سلامت نیوز: البته در خصوص انتقال شعب بین الملل به کنار دانشگاه های مادر، بهانه های غیر قابل اعتنایی مطرح است از جمله برخی مخالفین فعالیت این مراکز علمی در مناطق آزاد، ناامن بودن پروازهای داخلی را بهانه می کنند. در حالی که این ادعا چیزی جز پاک کردن صورت مساله نیست.

در حالی طرح ایجاد شعب بین الملل دانشگاه های مطرح در مناطق آزاد تجاری با هدف توسعه این مناطق مطرح و اجرایی شد، طی سالهای گذشته با نگاه سلیقه ای و لحاظ منافع برخی اشخاص این طرح مانند بسیاری دیگر از طرح های خوب  از رسالت اصلی  خود منحرف شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آینده آنلاین، شعب بین الملل به خصوص در حوزه پزشکی به تدریج در حال انتقال به نزدیکی دانشگاههای مادر هستند.

برای مثال دانشجویان رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی پس از طی دوره علوم پایه به بهانه نبود مراکز درمانی  مناسب در مناطق آزاد ادامه دوره تحصیلی خود را در تهران می گذرانند.

این موضوع، مدتی موجب تنش بین دانشجویان دوره های سراسری و دانشجویان پذیرفته شده در واحدهای بین الملل بود که با تدابیری حل شد. دانشجویان پذیرفته شده در کنکور سراسری، نسبت به آن که دانشجویان  واحدهای بین الملل که با رتبه های پایین تر به دلیل پرداخت شهریه بالا در کنار آنها بخواهند ادامه تحصیل دهند، معترض بودند. نهایتا این مشکل با جداسازی کلاس های آموزشی و مراکز آموزشی درمانی  بخش بین الملل دانشگاه ها حل شد؛ اما این پرسش بی پاسخ ماند که آیا رسالت واقعی  ایجاد شعب بین الملل همین بود؟

دکتر عین اللهی که از قضا  همچنان در سمت معاونت آموزشی وزیر بهداشت است، خود طی سالهای گذشته مسئول در این بخش بوده و شایسته است پاسخگوی این سوال باشد و اعلام نماید تا چه حد در جلوگیری از انحراف  این طرح  کوشش نموده است؟

البته در خصوص انتقال شعب بین الملل  به کنار دانشگاه های مادر، بهانه های غیر قابل اعتنایی مطرح است از جمله برخی مخالفین فعالیت این مراکز علمی در مناطق آزاد، ناامن بودن پروازهای داخلی را بهانه می کنند. در حالی که این ادعا چیزی جز پاک کردن صورت مساله نیست.

گفتنی است طی سالهای گذشته روند کوچ از مناطق آزاد از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شدت بیشتری داشته است. این دانشگاه در قشم واحد بین الملل خود را راه اندازی کرد که رونق قابل توجهی به منطقه بخشید؛ اما در ادامه کار، با تغییر مکرر روسای دانشگاه و روی کار آمدن مدیران ضعیف، به بهانه نبود بیمارستان و مراکز درمانی لازم در قشم، این دانشگاه به جای آنکه به ایجاد مرکز درمانی در قشم کمک کند، این  کمبود را بهانه ای برای  ترک این منطقه کرد.

در حالی که ایجاد مراکز درمانی پیشرفته در کیش و قشم برای ارائه خدمات به هموطنان مناطق جنوبی و البته بیماران کشورهای حوزه خلیج فارس (از جنبه توسعه توریسم پزشکی) می تواند مد نظر قرار گیرد.

البته  پیش از این در زمان  بررسی طرح ایجاد شعب بین الملل، در این خصوص مطالعات لازم انجام شده بود!

امید بود با روی کار آمدن دولت جدید، امور مربوط به واحدهای آموزشی بین الملل به مسیر واقعی خود بازگردد، اما  متاسفانه هفته گذشته در دولت جدید  باز هم خبری در  راستای تصمیمات سلیقه ای دولت قبلی شنیده شد و دکتر ابوالقاسمی، رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد: شعبه بین الملل دانشگاه در ورامین ایجاد شد و بخشی از دانشجویان شعبه تحصیل خود را در این محل از بهمن ماه آغاز می کنند!

علت البته روشن است، دانشگاه نیازمند پول است و این دانشجویان که نوعا در مرکز به دنبال تحصیل اند، راحت ترند تا در پایتخت و حوالی آن تحصیل کنند تا جزیره قشم. اما آیا این  دلیل کافی است تا واحدهای بین الملل از رسالت واقعی خود دور شوند؟


ابوالقاسمی چند روز پس از این مصاحبه از ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کنار گذاشته شد و نماند تا پاسخگوی پرسش های مطرح در این خصوص باشد.

به هر حال امید است دولت جدید به خصوص وزیر جدید بهداشت و دبیر شورای عالی مناطق آزاد برای بازگشت "شعب بین الملل " به مسیر اصلی فعالیتهای خود، که رونق و شکوفایی مناطق آزاد تجاری است، اقدام لازم را انجام دهند.

البته در خصوص پذیرش های تامل برانگیز برخی دانشجویان طی  یک سال و نیم گذشته در این شعب هم مطالبی مطرح است که در آینده به آن خواهیم پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha