سلامت نیوز : یک فوق تخصص غدد گفت: باید با بالا بردن سواد علمی رسانه ای جامعه، قابلیت تشخیص اطلاعات علمی و تبلیغات رسانه‌ای از یکدیگر را در مردم ایجاد کرد تا با استفاده نابه جای داروها متضرر نشوند.

دکتر اکبر سلطانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، عنوان کرد: بیش از 97 درصد اطلاعات پزشکی که از طریق رسانه و وب منتشر می‌شود، اعتبار علمی ندارد و کمتر از 2.5 درصد این مطالب به لحاظ علمی قابل اعتماد است که متاسفانه مردم قادر به افتراق بین این دو نیستند.

وی ادامه داد: برای تشخیص بین اطلاعات قابل اعتبار و غیر از آن مردم باید دید نقادی داشته باشند و تبلیغات را نقد کنند تا بدانند چه داروهایی شواهد علمی دارد و چه داروهایی تنها در بین مردم عمومیت پیدا کردند و صرفا تبلیغاتی است.

این فوق تخصص غدد در رابطه با داروهای لاغری که با تبلیغات گسترده‌ ماهواره‌ای همراه است، عنوان کرد: داروهای زیادی با این نوع تبلیغات به فروش می‌رسد اما موضوع قابل اهمیت، سواد رسانه‌ای علمی است که باید به مردم آموزش داده شود.

وی در ادامه تصریح کرد: نمی‌توان ادعا کرد که داروهایی که در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود، علمی نیست اما می‌توان گفت که رسانه عموما منبع درستی برای تصمیم‌گیری در رابطه با سلامت نیست.

سلطانی افزود: توصیه‌هایی در رابطه با چاقی در زمینه ورزشی و دارو در سایت‌های معتبر علمی از طرف انجمن‌های علمی معتبر منتشر می‌شود که اعتبار علمی دارد اما مطالبی که در سایت‌های شخصی وجود دارد، قابل اعتماد نیستند.

این فوق تخصص غدد با بیان اینکه برخی از پزشکان با استفاده از تجربیات شخصی در رسانه‌ها، اظهارنظر می‌کنند، ادامه داد: متاسفانه برخی پزشکان ملاک ارائه اطلاعات به ویژه در رسانه‌ها را تجربیات شخصی قرار می‌دهند. در حالی که شواهد علمی باید ملاک قرار بگیرند چرا که تجربیات شخصی نمی‌تواند به این صورت مطرح شود و تنها قادر است فرضیه‌ای برای بررسی علمی باشد.

وی با اشاره به سواد رسانه‌ای علمی، عنوان کرد: با آموزش این نوع سواد به مردم، توان تشخیص علم و تبلیغات و تفاوت این دو نیز به آنان ارائه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha