جمعه ۵ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 83383
سلامت نیوز:‌ یک متخصص تغذیه درباره اشتهازدایی بعضی افراد گفت: مکانیسم اشتها عوامل زیادی دارد که بخشی از آنها جنبه فیزیولوژیک و برخی دیگر جنبه روحی روانی دارند و باید دو مفهوم گرسنگی و اشتها را جدا از هم در نظر گرفت.

مجید کاراندیش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: گرسنگی و اشتها دو پدیده متفاوت هستند. گرسنگی هنگامی احساس می‌شود که بدن ما نیاز به انرژی دارد و این حالت بیشتر جنبه فیزیولوژیک دارد، ولی اشتها هنگامی احساس می‌شود که فرد به مصرف یک ماده‌ غذایی خاص تمایل دارد. اشتها، همیشه بر اساس نیاز بدن نیست بلکه تنها ممکن است به دلیل احساس تمایل، یک ماده خاص غذایی را مصرف کنیم.

وی ادامه داد: در حالت اشتها، یک احساس و تجربه خاص موجب می‌شود که افراد در زمان‌هایی نسبت به برخی غذاها تمایل داشته باشند.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اهمیت رعایت تعادل غذایی، افزود: باید غذایی مصرف ‌کنیم که نیاز بدن ما را در درازمدت تامین کند زیرا غذای مصرفی، تعیین‌ کننده وزن بدن است. اگر در درازمدت، بیشتر از مقدار مورد نیاز بدن، انرژی دریافت شود وزن بدن افزایش پیدا می‌کند و همچنین در صورتی که بدن دریافت انرژی کمتری داشته باشد، وزن کاهش می‌یابد.

کاراندیش عنوان کرد: امروزه چاقی و اضافه وزن یک مشکل جهانی است، در برخی از کشورها بیش از 60 درصد بزرگسالان اضافه وزن دارند یا چاق هستند و با توجه به افزایش اطلاعات عمومی درباره چاقی، بسیاری از افراد در پی راه‌های مختلفی هستند تا وزن خود را کاهش دهند به طور مثال می‌توان از استفاده از داروهای لاغری نام برد در بیش از 100 سال گذشته داروهای مختلفی برای کاهش وزن معرفی شده‌اند که پس از مدتی با مشاهده عوارض جانبی شدید، ممنوع و از بازار جمع‌آوری شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر مطمئن‌ترین راه کاهش وزن، تغییر شیوه زندگی و رژیم غذایی مناسب و کاهش دریافت انرژی همراه با فعالیت بدنی و ورزشی است.

این متخصص تغذیه عنوان کرد: هر چند بازار مملو از مکمل‌ها و داروهایی است که ادعای کاهش اشتها و کاهش وزن دارند در حال حاضر سازمان‌های معتبر با قطعیت، دارویی را برای کاهش اشتها به صورت مجاز اعلام نکرده‌اند. آخرین مورد نیز که تا سال 1389 به عنوان کاهنده اشتها به صورت مجاز معرفی و مصرف می‌شد با مشاهده عارضه جانبی بسیار شدید در برخی از افراد، ممنوع شد.

کاراندیش گفت: افراد برای کاهش اشتها باید راه‌هایی را انتخاب کنند که آسیبی به آنها نرساند؛ به این منظور باید غذاهایی را که حجم معده را اشغال و اشتها را کاهش می‌دهند مصرف شوند. در این زمینه، مصرف گروه سبزی‌ها به دلیل حجم نسبتا زیاد و انرژی کم، موجب پر شدن معده می‌شود و در نهایت کاهش اشتها را در پی دارد.

وی افزود: همچنین مصرف مقدار کافی آب به ویژه پیش از وعده‌های غذایی و یا هنگامی که فرد به غذاهای خاص مانند کیک و شیرینی اشتها داشته باشد، می‌تواند موجب کاهش اشتها شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha