35 درصد جمعیت كشورهای درحال توسعه و صنعتی از فشارخون بالا كه یك فاكتور مهم در بروز بیماری قلب است در رنج بوده و25 درصد آنان از بیماری خود بی اطلاع هستند و 50 درصد مبتلایان هرگز درمان صحیح نشده اند.

دكتر محمود راستی جراح و متخصص قلب و عروق در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: بروز ایست قلبی تا سن 45 سالگی در مردان بیش از زنان بوده و بعد از این سن بروز این بیماری در مرد و زن برابر است.
وی گفت: ایست قلبی حالتی است كه طی آن ضربان قلب كاملاً از بین می رود و تأخیر در درمان حتی  برای سه تا پنج دقیقه ممكن است باعث مرگ یا آسیب دائمی مغز شود.
دكتر راستی ادامه داد: استرس، دیابت، مصرف برخی داروها كه ریتم قلب را دچار اختلال می كند آدرنالین یا هر دارویی كه فشارخون را در یك بیمار قلبی افزایش دهد ازعوامل افزایش دهنده خطر ایست قلبی هستند.
همچنین دكتر رضا قلمقاش رئیس انجمن توانبخشی قلب و عروق تنفس ایران با اشاره به كاهش سن ابتلا به بیماری قلبی و عروقی نسبت به توجه نكردن جامعه به این وضعیت انتقاد كرد.
وی افزود: سیگار، كم تحركی، چربی، چاقی و استرس به عنوان عوامل تشدید بیماریهای قلبی و عروقی است و فرهنگ توجه به بیماری ها و نگرانی ها در مورد افزایش آنها در جامعه نهادینه نشده است.
رئیس انجمن توانبخشی قلب و عروق و تنفس ایران با بیان این كه دربحث پیشگیری از ابتلا به بیماری ها ضعیف هستیم ،تأكید كرد: همواره منتظر می مانیم تا بیمار شویم و بعد به فكر درمان می افتیم و اگر بخواهیم رویكردی جامع ازدرمان داشته باشیم باید چهار جنبه جسمی، روحی، اجتماعی و معنوی را مدنظر قراردهیم.
وی گفت: بیماری قلبی علاوه بر اینكه جسم را معلول می كند باعث می شود فرد دچار افسردگی شده و روحیات به هم ریخته ای داشته باشد كه بازتوانی می تواند از وقوع 26 درصد مرگ و میرها براثر بیماری های قلبی جلوگیری كند.
وی با اشاره به اینكه انجام بازتوانی می تواند تا 21 درصد از رخداد سكته در بیماران قلبی جلوگیری كند ،تصریح كرد: اگر بخواهیم نگاهی به عوارض و هزینه های ناشی از سكته در بیماران قلبی داشته باشیم متوجه اهمیت بازتوانی خواهیم شد.با انجام توانبخشی قلبی و بازتوانی تنفسی می توان تا 13 درصد از انجام عمل جراحی و تا 19 درصد ازنیاز بیماران قلبی وعروقی به انجام آنژیوگرافی جلوگیر كرد.
وی گفت: پیروی از یك رژیم غذایی مناسب ،انجام حركات ورزشی پیاده روی، كم كردن میزان نمك غذا، نكشیدن سیگار، دوری ازتنش های عصبی و استفاده از روش های مهار استرس و در نهایت بهبود در نحوه زندگی تا حد بسیار مطلوبی از ابتلابه بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری می كند./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha