طبق بند 8 ماده یك قانون بیمه همگانی، سرانه و هزینه تمام شده واقعی خدمات به اضافه سود سرمایه و استهلاك، اگر جمع شود تعرفه بخش خصوصی به دست می آید.

به گزارش سلامت نیوز دكتر امیدوار رضایی، رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران درباره اختلافات پیش آمده بین سازمان نظام پزشكی و وزارت رفاه درباره تعرفه ها افزود: جلسه ای در مجلس با حضور وزرای رفاه و بهداشت و درمان تشكیل دادیم و به دنبال آن كمیته پنج نفره ای متشكل از نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه و بودجه، رئیس كمیسیون بهداشت مجلس، وزیر رفاه، رئیس سازمان نظام پزشكی و وزیر بهداشت و درمان تشكیل شد تا راجع به منابع و چارچوب های قانونی تعرفه ها و سرانه درمان بحث های كارشناسی و قانونی صورت بگیرد.
وی ادامه داد: طبق قانون برنامه چهارم توسعه و قانون سازمان نظام پزشكی، دولت موظف است تعرفه بخش دولتی را تعیین و سازمان نظام پزشكی سود سرمایه و استهلاك را به آن اضافه كرده و تعرفه بخش خصوصی را تعیین كند؛ تعرفه های بخش دولتی و خصوص زیاد فرقی با هم ندارند، فقط برای تعرفه بخش دولتی هزینه تمام شده محاسبه می شود و سود سرمایه و هزینه استهلاك را برای تغذیه دولتی محاسبه نمی كنند.
*تعرفه ها باید براساس كیفیت و نقطه جغرافیایی تعیین شود
طبق قانون برنامه چهارم توسعه، تعرفه ها باید بر اساس كیفیت خدمات درمانی و موقعیت جغرافیایی تعیین شود كه این امر در نقاط مختلف متفاوت است.
رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه گفت: این دو عنصر را سازمان نظام پزشكی در تعیین تعرفه ها لحاظ نكرده و می گوید مطابق با كارشناسی های صورت گرفته، سقف L.K محاسبه شده است.
امیدوار رضایی تاكید كرد: دولت هزینه تمام شده واقعی را تعیین نكرده و سازمان نظام پزشكی خودش هزینه هایی را تعیین كرده كه قرار شده است نظرات كارشناسی را در این زمینه ارائه داده تا به توافق و تعامل برسیم.
وی تصریح كرد: ما در قانون دولت، بر اساس هزینه تمام شده واقعی سرانه را تعیین و در شورای عالی بیمه تصویب كرده و اعتبار می دهیم كه این سرانه هم اكنون نصف سرانه واقعی است.
رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: مشكل در تمام قسمت ها وجود دارد، بنابراین باید تعامل و همفكری صورت بگیرد و دولت در زمینه نظام سلامت سرمایه گذاری كند و رونق و كیفیت را در بیمارستان های دولتی بالا ببرد؛ هزینه های واقعی و تمام شده محاسبه شود و تعیین قیمت تمام شده خدمات پزشكی كه اساس تعیین تعرفه ها به حساب می آید، مشخص نشده است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha