چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 83244
سلامت نیوز : بیشتر فعالیت‌های انجام گرفته در 7-8 سال گذشته برای احیای دریاچه ارومیه نرم‌افزاری بوده است. یعنی قوانینی نوشته شده، تا به‌ویژه در قانون پنجم توسعه فعالیت‌هایی برای حفظ زیست بوم انجام شود. براساس همین قوانین ساختارهای فرابخشی ایجاد شد. از جمله ستاد مدیریت آبریز دریاچه ارومیه با مسئولیت معاون اول رئیس‌جمهوری و وزرای مربوطه تشكیل شد كه دبیری آن به عهده سازمان حفاظت از محیط‌زیست است. همچنین در استان‌ها، شورای منطقه‌ای دریاچه ارومیه با مدیریت نوبتی استاندارهای استان‌های آذربایجان‌شرقی، غربی و كردستان ایجاد شد كه دبیرخانه آن در آذربایجان‌غربی قرار دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ در این سال‌ها كارگاه‌های متعدد مشورتی، آموزشی و... برگزار شد اما گام‌های اجرایی آن برداشته نشد. در دولت جدید یك كارگروهی برای احیای دریاچه ارومیه تشكیل شد كه منطق این گروه در راستای عملیاتی كردن فعالیت‌های نرم‌افزاری گذشته و ورود به حوزه اجرا است. اعتقاد دارم كه در دولت جدید باید ساختار فرابخشی به‌وجود آمده در دولت‌های گذشته حفظ شود. چون این ساختار هم صراحت قانونی دارد و هم حكم ماده 127 و 128 قانونی دارد كه اختیار رئیس‌جمهور را به این ساختار می‌دهد. مجموعه‌ای كه توانمند و هدایتگر برنامه‌های اجرایی باشد. یك نكته كلیدی هم وجود دارد كه برنامه احیای دریاچه یك مجری تمام وقت و توانا با اختیارات كامل را نداشت.

بنابراین همه در ستاد تصمیم می‌گرفتند اما برای اجرای آن یك تیم تمام وقت وجود نداشت. علاوه برای رفع این نقص باید به‌دنبال تامین منابع مالی برای احیای دریاچه ارومیه باشیم. چون اعتبارات مناسبی پیش‌بینی نشده و منابع دولتی به تنهایی جوابگو نیست. بنابراین باید به‌دنبال منابع فراتر مثل منابع مردمی، بخش خصوصی و بین‌المللی باشیم. ایجاد ساختار مناسبی چون صندوق نجات دریاچه ارومیه ضروری است. صندوقی كه جایگاه قانونی دارد و قبلا مصوب شده است. از سوی دیگر سازمان‌های بین‌المللی وجود دارد كه می‌توان روی كمك‌های علمی و مالی آن حساب كرد. مسئله‌ای دیگری هم وجود دارد كه باید با احتیاط آن را طی كنیم. كارگروهی كه برای نجات دریاچه ارومیه تشكیل شده به‌دنبال كارهای فوری و كوتاه‌مدت است. همان قولی كه دكتر روحانی برای عملیاتی كردن برنامه نجات بخشی دریاچه در دو ماه دارد. این اقدامات مورد تایید است و الان همه دستگاه‌ها دركنار هم قرار دارند و جزیره‌ای‌كاری انجام نمی‌گیرد. این مسئله می‌تواند به هم‌افزایی منجر شود.

اما یك آفت هم وجود دارد كه نباید درگیر آن شویم. نباید در مسائل فوری و اورژانسی مشغول شویم تا دراین میان نه ستاد تشكیل شده را به‌خاطر آوریم نه كارهایی اساسی مدیریتی را در نظر بگیریم. درست كه در دریاچه ارومیه گرفتاریم اما در حوزه‌های دیگری چون بختگان، پریشان و گاوخونی هم وضع بهتری نداریم. بنابراین رویكردی در چارچوب‌های سیستماتیك،قانونمند و فرابخشی را اساس كار قرار بدهیم و جلو برویم. فعالیت‌ها و اقدامات كارگروه نجات بخشی دریاچه ارومیه بسیار امید بخش است. از سوی دیگر آب به اندازه‌ای در حوزه دریاچه وجود دارد كه بتوانیم بخش‌هایی از دریاچه را نجات بدهیم. اگر دچار روزمرگی‌های بلند نگر نشویم، احیای دریاچه ارومیه شدنی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha