تالاب‌های خشک شده مهم‌ترین کانون‌های ایجاد ریزگرد‌ها هستند، و بطور شاخص تالاب هورالعضیم که یک سوم آن در ایران و دو سوم در کشور عراق گسترده شده از بزرگ‌ترین این منابع‌اند. از یک سومی که در ایران قرار دارد در مدت محدودی ۵۴درصد از بین رفته وبخش عراقی هور العضیم وضعیتی بمراتب بد‌تر دارد.

سلامت نیوز:‌ تالاب‌های خشک شده مهم‌ترین کانون‌های ایجاد ریزگرد‌ها هستند، و بطور شاخص تالاب هورالعضیم که یک سوم آن در ایران و دو سوم در کشور عراق گسترده شده از بزرگ‌ترین این منابع‌اند. از یک سومی که در ایران قرار دارد در مدت محدودی ۵۴درصد از بین رفته وبخش عراقی هور العضیم وضعیتی بمراتب بد‌تر دارد.

انتظار می‌رود وزارت امور خارجه با تمام توان به این موضوع ورود کرده و با کشورهای منطقه در جهت رفع این مشکل رایزنی نماید. مسأله تثبیت شن‌های روان در کشور عربستان و عراق را پیگیری کند و بطور ویژه مسأله تالاب هور العظیم در کشور عراق را در دستور کار قرار دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری فراسخن، ریز گرد‌ها سالهاست می‌ه‌مان ناخوانده کشورمان شده و طی دو یا سه سال گذشته ۲۲ استان کشور را درگیر خود کرده است. اما اگر بدانیم استان خوزستان در برخی سال‌ها بیش از نیمی از ۳۶۵ روز سال را درگیر این پدیده بوده و در شرایط هشدار یا بحران قرار داشته، ادارات را به تعطیلی کشانده و زندگی مردمان خوزستان را مختل کرده، انواع بیماری بویژه بیماریهای تنفسی بوجود اورده و زندگی را برای بیماران قلبی و البته بیماران خاص دشوار‌تر کرده چرا که این پدیده شوم انواع قارچ‌ها و میکروب‌ها را بهمراه دارد و بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط دکتر علیرضا زراسوندی و دکتر بابک مختاری از اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز ذرات اورانیوم ضعیف شده را بهمراه دارد و در دراز مدت بیش از این گریبان مردمان جنوب و غرب کشور را می‌گیرد – در کنار سایر مواردی که قبل‌تر گفته شده- درمی یابیم تاکنون قدم‌های بلندی برای رفع این معضل برداشته نشده و زمان زیادی برای مقابله با این پدیده شوم از دست رفته است. حل مشکل ریزگرد‌ها که اکنون معضلی ملی شده و تدبیری عاجل می‌طلبد و استفاده از همه راهکارهایی که تاکنون شناخته شده و تعلل در بکارگیری هریک از راهکار‌ها خسارت را افزون می‌کند.

عنوان می‌شود بخش اعظم این بحران منشأ خارجی دارد. این موضوع صحت دارد، ولی بکارگیری برخی اقدامات در کم اثر کردن غبار خارجی تأثیر بسزایی دارد. یکی از این راهکار‌ها ایجاد کمربند سبز شهری است که علی رغم منظور بودن تا کنون توجه جدی به آن نشده است. همچنین تثبیت شن‌های روان در داخل کشور با مالچ پاشی تا حدودی از ایجاد ریزگرد‌ها جلوگیری می‌کند. اما تالاب‌های خشک شده مهم‌ترین کانون‌های ایجاد ریزگرد‌ها هستند، و بطور شاخص تالاب هورالعضیم که یک سوم آن در ایران و دو سوم در کشور عراق گسترده شده از بزرگ‌ترین این منابع‌اند. از یک سومی که در ایران قرار دارد در مدت محدودی ۵۴درصد از بین رفته وبخش عراقی هور العضیم وضعیتی بمراتب بد‌تر دارد. اغلب کار‌شناسان در ضرورت ایجاد سد‌ها بمنظور تولید برق و تامین آب کشاورزی در مقاطع مختلف شکی ندارند ولی سدسازی بر اساس اصول کار‌شناسی و توجه به انچه بر سر شهرهای پایین دست می‌آید، تامین حق آبه مورد نیاز تالاب‌ها باید بطور جدی در دستور کار دولت و وزارت نیرو قرار بگیرد. تامین حق آبه تالاب‌ها علاوه بر بهبود رونق اقتصادی زندگی مردم محدوده تالاب از ازدیاد پدیده گرد و غبار جلوگیری می‌کند.

برخی معتقدند ۸۰% و بعضاً عنوان می‌شود دو سوم این پدیده منشأ خارجی دارد. اکنون که کشور به لطف حماسه سیاسی مردم و استقرار دولت تدبیر و امید از دیپلماسی خارجی قدرتمندی بهره‌مند گشته انتظار می‌رود وزارت امور خارجه با تمام توان به این موضوع ورود کرده و با کشورهای منطقه در جهت رفع این مشکل رایزنی نماید، مسأله تثبیت شن‌های روان در کشور عربستان و عراق را پیگیری کند و بطور ویژه مسأله تالاب هور العظیم در کشور عراق را در دستور کار قرار دهد. یکی از روش‌هایی که در این مورد توسط کار‌شناسان مطرح می‌شود پرآب کردن تالاب هور العظیم با آب خلیج فارس است و البته می‌توان با ایجاد خاکریز مابین آب شیرین که با تأمین حق آبه تالاب‌ها سیراب می‌شود این دو قسمت را جدا کرد.

جلوگیری از اقدامات غیر قانونی برخی دستگاه‌ها در محدوده هورالعضیم عزمی راسخ می‌طلبد، سازمان حفاظت از محیط زیست در این باره باید به وظیفه قانونی و ذاتی خود عمل کند و تدبیری جدی پیشه کند. زمان زیادی از دست رفته، حل بحران‌های زیست محیطی خوزستان نیازمند مشارکت اغلب سازمانهای دولتی است که البته در بروز این مشکلات نقش داشته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha