سلامت نیوز : رئیس سازمان حفاظت محیط زیست كشور به تشریح 3 مصوبه دیروز هیأت دولت درباره استقرار صنایع و فعالیت‌های صنعتی در اطراف شهرهای بزرگ پرداخت و گفت: سعی ما بر این است كه برای شهر تهران فعالیت صنعتی جدیدی نداشته باشیم چون تهران دیگر ظرفیت و گنجایش فعالیت‌های جدید را ندارد.

دكتر معصومه ابتكار در گفت‌و‌گوی اختصاصی با ایران بیان كرد: تراكم بیش از حد فعالیت‌های صنعتی به آب، خاك و هوای تهران آسیب زیادی رسانده است و باید به شكلی برنامه‌ریزی كنیم كه این فعالیت‌ها به سمت دیگر استان‌های برخوردار كشور پیش برود. در حال حاضر بسیاری از استان‌ها پیشرفت خوبی در زمینه صنعتی دارند و می‌توانند محل مناسبی برای فعالیت باشند.

وی با اشاره به این‌كه رویكرد اصلی دولت، ضرورت توجه به تمركززدایی از استان تهران است، اظهار كرد: تهران 2/1 درصد مساحت كشور را تشكیل می‌دهد و نزدیك به 30 درصد فعالیت‌های اقتصادی در آن تمركز دارد و برنامه دولت این است كه از فعالان اقتصادی تقاضا كنیم از تمركز در محدوده اطراف شهرهایی مثل تهران كه تمركز بالایی دارند و باعث آلودگی و مشكلات دیگر می‌شوند، پرهیز كنند.

ابتكار با بیان این‌كه مصوبات دولت قبل درباره استقرار صنایع و فعالیت‌های صنعتی در اطراف شهرهای بزرگ با قوانین مغایرت‌ دارند، گفت: در جلسه دیروز در بعضی از مصوبات اصلاحیه داشتیم تا ابهامات موجود در آن‌ها برطرف شود. مثلاً درمورد صنایع های‌تك در مصوبات مشخص نشده كه منظور،‌چه صنایعی است درحالی كه این ابهامات باید در مصوبات روشن شود.

وی افزود: همچنین در این 3‌مصوبه بر استقرار فعالیت‌های صنعتی در محدوده‌ای مشخص از شهرهای بزرگ تأكید داشتیم. به عنوان نمونه تا شعاع 120 كیلومتری شهر تهران یا 50 كیلومتری شهر اصفهان نباید فعالیت‌های صنعتی انجام شود.

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در راستای اصلاح مصوبات دولت قبل، صنایع تكنولوژی بالا باید مشخص شوند و در شهرك‌های صنعتی مجاز با رعایت ضوابط فعالیت كنند.ابتكار با بیان این‌كه مدیریت شهر تهران در اجرای این مصوبات مسئولیت خواهد داشت، اظهار كرد: اقدامات لازم برای اجرای این 3 مصوبه بلافاصله پس از ابلاغ دولت اجرایی خواهد شد.

ضرورت ایجاد شعاع پاك برای شهرهای بزرگ
دكتر اسماعیل كهرم مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست كشور نیز با بیان این‌كه بهترین مصوبه در دوره قبلی ریاست خانم ابتكار، استقرار مراكز صنعتی تا شعاع 120 كیلومتری تهران بود، گفت: 33درصد صنایع كشور یعنی یك سوم مراكز صنعتی در پایتخت مستقر هستند كه این مراكز باید به مناطق خاصی منتقل شود؛ اما با این حال متاسفانه در دولت قبل اجازه ساخت كارخانه در كرج و حوالی آن داده شد كه این امر موجب شد تا استقرار صنایع در اطراف شهر تهران دیگر قابل كنترل نباشد و مصوبه اجرا نشود.

وی افزود: در دولت جدید، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست كشور بر ایجاد شعاع پاك در تهران و شهرهای بزرگ صنعتی تأكید دارد تا شهرهای آلوده‌ای مانند اراك نفس بكشند. حتی اگر ایجاد این حریم 120 كیلومتری هم محقق نشود، باید برای تعداد واحدهای صنعتی حدی تعیین شود تا شهرها از آلودگی نجات پیدا كنند. كهرم با بیان این‌كه برخی از این صنایع مانند چرم‌سازی علاوه بر آلودگی هوا، خاك و سفره آب‌های زیرزمینی را با مواد شیمیایی آلوده می‌كنند، اظهار كرد: در فیروزكوه كه قله سرسبز آن مانند نگینی فیروزه‌ای می‌درخشید، یك كارخانه ریخته گری ساخته شده كه وزش یك باد، گرد و خاك فراوانی در هوا پخش می‌كند و شعاع دید را به كمتر از 5 متر می‌رساند و این شهر را آلوده كرده است.

در دولت آقای احمدی‌نژاد همچنین كارخانه سیمانی در مازندران ساخته شد كه غبار ناشی از فعالیت آن روی برگ درختان می‌نشیند و راه تنفس برگ را می‌بندد و به مرور زمان جنگل‌ها را نابود خواهد كرد. وی تأكید كرد: صنایع باید در محل‌هایی مستقر شود كه حداقل آسیب را به انسان‌ها و محیط زیست وارد كند اما متاسفانه در حال حاضر برخی از این صنایع در مناطقی مستقر هستند كه آسیب‌های ناشی از فعالیت آن‌ها را مردم باید تحمل كنند.

همچنین گفتنی است ابتكار طی حكمی محمدهادی حیدرزاده را به عنوان مدیركل محیط زیست استان تهران منصوب كرد. حیدرزاده در حال حاضر مدرس دانشگاه علمی - كاربردی و دانشگاه آزاد اسلامی و مدرس دوره‌های استانداردهای زیست محیطی مركز علمی - صنعتی ایران است. وی پیش از این انتصاب به عنوان مدیركل محیط زیست استان تهران، مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست و رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار در شهرداری تهران فعال بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha