سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۳
کد خبر: 83191
سلامت نیوز : سرپرست اداره تربیت‌بدنی وزارت بهداشت گفت: برای کل دانشگاه‌های علوم پزشکی سرانه فضای باز ورزشی برای هر دانشجو 1.5 تا 2 متر است و در عین حال بسیاری از فضاهای ورزشی و حتی نمازخانه‌ها را برای ایجاد خوابگاه تغییر کاربری داده‌اند.

مهدی مقدم‌منش در گفت‌و گو با فارس، گفت: در کنار اولویت‌های اعتباری که در حوزه خوابگاهی و تغذیه دانشجویان اعمال می‌شود برای حفظ روحیه نشاط باید توجه ویژه‌ای نیز به حوزه تربیت بدنی دانشجویان شود.

وی تصریح کرد: از سال 65 که دانشگاه‌های وزارت بهداشت از وزارت علوم جدا شدند بیشتر زیرساختها به سمت وزارت علوم رفت و از همان سال وزارت بهداشت تلاش کرده در توسعه فضاهای ورزشی به صورت فعال عمل کند.

مقدم‌منش با اشاره به اینکه 95 درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی یک سالن ورزشی دارند، گفت: با این وجود این سرانه با توجه به تعداد دانشجویان کافی نیست و وضعیت مساعدی نداریم.

وی تصریح کرد: در سالنهای سرپوشیده برخی دانشگاه‌ها 2تا 3 سالن دارند. فضای چمن و درون خوابگاهی برخی دانشگاهها خوب شده اما متءسفانه طی سالهای گذشته فضای ورزشی در ساخت و ساز خوابگاه‌ها پیش‌بینی نشده است.

سرپرست اداره تربیت‌بدنی وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر تلاش می شود تا در خوابگاه‌هایی که فضای ورزشی پیش‌بینی نشده کمک شده است تا از فضای اتاقهای مسکونی موجود استفاده شود و تغییر کاربری بدهند و فضای بدنسازی نصب کنند.

مقدم‌منش ادامه داد: در حال حاضر با توجه به افزایش ظرفیت دانشجو، حتی نمازخانه و فضاهای ورزشی تغییر کاربری داده و به فضای مسکونی تبدیل شده‌اند؛ دانشگاه‌های علوم پزشکی بزرگ که خوابگاه‌هایشان فضای مناسب دارند وضعیتشان خوب است اما دانشگاه‌های کوچک حتی خوابگاه اجاره کرده‌اند و با این شرایط انتظار فضای مساعد بعید است.

مقدم‌منش گفت: به نظر می‌رسد 30 درصد خوابگاه‌ها دارای فضای ورزشی مناسب باشند و سایر دانشگاه‌ها تغییر کاربری داده‌اند. این در حالی است که سرانه فضای ورزشی سرپوشیده طبق استانداردها 2.5 متر مربع و سرانه فضای ورزشی روباز 4.5 متر مربع است.

وی گفت: سرانه ورزشی در کل کشور پایین است و در برخی دانشگاه‌ها سرانه فضای روباز نزدیک به استانداردها شده است اما فضای سرپوشیده بیش از یک متر است و تقریباً بین 80 تا 90 سانتیمتر سرانه فضای سرپوشیده است.

مقدم منش ادامه داد: برای کل دانشگاه‌های علوم پزشکی سرانه فضای باز ورزشی برای هر دانشجو 1.5 تا 2 متر است که البته در هر دانشگاهی متفاوت است.

سرپرست اداره تربیت‌بدنی وزارت بهداشت اظهارکرد: در سالهای اخیر متأسفانه بودجه‌های عمرانی کمتر به این حوزه تخصیص داده شده و دانشگاه‌ها به سمت ساخت و ساز نرفته‌اند. بیشتر در جهت تکمیل پروژه‌ها حرکت کرده و در نتیجه سرانه ورزشی افزایشی نیافته است.

وی گفت: حدود 75 درصد دانشجویان علوم پزشکی دختر هستند که با توجه به افزایش این دانشجویان لزوم وجود سالنهای سرپوشیده در کنار خوابگاههای دختران بیش از پیش احساس می شود. به همین دلیل سیاستهای برنامه ریزی به سمت ایجاد سالنهای سرپوشیده رفته است و با توجه به ردیف خرید تجهیزات ورزشی، این اعتبارات در یکی دو سال اخیر کم شده و نتوانسته‌ایم به دانشگاه‌ها کمک کنیم.

مقدم‌منش با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه تربیت بدنی دور ریختنی نیست، گفت: سهمیه قهرمانی نداریم در حالی که وزارت علوم و دانشگاه آزاد سهمیه قهرمانی دارند و دانشجویانی که مدال قهرمانی دریافت کرده‌اند بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند.

سرپرست اداره تربیت‌بدنی وزارت بهداشت گفت: یکی از مهمترین برنامه‌هایی که قرار است برگزار شود. المپیاد ورزشی دانشجویان دختر است که قرار بود در تابستان و در تبریز برگزار شود اما به دلیل مشکلات و فراهم نبودن امکانات، به تعویق افتاد.

وی ادامه داد: فقدان امکانات دانشگاه میزبان و مشکلات مالی دانشگاه‌های علوم پزشکی باعث شد تا المپیاد ورزشی در این فصل لغو شود و به آبان و آذر موکول شود.

مقدم ‌منش گفت: این المپیاد به شکل دو رشته، دو رشته در پنج مرحله در شهرستان ساری برگزار می‌شود که تعداد دانشجویان حدود 2 هزار نفر خواهند بود و در 10 رشته ورزشی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha