توجه به ساعت بیولوژیكی بدن (از غروب تا طلوع آفتاب) سبب می شود افراد به ویژه دانش آموزان هنگام صبح به موقع و به راحتی از خواب بیدار شوند.

دانش آموزان ساعت بیولوژیكی بدن خود را تنظیم کنند
سلامت نیوز : رییس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران گفت: توجه به ساعت بیولوژیكی بدن (از غروب تا طلوع آفتاب) سبب می شود افراد به ویژه دانش آموزان هنگام صبح به موقع و به راحتی از خواب بیدار شوند.دكتر سیدضیاءالدین مظهری در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: ساعت بیولوژیكی یا ساعت تنظیم كننده كشیك آنزیم ها، با غروب آفتاب شروع و تا طلوع آفتاب روز بعد ادامه می یابد.

وی افزود: در هنگام خواب هورمون ها و آنزیم هایی در بدن فعال می شوند كه به بازسازی، ترمیم، سم زدایی و آماده كردن بدن برای یك روز پرفعالیت، آماده كردن روده ها برای دفع مواد زاید و دفع سموم محلول در آب از طریق ادرار می پردازند و این روند تا زمانی كه هوا روشن نشده است، ادامه می یابد. به این هورمون ها، هورمون های زمان استراحت گفته می شود.

مظهری یادآور شد : ۷۰ درصد انرژی كه بدن برای انجام این امور نیاز دارد، از طریق منابع چربی ذخیره شده بدن و ۳۰ درصد از منابع قندی تامین می شود؛ به همین دلیل افرادی كه دیر می خوابند اغلب گرایش به انباشتگی چربی بیشتر نسبت به افرادی كه زود می خوابند، دارند.

وی گفت: زمانی كه آفتاب طلوع می كند و هوا روشن می شود، آنزیم هایی مانند آدرنالین فعال می شود كه افراد را به جنب و جوش و فعالیت وا می دارد.

مظهری اظهار داشت: افرادی كه دیر می خوابند و دیر از خواب بیدار می شوند ساختار بدنی آنها ضعیف است و نمی توانند از مواد ذخیره شده در بدن خود به درستی استفاده كنند؛ این افراد در معرض خروج مواد معدنی از اسكلت خود قرار می گیرند و زودتر به پوكی استخوان دچار می شوند.

وی گفت: هرچه ساعت خوابیدن دیرتر شود، فرصت طلایی بدن برای ترمیم و آماده كردن بافت ها از دست می رود و درمورد كودكان نیز هورمون رشد كمتری ترشح می شود و روند رشد قدی در آنها دچار اختلال می شود.

به گفته مظهری، بهترین زمان خواب برای كودكان و دانش آموزان ساعت ۸ شب است و بهترین زمان برای بیدار شدن آنها ساعت ۶ صبح است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha