چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۰
کد خبر: 83306

سلامت نیوز : یک داروساز گفت: زمانی که فرد به اختلال عملکرد کلیه یا وزوزگوش و یا کاهش شنوایی در فرکانس‌های بالا را دارد از این‌رو باید در مصرف این دارو احتیاط کرد.

دکتر «علی حشمتی» در گفت‌وگو با (ایسنا) ، در خصوص عوارض جنتامایسین اظهار کرد: برای مصرف این دارو افرادی که اختلاف عملکرد کلیه و یا وزووزگوش یا کاهش شنوایی در فرکانس‌های بالا دارند باید با احتیاط استفاده کرد چون این موارد در مصرف، تشدید می‌شود و احتمال بروز عوارض سمی گوش به‌دنبال مصرف فورزماید (داروی ضدفشار خون) تشدید می‌شود.

وی افزود: جنتامایسین در دسته‌ی داروهای آنتی بیوتیکی و جزو آنتی بیوتیک‌های آمینوگلیکوزید‌ی است که در بارداری جزو گروه C و منع مصرف دارد مگر آن‌که پزشک استفاده از آن را تایید کند اما تاکنون ترشح این دارو در شیرمادر ثابت نشده است.

این داروساز افزود: این دارو به‌صورت پماد، قطره‌ی چشمی و آمپول تزریقی با دوزهای 80، و 40 و 20 میلی‌گرم در بازار دارویی کشور عرضه می‌شود.

دکتر حشمتی گفت: جنتامایسین در اشکال پماد و قطره در بیماری‌های التهابی پلک و ملتحمه‌ی چشم و مجرای اشکی و التهاب قرنیه استفاده می‌شود و در پماد 6 تا 12 ساعت روی چشم و قطره 4 تا 8 ساعت چکانده می‌شود.

به گفته‌ی وی، شکل آمپول آن برای عفونت‌های وخیم ناشی از میکروارگانیسم‌های حساس تزریق می‌شود.

این داروساز در خصوص واکنش‌های ناخواسته وعوارض جانبی این دارو گفت: سردرد، بلوک «عصبی - عضلانی» همراه با کاهش تنفس، حساسیت به نور، وزوزگوش، کاهش شنوایی، سمیت کلیوی از عوارض جانبی این دارو است.

وی با بیان این‌که در تجویز و نگهداری دارو چند نکته را باید رعایت کرد، افزود: برای تزریق وریدی دارو می‌توان دارو را با محلول دکستروز یا نرمال سالین رقیق کرد که محلول رقیق شده تا 24 ساعت در دمای اتاق پایدار است.

حشمتی خاطر نشان کرد: جنتامایسین تزریقی بدون رنگ است و در صورت تغییر رنگ یا وجود رسوب نباید آن را تزریق کرد.

این داروساز یادآور شد: باید درمان طی 3-5 روز کامل شود در غیر این صورت باید عملکرد کلیه و سیستم شنوایی و تعادلی بیمار بررسی شود که این علائم توسط دارو تشدید نشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha