سازمان خزانه‌داری آمریکا با صدور بخشنامه‌ای، اجازه ارائه برخی خدمات را با هدف انجام مجموعه‌ای از فعالیت‌های زیست‌محیطی غیردولتی در ایران که پیش‌تر مشمول تحریم‌ها بودند، صادر کرد.

کوتاه آمدن تحریم‌ها در مقابل محیط‌زیست ایران
سلامت نیوز : قدم‌های آهسته و پیوسته جهت روابط دو کشور برداشته می‌شود. قدم‌هایی در حوزه‌های مختلف که از تنش‌های سیاسی هم به دور باشد. قدم‌هایی در زمینه‌های مختلف که به نفع ایران باشد. در همین زمینه سازمان خزانه‌داری آمریکا با صدور بخشنامه‌ای، اجازه ارائه برخی خدمات را با هدف انجام مجموعه‌ای از فعالیت‌های زیست‌محیطی غیردولتی در ایران که پیش‌تر مشمول تحریم‌ها بودند، صادر کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ اداره کنترل دارایی‌های خارجی در سازمان خزانه‌داری آمریکا با صدور یک مجوز کلی امکان ارائه برخی از خدمات خاص را در حمایت از فعالیت‌های سازمان‌های غیردولتی در ایران فراهم کرده است. به موجب این دستور آمریکا بخشی از تحریم‌های ایران در فعالیت‌های زیست‌محیطی غیردولتی را لغو کرد. کمال‌الدین پیرموذن، عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس به آرمان می‌گوید: «ایران در زمینه تجهیزات محیط‌زیست احتیاج به یکسری واردات دارد که شامل دستگاه‌های مادپاشی پیشرفته برای جلوگیری از ضرر پدیده ریزگردهایی است که نای نفس کشیدن را در 23 استان گرفته است.

تجهیزات برای استانداردسازی خودروها، ازجمله تولید بنزین بدون بنزن، که به‌دلیل نداشتن واردات موجب تولید بنزین فاقد استاندارد شده است.همین‌طور وارد کردن فیلترهای قوی برای 3000 آلاینده صنعتی که در کشور موجب مرگ‌ومیر انسان‌ها شده است.»این نماینده مجلس تاکید کرد: «ایران از این ظرفیت معادله به خوبی استفاده کرده و درخصوص مشکلاتی که به دلیل تحریم‌ها به‌وجود آمده است، مذاکراتی را آغاز کرده است.»

حمایت از فعالیت‌های سازمان‌های غیردولتی در ایران

در راستای لغو بخشی از تحریم‌های ایران در فعالیت‌های زیست‌محیطی، سه بند در این مجوز وجود دارد که ، شامل این توضیحات می‌شود:در بند (1) این مجوز کلی آمده است که فعالیت‌های بشردوستانه برای رفع نیازهای اساسی مردم ایران شامل ارائه خدمات مرتبط با سلامت و بهداشت، موضوعات مربوط به ایتام، ارائه خدمات امدادی مرتبط با بلایای طبیعی، توزیع اقلام اهدایی از جمله مواد غذایی، پوشاک و دارو با نیت کاهش رنج و درد انسانی و نیز آموزش کمکی مرتبط با هر نوع فعالیت‌های پیشرو در موضوعات فوق نیز مجاز خواهد بود.علاوه بر این در بند (2) این مجوز نیز انجام پروژه‌های بازسازی غیرتجاری در واکنش به بلایای طبیعی در ایران برای یک دوره حداکثر دوساله پس از بروز حوادث طبیعی مجاز خوانده شده و البته مجوز تمام این اقدامات در حمایت از فعالیت‌های سازمان‌های غیردولتی در ایران صادر شده‌اند.بر اساس بند (3) این مجوز کلی، فعالیت‌های مربوط به پروژه‌های حفاظت از محیط‌زیست و حیات وحش در ایران که شامل گونه‌های در معرض خطر گیاهی و جانوری و حفاظت از زیستگاه‌های آنها می‌شوند، مجاز خواهدبود.

محیط‌زیست ایران نیاز به تعامل با جهان دارد

کمال‌الدین پیرموذن، درمورد ظرفیت‌های ایران معتقد است:«به‌رغم اینکه ایران دارای ظرفیت‌های ملی خوبی است،اما باید با دنیا تعامل داشته باشد. آسیب‌های ناشی از محیط‌زیست را در هشت شهر صنعتی کشور شاهدیم و تهران در این خصوص از شاخص ویژه‌ای برخوردار است. به دلیل مشکلات محیط‌زیستی برای حل آنها به علم همه کارشناسان در سراسر دنیا نیازمندیم.» این نماینده مجلس نهم افزود: «مهم‌ترین مساله حال حاضر بحث آب، به‌عنوان عنصر حیات هزاره سوم و خشکسالی است. ما برای بارور کردن ابرها،نیاز به تجهیزاتی داریم که باید وارد کنیم تا بتوانیم قضیه خشکی تالاب‌ها، دریاچه ارومیه و...را حل کنیم. برخورداری از تجهیزات حق مسلم ایران است و همان‌طور که رئیس‌جمهور با شعار اعتدال پیش آمده‌اند، امید است این اعتدال با کم شدن تحریم‌ها در زمینه محیط‌زیست هم آشکار شود».

در راستای تحریم‌های ایران، چندی پیش رجبعلی قاسمی، معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست اصفهان اعلام کرد: به ذوب آهن اصفهان اخطار زیست‌محیطی داده شده چراکه این شرکت از برنامه‌های زیست‌محیطی خود عقب مانده است.او عنوان کرد که مسئولان این شرکت حق را به مسئولان محیط‌زیست داده‌اند. به گفته این مسئول «تجهیزات لازم برای کاهش آلایندگی این مجموعه خریداری شده اما به‌دلیل تحریم‌ها این تجهیزات تحویل ذوب آهن نشده است.»از سویی دیگر، پیش از این کرباسی معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست، درباره آثار تحریم‌ها در محیط‌زیست دریایی اعلام کرد: تحریم‌ها خرید تجهیزات پایش را دشوار کرده ضمن اینکه افزایش نرخ ارز قیمت این تجهیزت را سه برابر افزایش داده که تامین آن از توان ما خارج است.به گفته او علاوه بر این در میادین نفتی مشترک دریایی نیازمند نوسازی و تعمیر برخی تجهیزات مانند شیرآلات هستیم که نشت نفت از آنها صورت می‌گیرد؛ اما تحریم‌ها خرید و تامین این تجهیزات را نیز مشکل کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha