سلامت نیوز : رئیس سازمان انتقال خون گفت: طی توافقاتی که از قبل انجام شده بخشی از پالایشگاه خون برای تأمین منابع مالی به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

علی‌اکبر پور فتح‌الله در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای برای کاهش چالش‌های این سازمان دارید گفت: بخش عمده مشکلات سازمان انتقال خون ناشی از مشکلات مالی است که فکر می‌کنم همه دستگاه‌های دولتی گرفتار آن هستند. دولت یازدهم با مشکلات زیادی برای تأمین منابع مالی مواجه است. اما مشکلات را مدیریت خواهیم کرد و اجازه نمی‌دهیم کمبود خون و فراورده‌های خونی در کشور به وجود بیاید.

وی در مورد انباشت کیسه‌های خون در گمرک گفت: یک اختلاف ارزی با خود وارد کننده‌ها و گمرک وجود دارد چون سال گذشته وارد کننده در مناقصه شرکت کرده و بر مبنای مناقصه سال قبل عمل کرده و الان احساس می‌کند با تغییر نرخ ارز ترخیص محصول به صرفه نیست.

برنامه‌ریزی برای ورود داروی ایرانی مشتق از پلاسما به بازار

رئیس سازمان انتقال خون با تأکید بر اینکه مشکل را مدیریت خواهیم کرد افزود: در سازمان انتقال خون همیشه یک ذخیره استراتژیک کیسه خون و کیت داریم. به هیچ وجه با مشکل مواجه نیستیم و ظرف ماه‌های آینده کمبودها را تأمین می‌کنیم.

وی گفت: صنعت پلاسما و داروهای مشتق از پلاسما جزو دارو قرار می‌گیرد و متولی آن سازمان غذا و داروست. در هفته‌های گذشته هماهنگی‌های خیلی خوبی بین سازمان انتقال خون و معاونت غذا و دارو و وزیر بهداشت صورت گرفته تا یک نقشه راهبردی برای صنعت پلاسما طراحی شود.

 به گفته پور فتح الله برنامه‌ای آماده شده تا از مشارکت بخش خصوصی استفاده کنیم و به خودکفایی برسیم و حداقل، داروهای مشتق از پلاسما را در داخل  تأمین کنیم.

استقبال کشورهای اروپایی از پلاسمای ایرانی

وی در پاسخ به اینکه چند سال است که بحث پالایشگاه خون مطرح است ولی به دلیل تحریم‌ها و عدم امکان واردات تجهیزات کار روی زمین مانده گفت: عمده نگرانی که در بخش پلاسما و در همه جای دنیا وجود دارد بحث جمع‌آوری آن است و اینکه ماده خام استاندارد لازم را داشته باشیم.

پور فتح الله گفت: در این زمینه کارهای زیادی انجام شده و الان تمام مراکز  اروپایی پلاسمای ایران را می‌پذیرند ولی پلاسمای جای دیگر را نمی‌پذیرند چرا که پلاسمای ایرانی مورد بازرسی و ممیزی سازمان‌های مختلف بین‌المللی قرار گرفته و خط تولید پلاسما مورد تأیید قرار گرفته است.

واگذاری بخشی از پالایشگاه انتقال خون به بخش خصوصی

وی از انعقاد قراردادی در زمینه صنعت پلاسما خبر داد و گفت: قراردادی بسته شده که مراحل اجرایی خود را طی می‌کند و طراحی اولیه انجام شده و در مرحله راه‌اندازی و خرید تجهیزات است. در عین حال در گذشته بحث‌های انجام شده که بخشی از پالایشگاه خون به خاطر تأمین منابع مالی واگذار شود که این واگذاری هم در حال انجام است.

دریافت هزینه بابت فرآوری خون به ارائه خدمات نوین کمک می‌کند

وی در مورد اینکه دولت در تلاش برای کاهش پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت است آیا دریافت هزینه فرأوری خون از مردم به افزایش هزینه‌های مردم دامن نمی‌زند پاسخ داد: باید از زاویه دیگری نگاه کنیم. در کشور ما زمینه ارائه فراورده‌های نوین خونی به مردم فراهم نیست. ما به عنوان شهروند حق داریم پلاکت را به حالت فریزس دریافت کنیم حق داریم پلاکت را به صورت رندومی نداشته باشیم و باید یک روش جدید ارائه کنیم که هزینه خدمات جدید هم دیده شود که لزوماً از جیب مردم نباید باشد.

رئیس سازمان انتقال خون تصریح کرد: این هزینه ها را باید بیمه‌ها تأمین کنند و اگر این کار انجام شود به بسیاری از عرصه‌های نو در انتقال خون وارد می‌شویم و گرنه نمی‌توانیم خدمات مناسبی ارائه کنیم.

تصمیمی برای فروش خون گرفته نشده

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود در جلسات چند ماه اخیر  مصوب شده فروش بخشی از خون برای تأمین هزینه‌های سازمان انتقال خون در دستور کار قرار گیرد گفت: چنین بخشنامه‌ای وجود ندارد و من آن را تکذیب می‌کنم اگر برداشتی هم شده مطلقاً برداشت غلطی است.

پورفتح الله همچنین در مورد فروش خون در بیمارستان‌های خصوصی گفت: در هیچ بیمارستان خصوصی فروش خون نداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha