سلامت نیوز : رئیس دپارتمان ژنتیک بیمارستان صارم تهران گفت: بیماری‌های ژنتیکی و اختلالات مادر زادی چالش بهداشتی درمانی دنیای امروز می باشد و بعنوان سومین علت مرگ و میر کودکان زیر 5 سال استان شناخته شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر شفقتی که به منظور شرکت در کارگاه نرم افزار‌های ژنتیک به زاهدان سفر کرده بود، در این‌ باره اظهارکرد: علیرغم کاهش عمده در میزان مرگ و میر کودکان به خصوص حوالی تولد، میزان شیوع مرگ و میر بدلیل نا هنجاری‌های مادر‌زادی کشنده بخصوص در دوران نوزادی همچنان ثابت مانده است.

وی خاطر نشان کرد: عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، ازدواج‌های فامیلی و قبیله‌ای، ازدواج در سنین پایین یا بالا از جمله دلایل مهم آمار بالای این گونه اختلالات است و تقریبا 2 تا 5 درصد نوزادانی که زنده متولد می‌شوند، دچار بیماری‌های ژنتیکی یا نا هنجاری‌های مادر‌زادی هستند.

دکتر طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه، غربالگری اختلالات ژنتیکی و مادرزادی، مشارکت گسترده با سایر نهاد‌ها آموزش پرسنل و دسترسی مردم به خدمات مشاوره ژنتیک را از مهمترین عوامل کنترلی در زمینه کاهش اختلالات ژنتیکی در استان عنوان کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به افتتاح مرکز مشاوره ژنتیک بالینی و آزمایشگاه سیتوژنتیک دانشگاه علوم پزشکی در بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) زاهدان در اسفند ماه سال گذشته‌، از آمادگی این مرکز تشخیصی جهت ارائه خدمات مشاوره‌ای، تشخیصی و آزمایشگاهی به هم استانی‌های عزیز خبر داد.

‌کارگاه 3 روزه معرفی نرم افرار‌های تشخیص ژنتیک با حضور دکتر شفقتی و مسئولین و پزشکان دانشگاه در سالن PHC مرکز بهداشت استان بر گزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha