سلامت نیوز : معاون بهداشتی وزیر بهداشت درباره سیاست‌های جدید جمعیتی تاکید کرد که برنامه‌های وزارت بهداشت نیز در این راستا هدایت می‌شوند تا خدمات مورد نیاز مادران باردار در دسترس‌شان باشد و نوزادان سالم به دنیا آیند.

دکتر علی اکبر سیاری در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره سیاست‌های جدید جمعیتی و برنامه‌های وزارت بهداشت در این باره گفت: سال‌ها بود که به دلیل رشد زیاد جمعیت، سیاست‌ها بر تهدید جمعیت بود و وزارت بهداشت نیز بر اساس این سیاست، خدمات ارایه می‌داد.

وی افزود: امروز نیز سیاست‌ها بر تشویق جمعیت است. بنابراین سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت بهداشت نیز در این راستا هدایت می‌شود تا بتوانیم خدماتی ارایه دهیم که مردم فرزندان سالمی داشته باشند و خدمات مورد نیاز مادران باردار نیز در دسترس‌شان باشد.

سیاری تاکید کرد: در واقع وزارت بهداشت مجری سیاست‌های جمعیتی کشور است نه سیاستگذار؛ جایی که سیاست‌ها را تعیین می‌کند وزارت بهداشت نیست بلکه وزارت بهداشت هم خود را مجهز می‌کند تا در زمینه تشویق جمعیت حرکت کند.

وی در پاسخ به این سوال که برنامه مشخص شما در زمینه سیاست‌های جدید جمعیتی چیست؟ گفت: در جهت تشویق مردم برای فرزنددار شدن باید تغییر رفتار در آنها صورت گیرد. تغییر رفتار مردم بسیار سخت است و البته این امر به وزارت بهداشت مربوط نمی‌شود بلکه باید به مردم اطمینان داده شود که فرزندان‌شان در آینده در زمینه تحصیل، شغل، مسکن و... مشکلی نخواهند داشت. بنابراین وزارت بهداشت در چنین مواردی نمی‌تواند تاثیرگذار باشد. این موارد به سیاستگذاران و برنامه‌ریزان کشور مربوط می‌شود.

سیاری ادامه داد: وزارت بهداشت در راستای سیاست‌های جدید جمعیتی باید بیش از پیش در جهت سلامت مادران و نوزادان فعالیت داشته باشد تا به این ترتیب خدمات لازم در دوران بارداری به مادر ارایه شده و نوزاد سالم نیز به دنیا آید. چنین مواردی وظیفه وزارت بهداشت است که البته اکنون هم انجام می‌شود.

با سقط‌های غیرقانونی برخورد شود

وی همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره برنامه‌های کنترلی وزارت بهداشت برای "سقط جنین" گفت: سقط‌ غیرقانونی که غیرقانونی است و کسی که خلاف قانون عمل می‌کند مسلم است که چه وزارت بهداشت و چه دستگاه قضایی باید با آن برخورد قانونی داشته باشند.

سیاری در این باره افزود: سال‌هاست که در جلسات سازمان پزشکی قانونی با متخصصان کشور، مواردی که سلامت مادر یا جنین را تهدید می‌کنند، احصا می‌شود، به صورت دستورالعمل در می‌آید، به اطلاع مقام معظم رهبری می‌رسد و پس از آن به صورت قانون درمی‌آید و این در مجاری قانونی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز در اینجا نقش خود را ایفا می‌کنند و به عنوان متخصص و صاحب‌نظر در جلسات شرکت کرده و نظر می‌دهد. تاکنون نیز برای چندین مورد مجوز سقط داده شده است. واضح است با کسی که خلاف قانون عمل می‌کند باید برخورد قانونی شود.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت درباره آمار سالانه سقط جنین در کشور نیز گفت: ما آماری نداریم و این موارد را از پزشکی قانونی سوال کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha