سلامت نیوز : یک روان شناس بالینی نتیجه سوء‌ظن را از دست دادن نشاط در زندگی دانست و گفت: افرادی که دچار پارانویید هستند از حمایت اجتماعی که مهم‌ترین عامل سلامت و بهداشت روانی است برخوردار نیستند و نمی‌توانند با دیگران تعامل مثبتی داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از انتخاب ؛ رضا باقریان با اشاره به اینکه سوءظن بیشتر در افرادی مشاهده می‌شود که در روابط اجتماعی به دیگران اعتماد ندارند، اظهار کرد: نتیجه سوء ظن از دست دادن نشاط در زندگی است و افرادی که دچار پارانویید (اختلال شخصیت) هستند از حمایت اجتماعی که مهم‌ترین عامل سلامت و بهداشت روانی است برخوردار نیستند و نمی‌توانند با دیگران تعامل مثبتی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه اعتماد برای برقراری ارتباطات اجتماعی و رشد اجتماعی شخصیت مهم و پایه ارتباط با دیگران است، افزود: پایه‌های اساسی اعتماد از زمان کودکی به ویژه در یک سال اول آن طرح‌ریزی می‌شود و اگر والدین به ویژه مادر به رفع به هنگام نیازهای کودک حساس باشد، کودک احساس رضایت می‌کند و با تداوم این تجربه، اعتماد به دیگران با رشد کودک در او شکل می‌گیرد.

این روان شناس بالینی با بیان اینکه مادر نقش مهمی در شکل گیری حس اعتماد کودک نسبت به محیط پیرامون ایفا می‌کند، ادامه داد: در ابتدا کودک تنها با مادر در ارتباط است، بنابراین با بخشی از محیط پیرامونی خود از طریق مادر آشنا می‌شود و زمانی که رفتار مادر مبتنی بر پاسخگویی نیازهای کودک باشد او به خوبی درک می‌کند که جهان خارج قابل پیش بینی، مطمئن و قابل اعتماد است.

باقریان خاطر نشان کرد: اگر مادر به رفع نیازهای کودک حساس نباشد و توجه کافی به این امر نداشته باشد، موجب می‌شود کودک نسبت به شرایط موجود احساس رضایت نکند و عدم رضایت‌مندی از شرایط زندگی، حس بی‌اعتمادی او را نسبت به خانواده به ویژه مادر به دنبال می‌آورد.

وی با بیان اینکه عدم توجه به رفع نیازهای کودک، رشد در شرایط نا به سامان و عدم رضایت‌مندی از زندگی موجب بروز حس بی‌اعتمادی در آینده می‌شود، ادامه داد: کودک در خانواده خود شاهد ارتباطات ضعیف اعضا باهم بوده و حتی دروغ‌گویی و فریب دادن را نیز تجربه می‌کند و نتیجه رشد در چنین محیطی انتقال حس بی‌اعتمادی به کودک است.

این روان شناس بالینی با بیان اینکه اعتماد در پاسخ به رفع نیازهای اجتماعی و در تعاملات روزمره شکل می‌گیرد، گفت: شکل گیری حس اعتماد از دوران کودکی موجب می‌شود فرد در بزرگ‌سالی نیز در برخورد با محیط اجتماع بی‌اعتماد نباشد.

باقریان با اشاره به اینکه پارانویید به معنای اختلال شخصیت است، افزود: این بیماری در صورت شدت موجب تشدید بیماری اسکیزوفرنی از نوع پارانویید می‌شود.

وی با بیان اینکه بی‌اعتمادی به صورت یک ویژگی یا خصلت در برخی افراد وجود دارد، تصریح کرد: فردی که دچار پارانویید یا سوء ظن است نمی‌تواند ارتباط اجتماعی مطلوبی با دیگران داشته باشد و تنش و عدم امنیت همواره در او وجود دارد و در برخورد با وقایع، رفتار دیگران را سوء تعبیر می‌کند.

حمایت اجتماعی مهم‌ترین عامل سلامت روانی است

دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه بروز حالت‌هایی مانند نیش دار دیدن گفتار دیگران، عدم احساس امنیت خاطر در ارتباط با دیگران از علایم سوء ظن است، ادامه داد: یک مثال ساده سلام کردن است،؛ اگر شخصی به هر دلیلی متوجه سلام کردن این اشخاص نشود دچار سوءظن می‌شوند زیرا حس می‌کنند، تحقیر شده‌اند.

باقریان با اشاره به اینکه افرادی که با دید منفی و بدبینانه با دیگران برخورد می‌کنند دنیا را برای خود تیره و تار می‌کنند، افزود: این افراد بیشتر در معرض افسردگی قرار گرفته و دل‌مرده می‌شوند و استرس در زندگی این افراد بیشتر است.

وی ادامه داد: نتیجه سوء ظن از دست دادن نشاط در زندگی است و افرادی که دچار پارانویید هستند از حمایت اجتماعی که مهم‌ترین عامل سلامت و بهداشت روانی است برخوردار نیستند و نمی‌توانند با دیگران تعامل مثبتی داشته باشند.

دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه رفتار اشخاص با یک مبتلا به پارانویید صادقانه نیست، گفت: سایرین از حساس و بد بین بودن این افراد آگاه هستند در نتیجه با او با احتیاط رفتار می‌کند.

سوءظن در مردان بیشتر از زنان دیده می‌شود

باقریان با بیان اینکه افرادی که نسبت به شرایط زندگی و رفتار دیگران سوء ظن دارند از حمایت اجتماعی مطلوب برخوردار نیستند، ادامه داد: این افراد به علت اینکه در روابط اجتماعی اختلال شخصیت دارند و ناراحت هستند و از درون زجر می‌کشند.

وی با اشاره به اینکه در زندگی شخصی، این افراد نسبت به همسر خود بدبین می‌شوند، تصریح کرد: تنش، جر و بحث، مجادله با همسر و فرزندان و یا والدین در زندگی این افراد همواره مشاهده می‌شود در نتیجه فرد مبتلا در ارتباطات فردی و اجتماعی خود دچار تنش و اضطراب می‌شود.

این روان شناس بالینی افزود: درمان سوء ظن به عامل ایجاد کننده آن بستگی دارد برای نمونه اگر علت ایجاد بیماری اسکیزوفرنی باشد باید این بیماری را درمان کرد و اگر علت اختلال شخصیت پارانویید باشد باید اختلال شخصیت را درمان کرد اما درمان انتخابی بیمار بیشتر روان درمانی است که و این افراد باید تحت مشاوره قرار گیرند.

باقریان گفت: باید از طریق شناخت درمانی نگرش‌ها، افکار فرد را نسبت به دیگران تغییر داد و با مشاوره، روان درمانی و تمرکز بر تجربیاتی که مفید بوده این بیماری را درمان کرد.

وی با اشاره به اینکه اختلال سوءظن در هر دو جنس دیده می‌شود، افزود: به اعتقاد من این بیماری در مردان بیشتر دیده شده زیرا مردان بیشتر در معرض کشمکش‌های فردی و اجتماعی با دیگران در جامعه هستند و در مسایل شغلی بیشتر به این افراد دیده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha