سلامت نیوز : روز گذشته جلسه شورای شهر جلسه آمارها بود. آمارهایی جالب حاصل نتایج اجرای طرح سنجش عدالت در شهر تهران درباره وضعیت زندگی در پایتخت و همچنین آمارهایی که رییس سازمان میادین میوه‌وتره‌بار درباره کیفیت محصولات عرضه‌شده ارایه کرد. در این جلسه نتایج اجرای طرح سنجش عدالت در شهر تهران در جلسه شورای شهر مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ واعظ مهدوی از اعضای شورای راهبردی سلامت شهر تهران در این‌باره گفت: این طرح پنج سال قبل و از روی یک مدل ژاپنی و بر اساس استانداردهای سازمان جهانی بهداشت در محورهای توسعه انسانی، حکمرانی، اقتصادی و زیربنایی اجرا شد که اجرای آن بر اساس مصوبه برنامه پنج‌ساله شهرداری تهران بوده است. در ادامه این گزارش واعظ مهدوی نمودارهایی از آنالیز آمارها را ارایه کرد که در این نمودارها که البته کتابچه آن در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفت، آمده است: میزان دسترسی مستقل به آب لوله‌کشی: مناطق 12، 17 و 19 محروم و مناطق شمالی وضعیت مناسبی دارند. میزان بی‌سوادی شهروندان بالای 15سال: مناطق 15، 16، 17، 19 و 20 بی‌سوادترین مناطق تهران و مناطق 3، 6، 2 و 5 مناطق باسواد تهران محسوب می‌شوند.

میزان خشونت شدید در خانواده‌ها: مناطق 7، 12 و 19 بیشترین خشونت در خانواده‌ها را دارند و مناطق 1، 18 و 21 کمترین خشونت را دارند. میزان مالکیت خودرو در مناطق تهران: مناطق 10، 15 الی 18 کمترین مالکیت خودرو و مناطق 1، 2، 3، 5، 6 و 22 بیشترین مالکیت خودرو را دارا هستند. میزان دسترسی به رایانه شخصی: شمال تهران بیشترین رایانه شخصی و هفت‌منطقه جنوب تهران کمترین دسترسی به رایانه شخصی را دارند. در آمارهای ارایه‌شده اعلام شد که مناطق 4، 21 و 8 بیشترین سیگاری را در بردارند که در آمار کلی حدود هفت‌درصد تهرانی‌ها در این آمایش سیگاری بوده‌اند که شش‌درصد آنها بی‌سواد، هشت‌درصد دیپلمه و چهاردرصد دانشگاهی هستند. جالب‌ترین آمار در این گزارش نشان می‌دهد که منطقه 16 تهران یعنی محله نازی‌آباد و هزار‌دستگاه چاق‌ترین شهروندان را دارد و مناطق 1، 3، 6 و 7 لاغرترین شهروندان را در خود جای دارد.

همچنین در این جلسه مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران برای ارایه گزارش عملکرد سازمان میادین تره‌بار به اعضای شورای شهر آمده بود. حسین صفایی در گزارش خود اعلام کرد: بر اساس آخرین بررسی‌ها مرغ‌هایی که در تهران عرضه می‌شوند هورمونی نیستند ولی دارای 47‌درصد سرب و 17‌درصد کادمیوم هستند. مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار گفت: هر‌ساله و در هر فصل شش‌هزار و 500 نمونه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که خیار، پیاز، گوجه و سیب‌زمینی همیشه در دستور پایش قرار دارد. وی گفت: بر اساس آخرین آزمایشات انجام‌شده روی مرغ‌های وارداتی تهران به این نتیجه رسیدیم که میزان آنتی‌بیوتیک در مرغ‌ها شش‌درصد، سرب 47‌درصد و کادمیوم 17‌درصد بوده است. این درحالی است که مرغ تهران از 10 استان تامین می‌شود.

همچنین سیب و پرتقال بیشترین میوه‌های وارداتی هستند که در موضوع دستکاری ژنتیکی مورد مطالعه قرار می‌گیرند ولی باید گفت که توانسته‌ایم مرغ فله‌ای را در تهران حذف کرده و تمامی مرغ‌های عرضه‌شده با بسته‌بندی عرضه شود. این مقام مسوول در شهرداری تهران اعلام کرد: پیاز آلوده‌ترین محصول وارداتی به تهران است که متاسفانه آلوده به نیترات و سرب است. همچنین هیچ‌یک از محصولات دریایی که به تهران وارد می‌شود قابل رهگیری و پیگیری نیست و تمامی میوه‌های ورودی به تهران بدون شناسنامه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha