مشاور سازمان بهداشت جهانی گفت: ویروس آنفلوانزای پرندگان در مناطق شمالی و غربی ایران وجود دارد

به گزارش سلامت نیوز ، محمد‌اسماعیل اكبری در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی فارس‌ افزود:  با وجودی كه زمستان گذشته این ویروس منجر به ابتلای انسانی در ایران شد، اطلاع‌رسانی درستی در این زمینه انجام نشد.آلودگی به ویروس آنفلوانزای پرندگان سال گذشته در برخی مناطق شمالی و غربی ایران ایجاد شد و هنوز هم این آلودگی وجود دارد اما متأسفانه آنچه در رسانه‌ها در این‌باره منتشر شد، اطلاع‌رسانی درستی نبود و ما وظیفه‌مان را درباره خطرات این بیماری به درستی انجام ندادیم.
معاون سلامت سابق وزارت بهداشت‌ اضافه كرد: وزارت كشاورزی و وزارت بهداشت زمستان سال گذشته كارهای بزرگی انجام دادند و توانستند ‌میزان آلودگی را كم كنند اما اطلاع‌رسانی ناقص بود.
وی گفت: تلاش وزارت كشاورزی و وزارت بهداشت بی‌شتر معطوف به مرغداری‌های صنعتی بود و صدها قطعه مرغ را در این مراكز برای جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان نابود كردند، اكثر مرغداری‌های صنعتی تحت نظارت بودند اما كاری كه اتفاق نیفتاد، اطلاع‌رسانی به مردمی بود كه مرغ و ماكیان خانگی نگهداری می‌كنند.
اكبری اضافه كرد: بسیاری از مردم كشور ما به خصوص در مناطق شمالی و غربی كشور مرغ، خروس، مرغابی و انواع ماكیان را در خانه نگهداری می‌كنند، این مرغان در خانه با مردم زندگی می‌كنند و همان ته سفره مردم را مصرف می‌كنند و روزها كاملاً آزاد‌ند.
وی گفت: با توجه به نبود اطلاع‌رسانی مناسب در این زمینه، زمستان گذشته آلودگی ویروس آنفلوانزای پرندگان از پرندگان وحشی به این مرغان خانگی منتقل شد و از آن زمان این ویروس در این مناطق مانده است.
معاون سلامت وزارت بهداشت افزود: هنوز نمی‌توان با قاطعیت گفت كه ویروس H5N1 در این مناطق بومی شده است اما این ویروس در ایران وجود دارد به طوری كه حتی آقای وزیر هم سال گذشته در سفر به رامسر هشدار داد كه آنفلوانزای پرندگان در ایران وجود دارد و مراقب باشید.
اكبری گفت: ویروس آنفلوانزای پرندگان از طریق پرندگان مهاجر از سه مسیر شرقی در سیستان و بلوچستان و دریاچه هامون، مسیر غربی و از عراق و مسیر شمالی ـ جنوبی از دریای خزر به خلیج‌فارس وارد كشور شده است، پرندگان مهاجری كه از این مسیرها وارد ایران می‌شوند،‌ قسم نمی‌خورند كه منطقه ما را آلوده نكنند و این موضوع یك خطر جهانی است، مهم این است كه ما با اطلاع‌رسانی مناسب جلوی انتشار بیماری را بگیریم.
وی افزود: اطلاعاتی كه من از منابع غیر‌رسمی دارم نشان می‌دهد كه آلودگی برخی مناطق كشور به ویروس آنفلوانزای پرندگان ابتلای انسانی و حتی تلفات انسانی نیز داشته است اما در این‌باره باید اطلاعات دقیق و درست را منابع رسمی اعلام كنند.

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha