متاسفانه در مراکز استان ها قیمت جدید (کاهش یافته) برای اقلام دارویی بیماران صعب العلاج یا هنوز ابلاغ نشده است و یا در صورت ابلاغ شدن هنوز با قیمت جدید به دست مصرف کننده نمی رسد.

کاهش قیمت برخی اقلام دارویی با افزایش پرداختی بیمه‌ها
سلامت نیوز : قرار بود از اول مهرماه قیمت ۵۰۰قلم داروی بیماران خاص و صعب العلاج به سال قبل باز گردد و روز دوشنبه رئیس سازمان غذا و دارو نیز اعلام کرد که در مراجعه به داروخانه های ۱۳ آبان ، هلال احمر و ۲۹فروردین تهران شاهد این کاهش قیمت بوده است. هرچند وزیر بهداشت با بیان اینکه این فرآیند حدود ۲ تا ۳هفته به طول می انجامد گفته بود وزارت بهداشت کار خود را انجام داده است و امیدواریم بیمه ها به تعهداتشان عمل کنند، اما گزارش خراسان از چند داروخانه تهران و مشهد که بیشترین توزیع داروهای خاص و صعب العلاج را دارند، حاکی است که در تهران به گفته مسئول داروخانه ۱۳آبان از ۱۶۰قلم داروی اعلام شده از ۵۰۰قلم دارو تنها تعدادی از اقلام دارویی بیماران ام اس کاهش قیمت داشته است و ثبت و اعمال کاهش قیمت برای سایر اقلام حدود ۲ یا ۳ هفته به طول می انجامد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ گزارش خراسان ما از چند داروخانه مشهد نیز حاکی است که در مراکز استان ها قیمت جدید (کاهش یافته) برای اقلام دارویی بیماران صعب العلاج یا هنوز ابلاغ نشده است و یا در صورت ابلاغ شدن هنوز با قیمت جدید به دست مصرف کننده نمی رسد. اما به هر حال آن چه مشخص است این که قیمت ۵۰۰قلم دارویی را که وزارت بهداشت اعلام کرده است، به تدریج کاهش خواهد یافت. البته ظاهرا بخشی از اقلام دارویی با کاهش قیمت مواجه بوده که ناشی از افزایش پرداخت های بیمه ها بوده است.

وضعیت کاهش قیمت دارو در تهران

یکی از مراجعه کنندگان که برای خرید داروهای همسرش به داروخانه 13 آبان آمده است از کاهش پرداختی اش بابت ۲ داروی «دوسه تاکسل» و «زیست آپریتانت» می گوید: پیش از این نسخه های همسرم را که به سرطان سینه مبتلاست با قیمت 70هزار تومان خریداری می کردم اما امروز تنها سه هزار و 700تومان پرداخت کردم و بقیه را بیمه پرداخت کرد.از بیمه شان که می پرسم می گوید: بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح هستیم.کمی آن سو تر جوانی روستایی با چهره ای نگران سعی می کند با تلفن همراهش با پزشک برادرش تماس بگیرد و بگوید که نتوانسته است داروی خارجی پیوند را تهیه کند و آیا می تواند همان داروهای ایرانی را برای برادرش بگیرد؟

علت اصرارش به خارجی بودن دارو را که می پرسم می گوید:پزشکش تاکید کرده است در هفته اول بعد از پیوند کلیه باید داروی خارجی مصرف کند و بعد از آن می تواند از داروهای ایرانی استفاده کند. او می گوید: متاسفانه داروخانه ها داروی خارجی ندارند و مجبورم داروی ایرانی برایش بخرم.مرد جوان دیگری که برای خرید داروهای پدرش به داروخانه مراجعه کرده است از تغییرنیافتن قیمت داروها نسبت به قبل می گوید و از نبود نشان های تجاری(برند) مختلف دارو گلایه دارد.چراکه برادرش به داروی ایتالیایی حساسیت نشان می دهد و باید نمونه اتریشی آن را مصرف کند.نمونه اتریشی هم در حال حاضر در داروخانه ها موجود نیست و مجبور است با حساسیت ناشی از مصرف دارو بسازد.نام و قیمت داروهایش را که می پرسم می گوید «کربو اکتیو» مصرف می کند و طبق روال گذشته 34هزار تومان برای خرید یک دوره داروهایش پرداخت کردم.البته بیمه تامین اجتماعی است و بخشی از هزینه هایش را بیمه پرداخت کرده است.

با یکی دیگر از مراجعان که صحبت می کنم از کاهش قیمت ها برایم می گوید: او که بیمار پیوندی در خانه دارد می گوید:هر ماه داروهای پیوند کلیه را از یکی از داروخانه های هلال احمر یا 13آبان تهیه می کنم.امروز وقتی به داروخانه هلال احمر رفتم دارو را با همان قیمت قبلی می دادند.اما یکی از مراجعان به من گفت همین دارو در داروخانه 13آبان ارزان تر به فروش می رسد.نگاهی به فاکتورش می اندازد و می گوید:ماه قبل برای خرید همین داروها 90هزار تومان پرداخت کرده بودم اما امروز فقط 5هزار تومان پرداخت کردم.به نظر می رسد بیمه تامین اجتماعی بخش بیشتری از هزینه ها را تقبل کرده است.دارو برای بیماران خاص مانند بیماران دیالیزی هم مانند گذشته رایگان است و چندین نفر از مراجعه کنندگان وقتی با سوالم درباره قیمت داروها مواجه می شوند تنها به چند جمله بسنده می کنند که ما بیمار خاصیم و داروهای مان رایگان است.

کاهش قیمت ۱۶۰ قلم داروی بیماران صعب العلاج ابلاغ شده است

به ساختمان اداری داروخانه 13آبان نزد دکتر محمد رضایی معاون اجرایی داروخانه می روم و از چند و چون کاهش قیمت ها می پرسم.او از آغاز بازگشت قیمت های داروهای خاص و صعب العلاج به قیمت های سال گذشته خبر می دهد و می گوید: قیمت 160قلم داروی خاص و صعب العلاج توسط وزارت بهداشت کاهش یافته و برای اجرا به ما ابلاغ شده است.اما هنوز روش های اجرایی آن نیامده است و ما دراین داروخانه تنها توانسته ایم تعدادی از داروهای بیماران ام اس را به قیمت سال گذشته برگردانیم. وقتی از رضایت مندی بیماران به دلیل کاهش قیمت داروهای سرطانی و صعب العلاج می گویم و علتش را جویا می شوم می گوید:چند روزی می شود که بیمه ها سقف پرداختی شان را برای برخی داروهای سرطانی و گران قیمت افزایش داده و مواردی که مردم به شما گفته اند نیز جزو همان داروهاست و ارتباطی به بازگشت قیمت ها به قیمت های سال گذشته ندارد.چراکه به نظر می رسد با صحبتی که وزیر بهداشت کردند روند بازگشت قیمت ها به سال گذشته یک یا دوهفته طول بکشد.

دکتر رضایی تاکید می کند:با بازگشت قیمت 160قلم دارو به قیمت های سال قبل و با افزایش سقف پرداختی که بیمه ها انجام داده اند بیماران هزینه به مراتب کمتری از آنچه امروز پرداخته اند می پردازند.پس از شنیدن صحبت های معاون اجرایی داروخانه مجدد سری به داروخانه می زنم و با چند بیمار مبتلا به ام اس صحبت می کنم. یکی از بیماران که برای درمانش مجبور است ماهانه یک آمپول «آوانکس» مصرف کند می گوید:یک دوره یک ماهه آوانکس را ماه پیش یک میلیون و 700هزارتومان خریدم،امروز هم دارو را با قیمت یک میلیون و 780هزار تومان خریدم.البته بیمه ما بیمه نیروهای مسلح است اما همین امروز دیدم یکی از بیماران با دفترچه بیمه تامین اجتماعی برای خرید داروی آوانکس تنها 900هزار تومان پرداخته است.

خانم جوان دیگری هم که از سال 86به بیماری ام اس مبتلا شده است از افزایش قیمت داروهایش خبر می دهد و می گوید:من طبق تجویز پزشکم داروی «ربیف» مصرف می کنم.این دارو را ماه گذشته 378هزار تومان خریداری کردم اما امروز پک 12عددی این دارو را برای 870هزار تومان فاکتور کرده اند.البته قیمت داروهای ام اس کاهش یافته است ولی تنها داروهای ایرانی به قیمت سال قبل برگشته است و داروهای خارجی هم چنان با قیمت بالا به بیماران فروخته می شود.یکی دیگر از مراجعه کنندگان که بیمارش داروی «سیس پلاتین» را برای درمان بیماری سرطان مصرف می کند بااظهار رضایت از کاهش قیمت ها می گوید:همین دارو را ماه گذشته با دفترچه تامین اجتماعی 860هزار تومان خریداری کردم اما امروز دارو را به قیمت 386هزار تومان خریدم.

وضعیت قیمت دارو در مشهد

در یکی از داروخانه های شلوغ دولتی که داروهای خاص هم در آن عرضه می شود، یکی از افراد مسئول می گوید: متاسفانه هنوز دستورالعمل اجرای نرخ جدید داروها به ما اعلام نشده است. او گفته خود را این گونه کامل می کند: دیروز در سایت بیمه تامین اجتماعی نرخ تعدادی دارو اعلام شده بود اما امروز با ما تماس گرفتند که هنوز دستورالعمل مربوطه ابلاغ نشده است.وی تصریح می کند: شمار بیمارانی که مراجعه می کنند برای تهیه داروهای خاص زیاد است ولی ما به کسانی که هزینه تهیه داروهایشان خیلی زیاد است پیشنهاد می کنیم چند روزی دست نگه دارند ولی کسانی که نیاز اضطراری دارند، با همان نرخ روزهای گذشته داروهای خود را تهیه می کنند.

در همین شرایط با فردی مواجه می شوم که نسخه اش در دفترچه بیمه‌ای روستایی نوشته شده است ولی او برای تهیه داروها مشکل مالی دارد. زیرا برای تهیه این داروها که برای بیماری ام اس تجویز شده است باید مبلغ یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بپردازد.مسئول یکی دیگر از داروخانه  های دولتی نیز می گوید: نرخ جدید در کار نیست، تنها بیمه قبول کرده است تا تعهد خود را نسبت به قیمت برخی داروها انجام دهند. بیماران ام اس هم داروهای ایرانی را رایگان دریافت می کنند و مشکل استفاده و تهیه داروهای خارجی است که بیمه آن را نمی پذیرد.وی تاکید می کند: این دستورالعمل در تهران در حال اجراست ولی در مراکز استان ها هنوز منتظر تایید و ابلاغ سازمان های بیمه هستیم.داروخانه سوم نیز یکی دیگر از داروخانه های دولتی معروف شهر است.

یکی از مسئولان این داروخانه می گوید: دستورالعملی به ما ابلاغ نشده است، تنها قرار شده است نرخ چند قلم دارو در برخی داروخانه ها تغییر کند که آن هم مواردی است که بیمه تعهد سهم خود را پذیرفته است.درهمین حال همسر یکی از بیماران صعب العلاج که کار ترخیص را در یکی از بیمارستان ها انجام می دهد، می گوید: همسرم سرطان دارد و همین امروز برای هزینه داروهایش ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کرده ام که به من گفته اند مشمول بیمه نمی شود.همراه یکی دیگر از بیماران علاوه بر گلایه شدید از سرگردانی در بیمارستان های مختلف از هزینه های بالای درمان بیمار سرطانی اش می گوید که هزینه ۴۰هزار تومانی آمپول، ویزیت ۲۵ هزار تومانی دکتر تنها برای دیدن نتیجه رادیولوژی بیمار و هزینه های ۱۲۵ هزار تومانی خدمات دیگر درمانی از جمله آنهاست.

او می گوید تمام این هزینه ها همراه با دفترچه بیمه تا این اندازه محاسبه شده است.داروخانه این بیمارستان هم که محل مراجعه دائمی بیماران صعب العلاج است، تا لحظه تهیه این گزارش داروها را به نرخ روزهای گذشته عرضه می کند و یکی از مسئولان آن می گوید: در حال ثبت نرخ های جدید داروهایی هستیم که سایت بیمه آن ها را اعلام کرده است و پس از ثبت این قیمت ها، داروها را به نرخ جدید عرضه خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha