سلامت نیوز : قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: دسترسی به مواد مخدر باید به صفر برسد و چنانچه کشفیات افزایش یابد، دست‌اندرکاران آن از پاداش زیادی برخوردار می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر ؛ طه طاهری قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر که در پی اجرای طرح پایلوت شهرستان شیروان در مبارزه با مواد مخدر به این شهرستان سفر کرده بود، گفت: هزینه‌‌های مرتبط دستگاه‌های اجرایی، فرهنگی،‌ نظامی و قضایی که در راستای اجرای طرح پایلوت مبارزه با مواد مخدر تلاش کنند، پرداخت می‌شود.

وی اظهار کرد: مسئولیت اصلی مبارزه با مواد مخدر در استان بر عهده استاندار و در شهرستان بر عهده فرماندار است، همچنین ستاد نظارت جدی بر طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط خواهد داشت و هر کجا که نیاز به اعتبار باشد، کمک خواهد کرد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: برای اجرایی کردن اقدامات طرح پایلوت در شهرستان شیروان 4 میلیارد ریال اعتبار به دستگاه‌های فرهنگی، اجرایی و بسیج به‌منظور اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر در این شهرستان اختصاص یافته است.

طاهری با تأکید بر توسعه مراکز فرهنگی و درمانی مراکز ترک اعتیاد در شیروان اظهار داشت: اینگونه مراکز درمانی باید در دسترس مردم باشند تا معتادان به سهولت بتوانند جهت درمان اعتیاد خود اقدام کنند، لذا به‌منظور کاهش حجم آسیب اعتیاد در این شهرستان، 18 مرکز بهداشت روستایی و بخش‌های این شهرستان در امر درمان و کاهش آسیب ماموریت یافتند.

وی از رسانه ملی و دستگاه‌های اجرایی خواست تا در تهیه و اجرای برنامه‌های مهم در امر مبارزه با مواد مخدر اهتمام بیشتری داشته باشند که از جمله این برنامه‌ها ایجاد ظرفیت برای مشارکت مردم و اجتماعی کردن مبارزه همه‌جانبه و تشویق و ترغیب طبقات درگیر در اعتیاد در برنامه‌های درمان و کاهش آسیب است.

وی همچنین افزود: در این جلسه در رابطه با الزامات فعال‌سازی رسیدگی قضایی پرونده‌های قاچاق مواد مخدر مناطق آلوده شیروان تصمیم‌گیری شد.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: 75درصد افرادی که به مصرف مواد مخدر گرایش دارند، قشر تحصیلکرده دیپلم، فوق دیپلم و لیسانس هستند، لذا باید در رابطه با دلایل بروز اعتیاد توجه جدی کرد و برنامه‌ها را مبتنی بر این دلایل به روز کرد.

طاهری همچنین از اختصاص 20 میلیارد تومان اعتبار به 15 دستگاه فرهنگی و پیشگیری کشور به‌منظور اجرای برنامه‌های فرهنگی و پیشگیری مبارزه با مواد مخدر خبر داد و گفت: تمام امکانات مبارزه با مواد مخدر را این ستاد مهیا خواهد کرد.

در این جلسه مصوب شد که دانشگاه علوم پزشکی استان از ظرفیت 18 مرکز بهداشتی شهری و روستایی شیروان به‌منظور راه‌اندازی مراکز درمان با داروهای آگونیست استفاده کند و اعتبار مورد نیاز برای تأمین پزشکان و کادر درمانی مراکز موصوف از محل اعتبارات ستاد تامین شود.

همچنین استفاده از توان و ظرفیت سازمان تبلیغات استان و شهرستان و ائمه جمعه و جماعات برای آگاه‌سازی اقشار مختلف مردم به‌منظور جلوگیری از گرایش طبقات سالم شهرستان به اعتیاد، تأمین پرداخت اعتبار مورد نیاز برای راه‌اندازی مرکز موضوع تبصره 2 ذیل ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر برای ترک اعتیاد مردان، اجرایی کردن مصوبات در کوتاهترین زمان از سوی کمیته‌های تخصصی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان و استفاده از توان مردان و زنان بهبودیافته در راستای ترغیب سایر معتادان جهت مراجعه به مراکز ترک اعتیاد از دیگر مصوبات این جلسه بود.

همچنین با توجه به حضور روسای دانشگاه آزاد و علوم پزشکی در جلسه مذکور مقرر شد با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های مذکور و دانشگاه‌های تابعه، پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی در خصوص برآورد تعداد معتادان استان به ویژه شهرستان شیروان، نوع وابستگی به انواع مواد مخدر و روانگردان، علل گرایش مردم استان به اعتیاد، تعیین مولفه‌‌های اقتصادی مواد مخدر و حجم گردش مالی ناشی از آن در سطح استان، راهکارهای موثر در ضربه زدن به بنیان‌های اصلی اقتصادی در قاچاق مواد مخدر در استان و بررسی نتایج و ثمرات ناشی از توزیع داروی اپیوم تینکچر طراحی و نتایج آن ظرف مدت 6 ماه مشخص شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha