سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۹
کد خبر: 83196

یك دستگاه به تنهایی نمی تواند از پس آلودگی هوای شهر تهران برآید و باید تمامی دستگاه ها و سازمان های ذی ربط با تعامل نسبت به كاهش این مشكل اقدام كنند. علاوه بر كار گروه كاهش آلودگی هوای شهر تهران كمیته ویژه یی متشكل از كارشناسان، متخصصین و استادان دانشگاه برای كاهش آلودگی هوا تشكیل می شود و برای برون رفت از این معضل تصمیم گیری می شود.

كمیته ویژه كاهش آلودگی هوا تشكیل می شود
سلامت نیوز : مهرماه شروع شده، مدارس و دانشگاه ها باز شده اند و دانش آموزان، معلمان، دانشجویان و اساتید هر روز راس ساعت های معینی در رفت و آمد های درون شهری اند، رفت و آمدهایی منظم و سر وقت كه میزان خودروهای ورودی به شهر را چند برابر روزهای تابستانی می كند. در این میان، خودروهای فرسوده یی را كه اغلب به سرویس مدارس تبدیل می شوند، هم باید افزود. خودروهایی كه امسال قرار است بدون معاینه فنی اجازه سرویس بودن نداشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ؛ اما در نخستین روز از نیمه دوم سال، شاخص آلودگی هوای تهران به 118 رسید، عددی كه برای گروه های حساس، ناسالم بودن هوا را نشان می دهد، گروه های حساسی كه كودكان و دانش آموزان را هم شامل می شود. پیش از این كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا تشكیل شده بود و هر چند وقت یكبار جلسه یی برگزار می كرد و به بررسی وضع موجود می نشست، جلساتی كه خروجی آنها ممانعت از ورود خودروها به محدوده بزرگتری از شهر با نام طرح زوج و فرد بود یا گاهی اوقات به تعطیلی شهرها می كشید. استاندار تهران اما در خبری دیگر از تشكیل كمیته ویژه برای كاهش آلودگی هوا در استان تهران خبر داده است، كمیته یی فارغ از كارگروه ملی. سیدحسین هاشمی، استاندار هفت روزه تهران، معضل خودروهای فرسوده را جدی اعلام كرده و گفته است: «در راستای كاهش آلودگی هوا و خروج خودروهای فرسوده باید حاكمیتی تصمیم گیری و عمل شود.»

سید حسین هاشمی همچنین درباره تشكیل كمیته ویژه كاهش آلودگی هوای شهر تهران گفته است: «یك دستگاه به تنهایی نمی تواند از پس آلودگی هوای شهر تهران برآید و باید تمامی دستگاه ها و سازمان های ذی ربط با تعامل نسبت به كاهش این مشكل اقدام كنند. علاوه بر كار گروه كاهش آلودگی هوای شهر تهران كمیته ویژه یی متشكل از كارشناسان، متخصصین و استادان دانشگاه برای كاهش آلودگی هوا تشكیل می شود و برای برون رفت از این معضل تصمیم گیری می كنیم.»

وی با اشاره به تعداد واحدهای صنعتی موجود در استان تهران گفت: «حدود 33 درصد از واحدهای صنعتی كشور در استان تهران دایر است كه طبیعتا باید در این واحدهای صنعتی بازنگری صورت گیرد و واحدهایی كه از نظر زیست محیطی مشكل دارند با تدبیر و هماهنگی مشكلات آنها حل شود. بررسی سوخت منازل و خودروها نیز از موضوعاتی است كه باید كارشناسی شود.»هاشمی خاطرنشان كرد: «مطمئنا تجربه یی كه در مجلس داشته ام را به كار می گیرم و با تعامل شهرداری تهران، وزارت كشور و دستگاه های ذی ربط برای كاهش معضل آلودگی هوا اقدام می كنیم.»

اما معاون انسانی سازمان محیط زیست از تشكیل این كمیته اطلاعی ندارد، شاید هم كمیته آلودگی هوای تهران تنها قرار است با حضور كارشناسانی كه دعوت می كند این كمیته را مدیریت كند و هنوز دعوتی از سازمان محیط زیست در آن نشده است. علی محمد شاعری، معاون انسانی سازمان می گوید: «اگر كمیته جدید از سازمان برای شركت دعوت كند حضور خواهیم رساند. اما ما همچنان اقدامات خود را فارغ از كمیته جدید و در قالب كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا پیش می بریم.»

شاعری درباره دستورالعمل جدیدی كه در آغاز سال تحصیلی جدید به سازمان ها و ادارات مرتبط ابلاغ شده به «اعتماد» گفت: «دستورالعملی كه در راستای شروع سال تحصیلی جدید ابلاغ كرده ایم شامل محورهایی چون لزوم داشتن برگه معاینه فنی سرویس های مدارس است كه باید توسط مدیران مدارس چك شود، هیچ سرویس مدرسه یی بدون داشتن معاینه فنی حق تردد در شهر را ندارد. همچنین تاكید كردیم كه فعالیت های عمرانی و خدمات شهری در ساعات اوج ترافیك كنترل و مدیریت بیشتری شوند تا باعث ایجاد گره های ترافیكی نشوند.»

وی درباره تردد خودروها در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیك گفت: «نیروی انتطامی هم در این دستورالعمل موظف است از تردد خودروها در محدوده طرح ترافیك و زوج و فرد در برخورد با خودروها بیش از گذشته وارد عمل شود، همچنین در برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی و خودروهای فرسوده اقدامات جدی تری را به مرحله اجرا درآورد. صنایع آلاینده در اطراف شهرهای بزرگ تحت پایش و كنترل ادارات كل محیط زیست استان ها قرارگیرند. همچنین از والدین دانش آموزان، دانشجویان و مردم می خواهیم در نیمه دوم سال از حمل و نقل عمومی بیشتر استفاده كنند.» وی با تاكید بر تشكیل جلسات منظم تر در نیمه دوم سال افزود: «جلسات كارگروه در نیمه دوم سال به دلیل كاهش دمای هوا و آلودگی بیشتر، بیشتر از نیمه اول تشكیل خواهد شد، نخستین جلسه این كارگروه به ریاست رییس سازمان محیط زیست در دوهفته آینده تشكیل می شود.»

شاعری همچنین از تعداد خودروهای فرسوده و صنایع آلاینده پایتخت خبر داد و گفت: «در شهر تهران، یك میلیون خودروی فرسوده و دو میلیون موتوسیكلت فرسوده داریم، همچنین بیش از 2700 واحد صنعتی آلاینده در این شهر فعالیت می كنند كه رفته رفته با ارتقای استانداردهای اقدامات لازم جهت كاهش این واحدهای صنعتی یا پیش رفتن آنها به سمت استاندارد شدن می رویم. همچنین سوخت با استاندارد پایین كه مربوط به مصارف نیروگاه ها و واحدهای صنعتی بزرگ و سوخت های سنگینی كه استفاده می شود، سهم عمده یی در آلودگی ها دارند كه با همكاری وزارتخانه های نفت، صنایع، نیرو، كشور و نیروی انتظامی در حال كاهش این بخش آلاینده شهر هستیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha