مدیر طرح سنجش عدالت در شهر تهران با تاکید بر اینکه:« نظام‌های مدیریتی باید تلاش كنند تا افرادی كه از مواهب پیشرفت اجتماعی برخوردار نیستند حق‌شان ضایع نشود.» گفت:« اجرای طرح سنجش عدالت در شهر این امكان را برای تصمیم‌گیری‌های كلان مدیریت شهری در حوزه سلامت فراهم كرد تا تهدیدهای زندگی روزمره شهروندان كه سلامت آنها را به خطر انداخته بود را شناسایی كند.

تغییر سبك زندگی پایتخت‌نشینان با اجرای طرح سنجش عدالت در شهر
سلامت نیوز : هرچند تغییر سبك زندگی پایتخت‌نشینان یكی از مهم‌ترین رویكردها و اولویت‌های برنامه 4 سال آینده مدیریت شهری در تهران است، اما كارشناسان شهری اعتقاد دارند كه پایه‌های این تغییر از 8 سال گذشته درتمامی جنبه‌های زندگی در پایتخت از سوی شهرداری تهران گذاشته شده است. نمونه بارز این ادعا نیز اجرای طرح سنجش عدالت در شهر تهران است كه نتایج این طرح توانست بسیاری از مشكلات و تهدیدهای سلامت شهروندان را در قالب مطالعات دقیق استخراج كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ نتایجی كه چندی پیش دكتر علا الوان مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی از آن به عنوان تجربه‌های موفق توسعه سلامت در دنیا یاد كرد و از شهردار تهران خواست تا با حضور در كنفرانس «ارزیابی سنجش عدالت در شهر» كه در كوبه ژاپن برگزار می‌شود، تجربه‌های تهران را در زمینه توسعه سلامت به شهرهای دنیا منتقل كند. سیدمحمدهادی ایازی، معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در این باره به روزنامه تهران امروز می‌گوید: «اجرای طرح سنجش عدالت در شهر این امكان را برای مدیریت شهری فراهم كرد تا برپایه نتایج به دست آمده از این طرح عوامل تاثیرگذار در تغییر سبك زندگی پایتخت‌نشینان را شناسایی كند. در واقع این اعتقاد وجود دارد كه مجموعه برنامه‌های سلامت‌محور شهرداری تهران در سال‌های اخیر توانسته تهدیدهای زندگی شهری را در پایتخت به فرصت‌های شهرنشینی تبدیل كند و این اولین گام برای تبیین سبك زندگی اسلامی- ایرانی بر محور عدالت در تهران است.»

دكتر واعظ مهدوی، مدیر طرح سنجش عدالت در شهر تهران نیز با تایید این مسئله عنوان می‌كند: «در فرهنگ اسلامی ما عدالت یك مفهوم وسیع و گسترده است كه ارتباط تنگاتنگی با حق دارد. در نتیجه نظام‌های مدیریتی باید تلاش كنند تا افرادی كه از مواهب پیشرفت اجتماعی برخوردار نیستند حق‌شان ضایع نشود. همچنین این نكته باید ذكر شود كه هیچ چیز مانند عدل مایه آبادانی نمی‌شود و اصلاح واقعی در عدل است.» واعظ مهدوی با اشاره به اجرای طرح سنجش عدالت در شهر در سال‌های اخیر نیز به روزنامه تهران امروز می‌گوید: «اجرای این طرح این امكان را برای تصمیم‌گیری‌های كلان مدیریت شهری در حوزه سلامت فراهم كرد تا تهدیدهای زندگی روزمره شهروندان كه سلامت آنها را به خطر انداخته بود را شناسایی كند. این مطالعات باعث شد تا مدیریت شهری تهران در بعد اجرایی با راه‌اندازی خانه‌های سلامت و كانون‌هایی مانند كانون چاقی، دیابت، سالمندان، مادران و.... سبك درست زندگی كردن را بر پایه معیارهایی اسلامی و ایرانی آموزش دهد.»

در آخرین گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی از راه‌اندازی خانه‌های سلامت در كلانشهری چون تهران به عنوان یك تجربه موفق جهانی یاد شده است. مسئله‌ای كه چندی پیش دكتر علا الوان مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی نیز در دیداری كه با معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران داشت به آن اشاره كرد و گفت: «راه‌اندازی خانه‌های سلامت و اجرای طرح سنجش عدالت در شهر اتفاق بسیار مهمی در كلانشهر تهران به شمار می‌روند كه تنها با بینش لازم، تعهد و نهادینه شدن فرهنگ سلامت در بین اقشار مختلف جامعه ممكن بود.» این كارشناس بین‌المللی در حوزه سلامت در عین حال تاكید می‌كند: «مدلی كه در حوزه سلامت در تهران اجرا شده است باید به تمام منطقه تسری یابد و از شهرداری تهران خواستاریم تا تجربیات خود را به صورت مستند در اختیار سازمان‌های مربوطه از دیگر كشورها قرار دهد.»

دیروز نیز سیدمحمدهادی ایازی، معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در گزارشی كه درباره طرح سنجش عدالت در شهر ارائه كرد؛ نشان داد كه راه‌اندازی شبكه سلامت شهری در تهران در طول سال‌های اخیر توانسته هم جایگاه خود را در میان پایتخت‌نشینان پیدا كند و هم در بعد ملی و فراملی نیز موفق عمل كند. گزارش دیروز معاون شهردار تهران دارای دو نكته بسیار مهم بود. نكاتی كه به اعتقاد ایازی با برنامه‌ریزی‌هایی كه مدیریت شهری در 4 سال آینده در حوزه سلامت انجام خواهد داد و همچنین ورود سازمان‌های متولی در این بخش می‌توان این بخش از مشكلات پایتخت‌نشینان را رفع كرد. نكته اول گسترش شبكه سلامت شهروندی در تمامی محله‌های شهر تهران بود و نكته دیگر مشكلاتی كه سبك زندگی اشتباه تهرانی‌ها به‌وجود آورده است. آمار 61درصدی ابتلای شهروندان پایتخت به اضافه وزن نشان داد كه باید در تغییر سبك زندگی مردم برنامه‌ریزی‌های دقیق و منسجمی انجام شود.

متخصصان اعتقاد دارند كه سبك زندگی تاثیر زیادی در سلامت جامعه و مسائل اجتماعی و فرهنگی دارد. وقتی مردم كم‌تحرك می‌شوند، غذاهای سالم و مفید مصرف نمی‌كنند و دچار افزایش وزن می‌شوند، به سلامت آنها آسیب می‌رسد. دكتر مجید ابهری، استاد دانشگاه شهید بهشتی در این‌باره به روزنامه تهران‌امروز می‌‌گوید: «استفاده بی‌رویه از تكنولوژی مانند اتومبیل هم‌ كم‌تحركی را به‌دنبال دارد و هم درصد آلاینده‌های محیطی را كه برای سلامت انسان مضر هستند، افزایش می‌دهد بنابراین برای مدیریت تغییر سبك زندگی مردم، اول لازم است در جوامع شهری ثبات ایجاد كنیم تا وضعیت جمعیت در حال مهاجرت مشخص شود. باید در مورد استفاده از تكنولوژی به مردم آموزش دهیم تا تعادل و توازن را در استفاده از آن رعایت كنند.

آموزش سلامت برای بالابردن سواد سلامت‌مردم بسیار تاثیرگذار خواهد بود.» سیدمحمدهادی ایازی، معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران نیز دیروز در گزارشی كه از اجرای طرح سنجش عدالت در شهر به شورای شهر ارائه كرد، یادآور شد: «شهرداری براساس برنامه پنج ساله مكلف به انجام طرح سنجش عدالت در شهر بود كه در مرحله نخست به صورت فله‌ای و در مرحله بعد به صورت منطقه‌ای انجام شد.» آنطور كه معاون شهردار تهران توضیح داد؛ در 374 محله شهر تهران سنجش عدالت در 70 محور انجام شده است. به اعتقاد ایازی؛ سلامت یكی از اولویت‌های كاری شهرداری براساس فرمایشات مقام معظم رهبری بوده است چرا كه ایشان مقوله سلامت، بهداشت و درمان را جزو مسائل درجه یك كشور می‌دانند. در این راستا نیز اقداماتی در حوزه سلامت وجود دارد كه شهرداری باید به آنها بپردازد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد كه اولین گام مدیریت شهری تهران در حوزه توسعه عادلانه سلامت در میان شهروندان تهرانی از سال 83 برداشته شد. اجرای شهر سالم در منطقه 20، ایجاد فرهنگسرای سلامت در سال 83 و اداره كل سلامت در سال 85 توسط شهرداری تهران در واقع سرآغاز اقدامات شهرداری در این حوزه بود. محور فعالیت‌های شهرداری تهران نیز در حوزه سلامت شامل ایجاد و توسعه ساختارهای فیزیكی سلامت شهری و ایجاد ساختارهای اجتماعی سلامت از جمله محورهای فعالیت شهرداری در حوزه سلامت بود. در واقع هر آنچه كه انجام شده براساس مصوبات شورای شهر تاكنون اجرایی شده است.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در این باره می‌گوید: «تشكیل خانه‌های سلامت در تمامی مناطق شهر تهران از یكسو و از سوی دیگر راه‌اندازی 10 كانون سلامت با عناوین مختلفی از جمله كانون مادر، كانون سالمند، كانوان دیابت، كانون چاقی و... توانست فرهنگ سلامت شهروندان را ارتقا دهد و این همان گام اول تغییر سبك زندگی شهروندان در پایتخت بوده است.» ایازی در ادامه صحبت‌های خود بیان می‌كند: «هر محله بلوك‌بندی شده و هر بلوك یك رابط سلامت است یعنی به معنای دیگر بزرگ‌ترین شبكه سلامت شكل گرفته كه در تحقق آن وزارت بهداشت نیز با شهرداری همكاری داشته است ضمن اینكه جلسه‌ای با وزیر بهداشت كنونی برگزار شد تا كارگروهی مركب از معاونان وزارت بهداشت و مسئولان شهرداری تعیین شوند تا فعالیت‌های مربوط به این حوزه را به خوبی و با هماهنگی بیشتری به پیش ببرند.»

در كنار گسترش شبكه اجتماعی سلامت در تمامی 374 محله شهر تهران با اجرای طرح سنجش عدالت در شهر نتایجی كه از میزان سلامت پایتخت‌نشینان در جریان این مطالعات به دست آمده نیز برای متولیان و برنامه‌ریزان حوزه سلامت ارزشمند است. سیدمحمدهادی ایازی در این باره توضیح می‌دهد: «با توجه به اینكه 61 درصد شهروندان تهرانی اضافه وزن دارند، باشگاه چاقی در همه مناطق شهر ایجاد شده، همچنین پردیس‌های سلامت كه به بحث‌های تخصصی این حوزه می‌پردازد دایر و مراكز فراآموزی به‌منظور افزایش نگرش و آگاهی كودكان و نوجوانان برای پیشگیری از آسیب‌های ناشی از رفتارهای پرخطر و آموزش مهارت‌های زندگی برنامه‌ریزی شده است.» به اعتقاد معاون شهردار تهران، اكنون سراهای محله‌های تهران در به كارگیری توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مادی و معنوی شهروندان در حوزه سلامت ورود پیدا كرده است. در همین راستا بیش از 400 خانه سلامت در شهر تهران فعال است و این در حالی است كه تهران 374 محله دارد و قاعدتا باید به همین تعداد خانه سلامت وجود داشته باشد اما به دلیل اینكه برخی از محله‌ها جمعیت بسیاری دارند خانه‌های سلامت بیشتری دایر شده است.

در حال حاضر برای توسعه شبكه‌های اجتماعی سلامت شهری، شورای راهبری سلامت شهری شكل گرفته و كارگروه سلامت‌محیط‌زیست و همچنین كانون‌های اجتماعی سلامت‌محور ایجاد شده است. این در حالی است كه در هر یك از محلات تهران 10 كانون ایجاد كرده‌ایم كه 220 هزار نفر عضو آن هستند.آمارهای اداره كل سلامت شهرداری تهران نشان می‌دهد در حال حاضر در كانون جوانان 30 هزار و 592 نفر، كانون معلولان 8 هزار و 887 نفر و در كانون پیشگیری از دیابت 23 هزار و 587 نفر از شهروندان تهرانی عضو هستند. البته معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران تاكید می‌كند كه كانون‌های دیگری تحت عنوان كانون پیشگیری از استعمال دخانیات، كانون سالمندان، كانون مادر و كودك و همچنین كانون داوطلبان اهدای خون در سطح محلات وجود دارد.البته باید به تمامی این امكانات، ایجاد شبكه مشاوره در پایتخت را نیز اضافه كرد. در این شبكه مشاوره خدمات مشاوره‌ای روانشناسی در همه خانه‌های سلامت‌محلات از برنامه‌های ویژه اداره كل سلامت شهرداری محسوب می‌شود.

نتایج به دست آمده از اجرای طرح سنجش عدالت در پایتخت‌نشان می‌دهد كه در بین طبقات متوسط جامعه، چاقی بیشتر دیده می‌شود، همچنین در كل شهر تهران میزان افراد سیگاری حدود 6 درصد است. دكتر واعظ مهدوی، مدیر پروژه طرح سنجش عدالت در شهر با اشاره به ضرورت اجرای طرح سنجش عدالت در شهر تاكید می‌كند: «براساس آمار به دست آمده در جریان اجرای این طرح، میزان كل افراد سیگاری در تهران 6 درصد است كه افراد در گروه‌های فقیرتر جامعه تعداد افراد سیگاری بین مردان 10 درصد و بین زنان 88 صدم درصد و همچنین در 20 درصد ثروتمند جامعه 13.44 درصد افراد سیگاری مرد و 1.28 درصد زنان هستند. این در حالی است كه افرادی كه سواد بسیار كم یا بسیار بالایی دارند كمتر سیگاری هستند. همچنین در مناطق و محلات مختلف شهر تهران، بین طبقات متوسط جامعه چاقی بیشتر دیده می‌شود و در مناطقی مانند 2 و 18 چاقی یك معضل به شمار می‌آید.»

مسلم است كه مدیریت شهری تهران در سال‌های اخیر گام‌های بلندی را در توسعه سلامت در شهر و ایجاد شبكه اجتماعی سلامت در پایتخت برداشته است. به همین خاطر است كه مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی با مثبت ارزیابی كردن فعالیت شهرداری تهران بیان می‌كند: «استفاده از ابتكارات مبتنی بر جامعه، همكاری‌های بین بخشی و بهره‌گیری از مولفه‌های موثر بر سلامت، ‌مهم‌ترین ركن موفقیت شهرداری تهران محسوب می‌شود.» به اعتقاد دكتر علا الوان؛ تهدیدهای زندگی شهر در تهران به فرصتی برای توسعه تبدیل شده و این اقدام پسندیده‌ای است كه شایسته تقدیر است. جمع‌آوری اطلاعات سلامت شهری نیز مقوله بسیار مهمی است كه شهرداری تهران به آن توجه كرده است. در گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت آمده است كه در دوره اخیر مدیریت شهری در حوزه سلامت فعالیت‌های بسیار خوبی از لحاظ ساختاری انجام شده است.

راه‌اندازی اداره كل سلامت در ساختار معاونت امور اجتماعی و فرهنگی، 22 اداره سلامت در مناطق و 374 خانه سلامت در سطح محله‌های شهر تهران ارزنده‌ترین اقدامی است كه طی سال‌های اخیر به واسطه تبدیل شهرداری به یك نهاد اجتماعی اجرایی شده است. سیدمحمدهادی ایازی، معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در این باره به روزنامه تهران امروز می‌گوید: «با توجه به تمام اقدامات خوبی كه وزارت بهداشت انجام داده است باید گفت كه این وزارت اهم سیاست‌ها و برنامه‌ها خود را به مقوله درمان اختصاص داده و كمتر در حوزه پیشگیری ورود پیدا كرده است.به‌عبارت دیگر تاكید بر لزوم فرهنگ‌سازی در حوزه سلامت و فعالیت‌های پیشگیرانه با استفاده از عوامل اجتماعی دغدغه اصلی شهرداری تهران برای ایجاد شبكه گسترده سلامت در این كلانشهر به شمار می‌رود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha