بازگردانیم یا به کار بگماریم.»

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در پایان، بر بازگشایی دفتر مشارکت‌های مردمی هم تاکید کرد و اظهار داشت: «باید تفکر منفی ایجاد شده نسبت به تشکل‌های مردم نهاد را از بین ببریم و اتفاقا یکی از اهداف خانم ابتکار نیز همین است. باید تشویق‌شان کنیم و از آنجا که در جهت حفظ محیط‌زیست، بسیار موثر هستند، باید کمک‌شان کنیم. زیرا همین تشکل‌های مردم نهاد هستند که در بحث آموزش مردمی تاثیر بسزایی را می‌توانند داشته باشند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha