سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 83190
سلامت نیوز : فوق‌تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: با توجه به فهم و شعور کودک و بسته به سن و شرایط فرهنگی خانواده باید به کنجکاوی کودک پاسخ داد و اطلاعات مناسبی در حد سن، به وی ارائه داد تا کودک در پی پاسخ سؤالاتش از طرق دیگر نباشد.

نسرین دودانگی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: کودکان در هر سنی کنجکاوی می‌کنند و از پدر و مادر و نزدیکان در مورد نحوه تولد و جنسیت و غیره سؤال می‌پرسند و می‌خواهند اطلاعات بیشتری از خود و دیگران داشته باشند.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: والدین در مواجهه با چنین سؤالاتی باید در حد درک و فهم کودک به سؤالات آنها پاسخ دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تصریح کرد:‌ والدین می‌توانند منبع موثقی برای پاسخ به سؤالات کودکان باشند، البته این بدان معنا نیست که همه اطلاعات را به طور کامل به کودک توضیح داده و مسائل را تشریح کنند.

دودانگی افزود: والدین باید بسته به سن، شرایط فرهنگی خانواده و با توجه به درصد فهم و شعور کودک، کنجکاوی کودک را بدون پاسخ نگذاشته و اطلاعات را در همین حد به کودک ارائه کنند تا کودک به این نتیجه برسد که به سؤالش پاسخ داده شده است.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان تصریح کرد: اگر والدین در مواجهه با سؤالات جنسی کودک واکنش نشان دهند و با دعوا و داد و بیداد به کودک بگویند که این مسائل برای تو زود است یا به تو ربطی ندارد، باعث تحریک بیشتر کودک شده و کودک در نهایت به این می‌رسد که حتماً این مسائل مهم است که در خانواده پاسخ آن را نمی‌دهند و جواب را مخفی می‌کنند، پس بیشتر در پی جواب آن سؤال می‌گردد.

دودانگی افزود: این کودک برای یافتن پاسخ سؤالش از دیگران کمک می‌گیرد یا اینکه به بچه‌های بزرگتر مراجعه کرده یا از اینترنت پاسخ خود را خواهد گرفت که در هر سه صورت اطلاعات نامناسب و نادرستی دریافت خواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داد: اگر والدین در همان دفعه اول به سؤالات کودک درست، کوتاه و در حد سن کودک پاسخ دهند، کودک مجبور به یافتن پاسخ سؤالاتش از دیگر راه‌ها نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha