سلامت نیوز : فوق‌تخصص غدد کودکان گفت: افت قند خون مهمترین مسئله در کودکان مبتلا به دیابت است. اگر کودکان مبتلا به دیابت گرسنگی طولانی‌مدت یا فعالیت ورزشی سنگین داشته یا غذای کافی نخورده باشند به افت قند خون دچار می‌شوند.

فاطمه سیاری‌فرد در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: کودکان مبتلا به دیابت از سنین 9 سال به بالا می‌توانند از خودشان مراقبت کنند اما در مورد کودکان کلاس اولی و دومی باید مراقبت‌های ویژه‌ای از آنها در مدرسه انجام شود.

فوق تخصص غدد کودکان گفت: افت قند خون مهمترین مسئله در کودکان مبتلا به دیابت است و اگر کودکان مبتلا به دیابت گرسنگی طولانی‌مدت داشته باشند یا  فعالیت ورزشی سنگین داشته باشند یا غذای کافی نخورده باشند به افت قند خون دچار می‌شوند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: اگر این دسته از کودکان در حال بیمارشدن باشند یا دچار بی‌اشتهایی شده باشند و نتوانند معادل انسولینی که صبح تزریق کرده‌ان،د غذا بخورند دچار افت قند خون می‌شوند.

سیاری‌فرد به علائم افت قند خون اشاره داشت و افزود: این علائم عبارتند از تعریق سرد، ضعف و لرزش بدن، احساس ترس و طپش قلب.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: رنگ پریدگی به همراه تعریق و پوست خیس و سرد نیز از علائم دیگر افت قند خون است.

فوق تخصص غدد کودکان به اولیای مدرسه توصیه کرد: در مواجهه با این علائم، اگر دستگاه اندازه‌گیری قند خون در مدرسه وجود دارد. قند خون دانش‌آموز را اندازه‌گیری کرده و براساس آن، از آب قند استفاده کنند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: اگر قند دانش آموز زیر 70 بود به دانش‌آموز یک لیوان آب قند (یک لیوان آب سرد + سه تا چهار حبه قند) بدهند و دوباره با دستگاه، قند خون دانش‌اموز را چک کنند. اگر بالای 70 رسید همان یک لیوان کافی است اما اگر این طور نبود دوباره باید تکرار شود که معمولا با یک تا دو لیوان آب قند جواب می‌دهد.

سیاری فرد در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر اینکه اگر در مدارس دستگاه اندازه‌گیری قند خون نبود اولیاء مدرسه چگونه به داد کودک برسند گفت: در این مواقع توجه به علائم بالینی مهم است چرا که اگر به آنها توجه نشود می‌تواند بسیار خطرناک باشد و حتی به تشنج و کمای دانش‌آموز منجر شود.

وی افزود: در مواجهه با علائم ذکر شده در دانش آموز، باید از یک لیوان آب قند برای بهبود حال کودک استفاده کرد و با توجه به علائم بالینی تصمیم گرفت.

فوق تخصص غدد کودکان ادامه داد: اگر رنگ کودک بازگشت و حالت سردی و تعریق از بین رفت و کودک بیان کرد که حالش دیگر بد نیست همان یک لیوان کافی است در غیر این صورت آب قند را باید تکرار کرد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: اگر حال عمومی کودک بعد از انجام این اقدامات خوب شد. تا زمان وعده اصلی غذایی یک ساعت زمان باقی بود باید به کودک یک لقمه غذایی یا چند قاشق غذا، شیر یا میوه خورانده شود تا کودک دوباره  به افت قند خون دچار نشود.

فوق تخصص غدد کودکان تصریح کرد: تغذیه و میان وعده کودکان مبتلا به دیابت با کودکان عادی تفاوتی ندارد فقط در مقدار آنها متفاوت است و تمام موادی که برای کودکان سالم ممنوع است برای این دسته از کودکان نیز ممنوع است.

وی افزود: استفاده از میوه‌های فصل، شیرساده، بیسکویت سبوسدار، نان و پنیر و سبزیجات، نان سوخاری بدون قند برای این کودکان منعی ندارد فقط باید چند حبه انگور و نصف موز را مصرف کنند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: فست‌فود، شیر به همراه افزودنی‌های غذایی مثل شیرعسل، شیرموز، شیرکاکائو و آبمیوه‌های صنعتی و چیپس و پفک موادی هستند. برای همه کودکان مضر است و این دسته از کودکان(مبتلا به دیابت) نیز نباید از آن استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha